Algemene gegevens
Voornaam :
Familienaam :
GSM-nummer :
E-mailadres :
Groep / klas / functie :
Selecteer uit de lijst of vul zelf in.
School :
Selecteer je school uit de lijst of vul in (lidwoorden worden weggelaten).
De Freinetbeweging mag mij aanspreken als contactpersoon voor mijn school.
Ik zou het fijn vinden dat er volgend jaar een Freinetbijeenkomst in mijn school zou zijn. Contacteer mij.
Ik ben lid van de Verening voor Freinetpedagogie.
Leden van de Vereniging voor Freinetpedagogie krijgen korting:
35 € per dag i.p.v. 40 €.
Je korting wordt meteen doorgerekend in het totaalbedrag.
Ik volg het Postgraduaat Freinet in 2022 of 2023.
Volg je de freinetopleiding? Dan betaal je slechts de helft: 20 € per dag i.p.v. 40 €.
Je korting wordt meteen doorgerekend in het totaalbedrag.
Ik ben medewerker van de organisatie of begeleid een workshop tijdens dit freinetcongres.
Keuze workshops
Het volledige programma van het freinetcongres beslaat — dat spreekt vanzelf —
twee volledige dagen: donderdag 24 en vrijdag 25 augustus 2023. Kan je echter maar één dag deelnemen, dan kan dat ook.
Blijf je graag overnachten tijdens dit congres? Dan kan je eventueel terecht in één van de Gentse jeugdherbergen:
De Draecke ,
Uppelink ,
Kaba ,
Backstay Hostel .
Ik schrijf in voor:
Het volledige congres
Enkel donderdag 24/8
Enkel vrijdag 25/8
Workshops die reeds volzet zijn, kan je niet meer selecteren in de keuzelijst hieronder.
Wanneer je met je cursor boven een workshop blijft staan verschijnt er meer informatie.
Ik kies op donderdag 24/8 van 11u00 tot 12u30
(huis)dieren op school
(doelgroep: iedereen)
Tom Vandekerkhove, begeleider derde graad De Koorddanser De mens leeft dag in dag uit samen met dieren. Ze vormen dus een belangrijk deel in onze maatschappij en kinderen zijn er gek op. Het gaapt dus als een oven om ook dieren in de freinetwerking binnen te brengen. Maar hoe pak je dit aan? Wat zijn de successen? Welke zijn de struikelblokken en hoe los je die op? Dit is in de eerste plaats een workshop om ervaringen uit te wisselen. Heb je dieren op school en hoe pakken jullie dit aan? Wil je er graag en hoe pak je dit dan het best aan? presentatie met uitwisseling
Naar buiten!
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; iedereen)
Britt Cras en Sophie Thaets Wij werken met kinderen met gedragsproblemen en autisme. Wanneer wij op uitstap gaan of de buurt verkennen doen we dit om het leven te laten binnenstromen, en het leven gaan opzoeken. Via onze buurtwandelingen willen we erover waken dat wat er in een schools milieu wordt verworven geen kloof vormt met het natuurlijk leerproces. Graag willen we met jullie hierover in gesprek gaan om samen inspiratie op te doen. Presentatie en uitwisseling
Vilten in de klas GEANNULEERD WEGENS ZIEKTE
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs)
Els van Esbroeck, kleuterjuf Ga met wol, water en zeep aan de slag in de klas. Of zonder water en met een viltnaald? Alles kan! Maak kennis met vilttechnieken bruikbaar in de klas met kinderen van 2,5 tot... atelier
illustatie(technieken) bij de vrije tekst
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs)
Dorine Verhelst en Özlem Karaca (aanvangsbegeleiders PBSOG) experimenteren met nieuwe illustratietechnieken atelier
Consent besluitvorming: een introductie
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders; iedereen)
Jef Cumps Deze sessie introduceert jou in consent besluitvorming als een manier om samen wijze en gedragen beslissingen te nemen. Geen eenzijdige beslissingen meer, of eindeloze consensusgesprekken. Maar met de juiste mensen op een efficiente manier op de collectieve wijsheid intappen om zo samen school te maken. Je leert de principes en basistechniek kennen, neem deel aan een demonstratie en kan je eerste vragen kwijt. Zo kan jij in jouw school of jouw klas aan het experimenteren rond besluitvorming. presentatie
Slooooooowwww pedagogie
(doelgroep: kleuterleerkrachten; zorgleerkrachten en ondersteuners)
Maddy Polfliet (PBSOG) Heb jij die nieuwe onderwijsideetjes al gezien op Pintrest, Facebook, Kleutergewijs, Klascement, Instagram, bij je collega? We moeten dit, we moeten dat… maar lopen we onszelf en de kinderen soms niet voorbij? Werken we wel of niet doelgericht, een eeuwige discussie. Kunnen we niet gewoon even gas terug nemen en kijken waar de kinderen hun noden liggen, samen genieten? Slow Pedagogie is een term die stilletje aan zijn intrede doet in het Vlaamse onderwijs. Kan het anders, gaan we met een groot hart in verzet? In dit atelier ga je over stellingen van gedachten wisselen met je collega’s. Krijg en geef je inspiratie over hogere en lagere versnellingen die je neemt met de kinderen in je praktijk. Samengevat: we delen, delen, delen.
