Gespreksavond Zorg
Vital Decosterstraat 67
3000 Leuven
België
Op het einde van de gespreksavond over zorg vorig jaar werd besloten om door te werken over dit onderwerp.
Het was een avond waar veel klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zoco’s en coördinatoren aanwezig waren en dat maakte dat er veel lagen in het gesprek zaten.
Voor dit vervolg hebben we twee punten gehaald uit vorige bijeenkomst:
1. Als freinetscholen zijn onze pedagogische principes de leidraad in de manier waarop we onderwijs waarmaken. Eén van de doelstellingen die Freinet had willen we graag eens aftoetsen:
hoe maken we onze maatschappelijke opdracht als Freinetscholen waar?
17 oktober is de dag van verzet tegen armoede.
In die zin leek het ons interessant om hier kort bij stil te staan en via een coöperatieve werkvorm af te toetsen hoe we onze maatschappelijke opdracht waarmaken.
Link naar dossier met filmpjes artikels en nuttige materialen: https://www.klasse.be/reeks/kansarmoede/
- Als we kijken naar onze pedagogische principes; met name “weg met de toetsbatterij”, willen we uitwisseling opstarten rond de vraag; “Hoe rijm je toetsen met de freinetpedagogie?”
Hoe kijken we daar als zorg naar? Zijn toetsen altijd relevant om vanuit de zorg mee aan de slag te gaan?
We willen in groepjes werken rond vier vragen;
- Toetsen waarom wel/waarom niet?
- Wat doe je als je niet toetst?
- Waarvoor gebruik je toetsen?
- Is portfolio een alternatief?
Om daarna onze bevindingen terug te koppelen aan de groep.
Kwinten is verantwoordelijke voor deze avond, je kan hem ook rechtstreeks contacteren per mail of een berichtje via de site.
Hier kan je ter voorbereiding al wat lezen: http://freinetbeweging.be/klaswerking/zorg/werkgroep-zorg/
wat is mijn zorg