deelnemers brengen 1 voorwerp mee om zich kort voor te stellen en 1 korte voorbeeldactiviteit die de kinderen ontstrest of tot rust brengt. presentatie met uitwisseling
Interactieve lezing 'Wonderwijs'
(doelgroep: iedereen)
Steven Cnudde, mede pionier Keerpunt Freinetscholen Het wonder zien in elk kind en het holistisch begeleiden naar eigen wijsheid, met focus op waarden, talenten en verbondenheid. En hoe Freinettechnieken daar uitstekend toe bijdragen. lezing
Onderzoek zonder grenzen/ Research without borders
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs)
Romain Gasq en Anneleen Verckens - mentor onderzoek 2e graad secundair Bij Keerpunt Oudenaarde staat een thematische aanpak binnen de cursus 'onderzoek' centraal. We overstijgen daarbij zoveel mogelijk hokjes: talen, inhoudsdomeinen, leeftijdsgroepen, ... In deze workshop bespreken we enkele voorbeelden van onderzoeken in de 2e graad van het voorbije schooljaar, en zetten we jullie aan het werk om jullie eigen aanpak vanuit dezelfde bril te bekijken. Deze workshop zal wisselend in het Nederlands/Engels/Frans zijn. presentatie en uitwisseling
Binnenklasdifferentiatie via Coöperatieve leerstrategieën
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; kleuterleerkrachten)
Lowie Verdonck, leerkracht 5/6 Klimop, Oostkamp Heb je ook je handen vol aan de noden van de kinderen? Wat doe jij als de zorguren in je klas weer eens wegvallen door andere noden of als de ondersteuning de noden van je leerlingen niet vervult? Leunen we dan teveel op externe krachten om onze zorgkinderen te ondersteunen? Staat of valt onze klaswerking met het wel of niet aanwezig zijn van externe hulp? Neen, je hebt in de eigen klas al heel veel expertise. Door de kracht van de groep te gebruiken, middels de coöperatieve leerstrategieën word je als leerkracht en als klasgroep onafhankelijker van externe hulp en zorg je zowel voor de snellere als zwakkere leerlingen in de groep. Laten we ons verzetten tegen de ratrace van het leven. Laat ons zorgen voor elkaar. De coöperatieve leerstrategieën helpen ons zorgen voor al onze leerlingen. atelier
Een plaats in een goede school voor elk kind
(doelgroep: iedereen)
Tino Delabie, woordvoerder voor OVDS, Oproep voor een Democratische School Segregatie volgens afkomst is één van de grote plagen in ons onderwijs. Hoe vermijden we 'rijke' of 'arme' scholen en de kloof in onderwijskansen die daar het gevolg van is? Hoe garanderen we voor elk kind een plaats op een goede school? lezing
De kring in de lagere school (2e en 3e graad)
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Sven De Schutter, De Vlieger Hoe zorg je er voor dat je kring als freinettechniek de spil van je klaswerking wordt? Organisatie, praktisch verloop, tips, ... maar ook stilstaan bij de link met de invarianten. Er is ook ruimte voor inbreng van deelnemers en uitwisseling van ervaringen. Presentatie en uitwisseling
Welzijn stimuleren door kindercontacten en zelfevaluaties
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Katrien De Keulenaer (1e graad) en Tamira De Bilde (2e graad), De Vlieger Kinderen komen maar tot leren en werken als hun welzijn snor zit. Binnen brede basiszorg willen we een veilig klasklimaat creëren waarbij ieder kind zich gezien en erkend voelt. We organiseren daarvoor kindercontacten en zelfevaluaties. Presentatie en uitwisseling
Logboek lessen vreemde taal
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs)
Kim De Gezelle Delen van succesvolle praktijk voor vreemde talen: logboek met rituelen, één of twee leerlingen vervullen de rol van secretaris en noteren alles wat gebeurt in de klas. We ritualiseren het weer, de actualiteit van de dag, … Leerlingen nemen deel aan een praatgroep of bereiden dit voor. presentatie
Een dichtbundel maken met je klas.
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Karlien Hofman, begeleider leefgroep 3 in Freinetschool Het Tandwiel Een dichtbundel maken met de hele klas, hoe begin je daar aan? Hoe motiveer je snelle schrijvers hun gedicht kritisch te herlezen, te schrappen en aan te passen? Hoe zet je kinderen die blokkeren, even inspiratieloos zijn, op weg? En welke rol spelen de klasgenoten daar in? Hoe zet je kinderen aan hun potloden en stiften achterwege te laten om andere horizonten te verkennen? Met inspiratie die ze halen uit andere dichtbundels of boeken over kunstenaars gaan ze aan de slag met fotografie, collage, boetseren. En de klasgenoten en jij waken erover dat ze dicht bij de sfeer en het gevoel van hun gedicht blijven. De kinderen en ik zijn fier op het resultaat. Ik kan jullie vertellen hoe ik vanuit passie voor poëzie en beeld met hen de uitdaging aanging. presentatie
Youth 4 Bauhaus: toepassing met Minecraft
(doelgroep: iedereen)
Liliana Carrillo. Computerwetenschapper, engineer, MBA en kunstmatige intelligentie en agile expert. Stichter en directeur van CollectiveUP (https://www.collectiveup.be/), een sociaal en digitaal bedrijf dat bijdraagt aan de SDG's via het onderwijs. Kirsten De Maere, Tine Eeckelaert (Keerpunt) + enkele leerlingen van Keerpunt Gent.
Wat betekent Youth 4 Bauhaus? We lalaten zien hoe de jongeren van
Keerpunt Gent verschillende reizen hebben gedaan in Europa om steden
samen te co-creëren. Dan volgt een workshop waarbij we de game
Minecraft Education gebruiken om een grijze zone van Gent te hermaken in
3D. Minecraft is een van de meest gebruikte games door jongeren, en
veel onderwijsdoelen kunnen gehaald worden door creatief te werken met
dit spelletje. Inspiratie video: https://youtu.be/q-a3DLnaCn0
presentatie en workshop
Wildebras: avontuurlijk spelen
(doelgroep: Iedereen)
Simon Verschelde
Wildebras (Kortrijk) promoot avontuurlijk spelen. Ze zoeken 'wilde' plekken in de stad en geven die terug aan de kinderen. Op een ongedwongen manier kunnen kinderen kampen bouwen, vuur maken of in bomen klimmen. En leren ze weer echt spelen. Spelen dat zich trouwens niet alleen tot kinderen beperkt. Bij Wildebras blijft het spelen ook doorspelen op volwassen-niveau. Wildebras is één van de vele guerrilla-projecten van www.lzsb.be (lieve zusjes stoere broers). Licht ongehoorzaam en super relevant tegelijk. Kleine, fijne acties of ideeën die ze spelenderwijs lanceren. In deze workshop vertelt Simon Verschelde over de hoe en de waarom van zijn projecten en brengt hij heel wat voorbeelden mee. In de hoop je te prikkelen om zelf ook actie te ondernemen op jouw school en in jouw buurt.
Presentatie en workshop
Moeilijke momenten bespreekbaar maken: werken rond verdriet, afscheid, rouw en psychische problemen op school.
(doelgroep: Iedereen)
Myriam Verdonck en Nikei De Pooter
Myriam Verdonck en Nikei De Pooter stellen praktische strategieën voor om in gesprek te gaan met ouders, leerlingen en collega's over moeilijk bespreekbare thema's.
Ze delen de aanpak van concrete situaties op hun eigen scholen, de resultaten daarvan en lessen die ze leerden. Myriam en Nikei stellen een hoop educatief materiaal en werkvormen, afgestemd op kleur-, lager- en secundair onderwijs aan jullie voor.
Uitwisseling
Ik kies op donderdag 24/8 van 13u30 tot 15u00
illustatie(technieken) bij de vrije tekst
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs)
Dorine Verhelst en Özlem Karaca (aanvangsbegeleiders PBSOG) experimenteren met nieuwe illustratietechnieken atelier
Slam poetry workshop "sociaal engagement en onderwijs"Dit is deel 1, kies ook deel 2 op vrijdagnamiddag
(doelgroep: iedereen)
Fatih De Vos - rapper/socioloog/jeugdwerker Fatih De Vos is een Gentse rapper/socioloog/jeugdwerker, die workshops creatief schrijven geeft. Zijn insteek gaat over het uiten van emoties en maatschappelijk engagement in tekst. Hij zal op het congres niet alleen teksten schrijven met de deelnemers aan de workshop, maar hen ook helpen met het voordragen van deze teksten achteraf. atelier
Deep democracy in de klas
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Tim Van Nuffel, https://timvannuffel.weebly.com/
Creatief met muziek in de klas (Kleuter + 1ste/2de graad lager)
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs)
Team Muzaïek - Barbara Binnebeek / Tom Scheerens / Annelies Van Hemelen - Drie professionals die hun passie met kinderen en leerkrachten delen: muzisch aan de slag gaan met een groep! www.muzaiek.be Ga jij graag creatief met muziek aan de slag in je klas? Ben je toe aan wat extra input rond dit domein? Droom je van een muzische klas vol inspiratie of zoek je naar speelse muzikale werkvormen, maar weet je niet altijd waar te beginnen? In onze laagdrempelige inspiratievoormiddag dompelen we jou helemaal onder in nieuw materiaal, voor kleuters en kinderen van de lagere school, waarmee je in je klas aan de slag kan: leuke liederen op maat van elke leeftijd, instrumentaal musiceren met eenvoudig of zelfs geen materiaal, muziek creëren zonder noten… Je krijgt de kans om de activiteiten zelf te beleven en krijgt al doende tal van tips over hoe je deze lessen kan opbouwen. atelier
leren filosoferen in de klas
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Jelle De Schrijver is lerarenopleider en docent vakdidactiek filosofie aan Universiteit Antwerpen. Hij ontwikkelde verschillende methodes om te filosoferen in de klas en daarbuiten. Leeft een appel? Zou het erg zijn als muggen uitsterven? Mogen apen experimenteren met mensen? Leerlingen formuleren honderden vragen vol verwondering. De methodiek van het filosoferen laat toe op deze vragen in te gaan. Hierbij leid je als gespreksleider het denken van de jongeren in goede banen. Door te filosoferen ontdekken kinderen en jongeren allerlei mogelijke antwoorden op moeilijke vragen eenvoudigweg door hun verstand te gebruiken. Filosofische gesprekken stimuleren leerlingen om nadien zelf op zoek te gaan en een eigen onderzoek of experiment te ontwikkelen. Je ontdekt hoe jongeren via het filosoferen leren twijfelen, argumenteren, vragen stellen, onderzoeken en reflecteren over wat ze weten. In deze workshop neemt je zelf ook deel aan een filosofisch gesprek. Je ontdekt leermateriaal aan dat bruikbaar is in de lessen wereldoriëntatie of natuurwetenschappen. Je ervaart hoe de FiloZoo-methodiek jongeren uitdaagt om na te denken over natuur en ziet hoe ‘denkdieren’ zoals het twijfelschaap, de exploraf, de argumenteerbeer, filokikker en het kenniskonijn het redeneren van de leerlingen stimuleren. Je ontdekt lesmateriaal bruikbaar in het basis en secundair onderwijs om jongeren telkens een stapje verder te laten denken. atelier
Consent besluitvorming: leer slim, snel en samen beslissen (deel 1)
(doelgroep: iedereen)
Jef Cumps
Hoe worden beslissingen in jouw school of in het (school)team genomen? Neemt de leerkracht of directeur vaak beslissingen op z'n eentje? Houden jullie eindeloze consensusgesprekken? Om een succesvol leider te zijn, is het essentieel dat je goede, gedragen beslissingen leert nemen waarin de collectieve wijsheid van de groep vervat zit, zonder er nodeloos veel tijd en energie in te stoppen. Want als je zo samen met de betrokken leerkrachten en schoolpersoneel besluiten neemt, worden alle belangrijke behoeften vervuld en worden de afspraken achteraf maximaal ondersteund. In deze sessie leer je de principes en de techniek van consent besluitvorming kennen. Ook het constructief formuleren van de probleemstelling of de 'waarom' van een afspraak komt aan bod, net zoals het bewust wel of niet in cocreatie gaan om een oplossing te bedenken. We combineren theoretisch begrip met een oefening, zodat je na de sessie meteen aan de slag kan en ‘participatief leiderschap’ niet langer een hol begrip is in jouw school.
Dit is deel 1, de workshop krijgt een vervolg na de pauze.
presentatie en workshop met uitwisseling
Rust brengen in de kleuterklas
(doelgroep: kleuterleerkrachten; zorgleerkrachten en ondersteuners)
Nikol Salen - zorgleerkracht in de Vlieger We ervaren het effect van korte meditatietechnieken op onszelf en op de kinderen. We krijgen enkele tools mee om rust te brengen in de klas. presentatie
Freinetpedagogie in het secundair onderwijs
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs; directie en beleidvoerders)
Vanessa Deman en Hannelore Platteeuw (Park-Uniek); Luc Heyerick (voorzitter Keerpunt), Trui Vetters en Els Salembier, coördinatie van Keerpunt Freinetscholen 1: Bij de start van de workshop geven we de visie weer van twee secundaire freinetscholen (Keerpunt en Park-Uniek) en de wijze waarop ze die visie omzetten in een weekrooster van activiteiten met de leerlingen. Daarna volgt uitwisseling met de deelnemers over de visie en lessenrooster van andere aanwezige scholen. 2: Kan je ook in de derde graad secundair nog werken met freinetprincipes en vanuit een meer geïntegreerde klaswerking? Hoe blijven deze leerlingen zich inzetten voor de klascoöperatieve? En hoe kan reizen een wezenlijk onderdeel zijn van het leerproces? lezing met uitwisseling
Kan je als freinetwerker vlees eten?
(doelgroep: iedereen)
Jeroen Donckers In deze uiteenzetting onderzoeken we de psychologie van de freinetwerker, wat ook het beroep is dat deze uitoefent. Freinet zelf was behalve een onderwijzer ook een opvoeder en dus ook een psycholoog. Hij wou de kinderen opvoeden tot burgers die anders in de wereld stonden. De verandering in de maatschappij die hij beoogde via de kinderen, voltrok zich in de eerste plaats in Freinet zelf. In de manier waarop hij zijn leven leefde en de manier waarop hij aanwezig was bij zijn leerlingen. Winnicott, befaamd Brits psychoanalyticus, schreef ooit dat er niet zoiets bestaat als een baby, “there is no such thing as an infant.” Hij bedoelde dat het onmogelijk is om het kind te beschouwen onafhankelijk van zijn omgeving. Oorspronkelijk is er een fase waarbij baby en omgeving dooreen lopen, en dus ook dezelfde psychische ruimte delen. Er is een hele grote emotionele resonantie of wisselwerking. Hoewel we bij het opgroeien ogenschijnlijk meer onszelf worden, meer een individu worden, blijft er niettemin een hele grote resonantie of wisselwerking met de mensen rondom ons. Eén van de belangrijkste consequenties is dat verandering bij een kind vooral tot stand komt via verandering bij de omgeving. Hoewel we bij problemen bij onze leerlingen liever naar de ouders kijken, kunnen we evengoed naar onszelf kijken. Schoolse vaardigheden zoals motivatie, concentratie, gebruik van geheugen, omgang met anderen of controle over emoties worden in grote mate ‘voorgeleefd’ door de volwassenen op school. De kans is heel groot dat een speelplaats vol spanningen onder de kinderen zal weerspiegeld worden in een team met veel spanningen. Of dat een school met veel leerproblemen zal weerspiegeld worden in een grote onduidelijkheid in de organisatie of opbouw van het onderwijs. Het één is daarbij niet de oorzaak van het ander, maar ze resoneren wel heel nadrukkelijk met elkaar. Vandaar de vraag naar het eten van vlees. Onze wereld wordt bedreigd door een enorm klimaatvraagstuk. De komende generat lezing met uitwisseling
Een kritische kijk op de Vlaamse Toetsen
(doelgroep: iedereen)
Roger Standaert, pedagoog en peetvader van de eerste generatie eindtermen en Kris Denys, beleidsmedewerker van de kleine onderwijsverstrekkers Eind april/begin mei 2024 worden voor de eerste maal de Vlaamse Toetsen voor Wiskunde en (een deel van) Nederlands afgenomen in het vierde leerjaar en het tweede jaar secundair onderwijs. En wat met de freinetscholen ? Meegaan met de neoliberale flow of "hart verzet" ? Paul le Bohec geeft alvast een voorzet : " C'est marquant l'enseignement aujourd'hui : tu fais un pas. On le mesure. Un autre pas. On le mesure. Un troisième pas. On le mesure. Ceci jusqu'à la démesure. Dis, Monsieur, quand est-ce qu'on pourra marcher ? lezing met uitwisseling
Verzet, een gezamenlijke denkoefening.
(doelgroep: iedereen)
Conchita Belaey - leerkracht secundair Ik ga schaamteloos enkele zinnen uit het gedicht van Remco Campert dat op de muur van het Geuzenhuis gebruiken als intro: '...Jezelf een vraag stellen, daarmee begint verzet. En dan die vraag aan een ander stellen...' En als ondertitel: 'Wat spookt er door ons hoofd maar zeggen we (nog) niet luidop?' Uitwisseling
Onze klaswerking uitleggen en ideeën wisselen bij de jongste kleuters
(doelgroep: kleuterleerkrachten)
Veerle Vermander, kleuterbegeleidster (eerste kleuterklas) in Freinetschool het reuzenhuis eerste trimester co-teaching (eerste kleuterklas - peuterklas) / klasblog / hoekenverrijking buiten en binnen (aanzetten en bereiken van doelen) / loose parts (goedkoop materiaal) /schrijfmotoriek/ onderzoekjes en projecten / LVS Presentatie en uitwisseling
Leren lezen in het Freinetonderwijs
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Hiske De Landtsheer, leerkracht eerste graad Voorstelling eindwerk Freinetopleiding. Geen warm water, wel warm pleidooi. Voor starters, twijfelaars, zoekers en andere toffe mensen. Presentatie en uitwisseling
Boomwhackers
(doelgroep: iedereen)
Rik Deckers, workshop begeleider en oprichter van "Muziek is de max!" Workshop BOOMWHACKERS : Boomwhackers zijn gekleurde plastieken buizen met verschillende lengtes en kleuren. Elke boomwhacker is op een bepaalde toon gestemd. Met boomwhackers kan je in groep musiceren en dat zowel melodisch (noten), percussief (ritme) als harmonisch (akkoorden). Hands-on : een doe-workshop! Tips & Tricks, leuk! atelier
Agile Boards
(doelgroep: iedereen)
Liliana Carrillo. Computerwetenschapper, engineer, MBA en kunstmatige intelligentie en agile expert. Stichter en directeur van CollectiveUP (https://www.collectiveup.be/), een sociaal en digitaal bedrijf dat bijdraagt aan de SDG's via het onderwijs; Joos Van Cauwenberghe: Leerkracht en innovatiecoach bij RHIZO scholen. Coördinator van het Erasmus+ project AgileXR
In het eerste deel gaan we uitleg geven over het Agile4Collaboration
project. Het is geïnspireerd door Agile Learning Centers, een nieuwe
vorm van zelfsturend onderwijs die ontstond in de VS. We gaan leren
over de 'Agile' boards, die zowel in de klas als op het niveau van het
management van een hele school gebruikt kunnen worden. Het gaat over
boards zoals: game shifting, community mastery board, kanban boards,
offers/requests, set the week. Inspiratie video: https://youtu.be/Ysd-Tg0DV1o
presentatie met workshop
Ik kies op donderdag 24/8 van 15u15 tot 16u45
Meesterstukken in de Koorddanser
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Joost Vandenberghe, begeleider klas 6 In klas 6 van de Koorddanser maken alle leerlingen een meesterstuk. Ik vertel graag wat ik versta onder een meesterstuk, wat de bedoeling ervan is, waar ik als begeleider op inzet, welke struikelblokken ik doorheen de jaren ervaarde. Ik toon enkele, in mijn ogen geslaagde en minder geslaagde voorbeelden. Hopelijk met veel vragen en reacties uit het publiek! presentatie
Soundpainting - proefondervindelijk componeren en musiceren met gebarentaal
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs)
Dieter Bossu - leerkracht 3de graad freinetschool 't Groen Drieske Soundpainting is een gebarentaal voor muziek ontwikkeld in de jaren '70 door de Amerikaanse componist Walter Thompson en wordt intussen wereldwijd gebruikt. Het is een manier om vrij te componeren en te musiceren zonder partituur of voorkennis. Geschikt voor elke leeftijd en elk muzikaal niveau. Het gaat vooral om samenwerken, leren luisteren, ruimte scheppen voor de ander en inspelen op wat je hoort. De deelnemers leren creatief improviseren en ontdekken de expressieve mogelijkheden van klanken uit een instrument of hun lichaam. De taal bevat intussen meer dan 1500 gebaren, maar je kan al heel laagdrempelig starten met minder dan tien tekens. Voel je vrij om een instrument mee te nemen. atelier
Creatief met muziek in de klas (2de/3de graad lager + 1ste graad secundair)
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs)
Team Muzaïek - Barbara Binnebeek / Tom Scheerens / Annelies Van Hemelen - Drie professionals die hun passie met kinderen en leerkrachten delen: muzisch aan de slag gaan met een groep! www.muzaiek.be Ga jij graag creatief met muziek aan de slag in je klas? Ben je toe aan wat extra input rond dit domein? Droom je van een muzische klas vol inspiratie of zoek je naar speelse muzikale werkvormen, maar weet je niet altijd waar te beginnen? In onze laagdrempelige inspiratievoormiddag dompelen we jou helemaal onder in nieuw materiaal, voor kinderen van de lagere school én leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs, waarmee je in je klas aan de slag kan: leuke liederen op maat van elke leeftijd, instrumentaal musiceren met eenvoudig of zelfs geen materiaal, muziek creëren zonder noten… Je krijgt de kans om de activiteiten zelf te beleven en krijgt al doende tal van tips over hoe je deze lessen kan opbouwen. atelier
Blijven inzetten op emancipatorisch onderwijs
(doelgroep: iedereen)
Vincent Vandevyvere (PBD FOPEM) Veel gesprekken gaan over de kwaliteit van ons onderwijs en wat het moet opbrengen. Maar is dat kwalificeren de enige functie van onderwijs? In deze workshop laten we ons inspireren door de ideeën van oa Gert Biesta die nog andere rollen voor onderwijs beschrijft. Persoonsvorming of emancipatie is daar één van. We zoeken samen hoe jij elk kind in de klas een stem kan geven. En hoe leerlingen op school vrij, volwassen en verantwoordelijk in de wereld leren staan. Een belangrijke brok onderwijsfilosofie op een bevattelijke manier verteld. lezing met uitwisseling
Opvoeden zonder vooroordelen in de kleuterklas
(doelgroep: kleuterleerkrachten; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders; leerkrachten lager onderwijs)
Eva Dierickx - Kleuterleerkracht, pedagoog, lerarenopleider & auteur 'Sssst, dat mag je niet zeggen' & 'Kleuterleerkracht', De kleuterjaren zijn dé jaren waarin kinderen ideeën ontwikkelen over zichzelf en de wereld. Hoe kunnen we jonge kinderen stimuleren tot een sterk zelfbeeld én de ontwikkeling van (pre)vooroordelen beperken? Eva gidst je in deze lezing alvast naar de goede richting aan de hand van 4 pijlers, concrete voorbeelden en tips. In deze vorming staan we eerst stil bij de ontwikkeling van vooroordelen en zelfbeeld bij kinderen. Wanneer ontwikkelen die ideeën zich, en hoe komt dit? Wat kunnen wij als leerkracht of ouder van jonge kinderen hieraan doen? Hoe voer je nu gesprekken rondom diversiteit met kleuters, zonder kinderen onbedoeld te kwetsen of af te wijzen? Wat zijn tips en valkuilen in je boekenhoek en klasaankleding? En hoe kan je samen met kinderen actie ondernemen naar een rechtvaardigere maatschappij? lezing met uitwisseling
Taal in een Freinetkleuterklas
(doelgroep: kleuterleerkrachten)
Virginie Sinty kleuterleerkracht classe unique op De vlieger Aan de hand van de Freinettechnieken werken in onze klas de hele week aan de verschillende doelen van taal. We bekijken de verschillende technieken en verdiepen ons in de praatronde, klaskrant en vrije tekst. De technieken zijn verweven in het weekschema en komen systematisch aan bod. We delen samen praktijkvoorbeelden en expertise. Presentatie en uitwisseling
Handwerk bij kleuters
(doelgroep: kleuterleerkrachten)
Isabel Cremers kleuterjuf en Myriam Verdonck kleuterjuf … een sjaaltje weven, pomponnen maken, een kleurrijk naaiwerkje … Handwerken is terug in opmars, door dat aan te bieden creëer je rust en een huiselijke sfeer in je groep. Gemoedelijke gesprekjes ontstaan spontaan, samen creatief en fijn motorisch bezig zijn zorgt voor verbinding.
deelnemers brengen restjes stof en wol mee atelier
Kleien
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; leerkrachten secundair onderwijs)
Sandra Oers, kleuterleerkracht in De Boomgaard Klei is een zeer dankbaar materiaal en leuk om te gebruiken. Verschillende technieken worden uitgelegd en uitgevoerd. atelier
leren filosoferen in de klas
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Jelle De Schrijver is lerarenopleider en docent vakdidactiek filosofie aan Universiteit Antwerpen. Hij ontwikkelde verschillende methodes om te filosoferen in de klas en daarbuiten. Leeft een appel? Zou het erg zijn als muggen uitsterven? Mogen apen experimenteren met mensen? Leerlingen formuleren honderden vragen vol verwondering. De methodiek van het filosoferen laat toe op deze vragen in te gaan. Hierbij leid je als gespreksleider het denken van de jongeren in goede banen. Door te filosoferen ontdekken kinderen en jongeren allerlei mogelijke antwoorden op moeilijke vragen eenvoudigweg door hun verstand te gebruiken. Filosofische gesprekken stimuleren leerlingen om nadien zelf op zoek te gaan en een eigen onderzoek of experiment te ontwikkelen. Je ontdekt hoe jongeren via het filosoferen leren twijfelen, argumenteren, vragen stellen, onderzoeken en reflecteren over wat ze weten. In deze workshop neemt je zelf ook deel aan een filosofisch gesprek. Je ontdekt leermateriaal aan dat bruikbaar is in de lessen wereldoriëntatie of natuurwetenschappen. Je ervaart hoe de FiloZoo-methodiek jongeren uitdaagt om na te denken over natuur en ziet hoe ‘denkdieren’ zoals het twijfelschaap, de exploraf, de argumenteerbeer, filokikker en het kenniskonijn het redeneren van de leerlingen stimuleren. Je ontdekt lesmateriaal bruikbaar in het basis en secundair onderwijs om jongeren telkens een stapje verder te laten denken. atelier
Ukelele
(doelgroep: iedereen)
Rik Deckers, workshop begeleider en oprichter van "Muziek is de max!" Workshop UKELELE : In 90 minuten leren we de basis van ukelele spelen. Hoe tokkelen, hoe strummen (akkoorden), ritme, basistechniek, 4 basis akkoorden, waarmee we een paar 1000 liedjes kunnen spelen (echt waar!) Hands-on : een doe-workshop! Tips & Tricks, leuk! atelier
Deep democracy in de klas
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Tim Van Nuffel, https://timvannuffel.weebly.com/
Differentiatie: complexe opdrachten over de graden heen.
(doelgroep: iedereen)
Tine Eeckelaert - Mentor Keerpunt Gent Het is soms spannend om met een groep met grote diversiteit aan de slag te gaan In een graadsklas of een groep met grote niveauverschillen, is het toch fijn om aan dezelfde opdracht te werken. Maar hoe doe je dat? Met voorbeelden uit Keerpunt (secundair onderwijs met groepen die kinderen van 12 tot 16 jaar bevatten), probeer ik te laten zien dat differentiatie ook heel verrijkend kan zijn voor iedereen. Iedereen is welkom, de voorbeelden komen wel uit onze werking. Presentatie en uitwisseling
Klasraad in het secundair onderwijs
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs; directie en beleidvoerders)
An Algoed Onze school 'tvier bestaat 6 jaar. De klasraad in de eerste graad (A- en B-stroom) veranderde doorheen de jaren. In deze workshop vertel ik hoe ik het aangepakt en bijgestuurd heb doorheen de jaren. En ik ga graag in gesprek met jullie: hoe doen jullie het? Presentatie en uitwisseling
Creatietijd als input voor de kring
(doelgroep: iedereen)
Ellen Clincke en Joke Van den Bossche (leerkracht 3de graad en 1ste graad) We willen onze creatietijd uit de doeken doen. Creatietijd is de start van onze dag. De kinderen bewandelen er 5 domeinen (STEM, taal en druktechnieken, beeld, outdoor learning, podiumkunsten). We werken klasoverschrijdend en coöperatief. presentatie
VR en Agile in de klas
(doelgroep: iedereen)
Liliana Carrillo. Computerwetenschapper, engineer, MBA en kunstmatige intelligentie en agile expert. Stichter en directeur van CollectiveUP (https://www.collectiveup.be/), een sociaal en digitaal bedrijf dat bijdraagt aan de SDG's via het onderwijs; Joos Van Cauwenberghe: Leerkracht en innovatiecoach bij RHIZO scholen. Coördinator van het Erasmus+ project AgileXR
In het eerste deel gaan we uitleggen wat het project
AgileXR inhoudt en wat dit kan betekenen voor jouw school en voor je
klas. We gaan agile boarden gebruiken met web-tools zoals trello, en
mural, en we gaan ook experimenteren met VR tools voor samenwerking.
presentatie met workshop
(doelgroep: )
Liliana Carrillo. Computerwetenschapper, engineer, MBA en kunstmatige intelligentie en agile expert. Stichter en directeur van CollectiveUP (https://www.collectiveup.be/), een sociaal en digitaal bedrijf dat bijdraagt aan de SDG's via het onderwijs; Joos Van Cauwenberghe: Leerkracht en innovatiecoach bij RHIZO scholen. Coördinator van het Erasmus+ project AgileXR
Consent besluitvorming: leer slim, snel en samen beslissen (deel 2)
(doelgroep: iedereen)
Jef Cumps
Hoe worden beslissingen in jouw school of in het (school)team genomen? Neemt de leerkracht of directeur vaak beslissingen op z'n eentje? Houden jullie eindeloze consensusgesprekken? Om een succesvol leider te zijn, is het essentieel dat je goede, gedragen beslissingen leert nemen waarin de collectieve wijsheid van de groep vervat zit, zonder er nodeloos veel tijd en energie in te stoppen. Want als je zo samen met de betrokken leerkrachten en schoolpersoneel besluiten neemt, worden alle belangrijke behoeften vervuld en worden de afspraken achteraf maximaal ondersteund. In deze sessie leer je de principes en de techniek van consent besluitvorming kennen. Ook het constructief formuleren van de probleemstelling of de 'waarom' van een afspraak komt aan bod, net zoals het bewust wel of niet in cocreatie gaan om een oplossing te bedenken. We combineren theoretisch begrip met een oefening, zodat je na de sessie meteen aan de slag kan en ‘participatief leiderschap’ niet langer een hol begrip is in jouw school.
Dit is deel 2, dus enkel voor wie ook deel 1 volgde.
presentatie en workshop met uitwisseling
Ik kies op vrijdag 25/8 van 11u00 tot 12u30
Wiskundig goochelen als excuus voor probleemoplossend denken
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Eline Govaert (docent wiskunde Arteveldehogeschool Gent) In deze sessie geven we je inspiratie om via wiskundig getinte goocheltrucjes leerlingen te stimuleren in probleemoplossend denken. Inhoud specifiek bruikbaar voor leerkrachten bovenbouw, maar iedereen die goesting heeft in goochelen en nadenken is welkom! presentatie
Creatool: Creatief bouwen met onze uitvinders
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders; iedereen)
Kobe en Peter - Bedenkers en bezielers van de Creatool bouwpakketten en activiteiten In deze workshop vertellen we kort wie we zijn, wat we doen, wat onze missie is en hoe we die willen bereiken. We geven mee wat we in het verleden geleerd hebben en wat we vandaag doen. We delen graag onze ervaringen en kennis om STEM te integreren in een educatieve context en om dat vooral leuk en praktisch aan te bieden. We voorzien je van de nodige info om de uitvinders mindset aan te wakkeren bij kinderen en volwassenen. atelier
Rondeel schrijven en verwerken met druktechnieken
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs)
Ilse Goris, leerkracht 4de leerjaar en Thamar Henneken, directeur Nieuwe Regentesseschool (Utrecht, NL) Wil je op een onopvallende manier jouw leerlingen een rondeel laten schrijven? Wil je deze tekst een illustratie geven met een druktechniek (Er komen 3 verschillende eenvoudige technieken aanbod)? Dan is deze workshop iets voor jou. atelier
Kinderen, jongeren en hun schermen
(doelgroep: iedereen)
Ilse Baetslé - Freinetopleiding + lerarenopleiding HOGENT - Pedagogie & didactiek, muzische vorming, media en mediawijsheid Media, schermtijd, mediawijsheid, digitale vaardigheden: het zijn onderwerpen waar je als leerkracht of ouder/opvoeder zeker mee te maken krijgt. Er wordt ook veel over geschreven, vaak in vrij hysterische termen: het internet heeft de jeugd kapot gemaakt, onze kinderen zijn schermzombies,... In deze sessie proberen we voorbij schreeuwerige krantentitels of angst te kijken en te vertrekken vanuit onderzoek. Wat weten we over schermtijd, wat is de impact, wat ervaren onze kinderen en jongeren, wat maken ze mee en hoe gaan ze ermee om? En vooral: wat kunnen wij hen als volwassenen bieden om hen te helpen weerbaar te groeien? Want hun online wereld, met Snapchat, BeReal, Tiktok en Roblox, is zo anders dan de online wereld van volwassenen. En soms is dat moeilijk te volgen, àls het al nodig zou zijn om te kunnen volgen. Verwacht in deze sessie achtergrond en info die je hopelijk helpt om over mediawijsheid en -opvoeding na te denken en er een eigen visie op te ontwikkelen. Er is ruimte voor gesprek, discussie, vragen en uitwisseling. presentatie
Scholen en welzijnsactoren met elkaar verbinden om gezinnen in kwetsbare leefsituaties te ondersteunen: hoe en waarom?
(doelgroep: zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders; iedereen)
Katrien De Maegd, praktijkonderzoeker ResearchCollective HOGENT Sociale ongelijkheid, armoede, stopt niet aan de schoolpoort. Scholen merken als eerste de lege brooddozen en de complexe uitdagingen waarvoor gezinnen kunnen staan. Geen enkele school kan alleen tegemoet komen aan deze ondersteuningsnoden. Daarom is een optimale samenwerking tussen welzijnswerk en onderwijs cruciaal in de ondersteuning van gezinnen in een kwetsbare situatie. In deze workshop krijgen de deelnemers inzicht in de verschillende clusters van welzijnsnoden en brengen ze de netwerken rond de school in kaart. Vervolgens krijgen de deelnemers handvaten aangereikt om bruggen te bouwen en interventies op te zetten vanuit een interprofessioneel kader. presentatie
Werken met brevetten
(doelgroep: iedereen)
Luc Heyerick (voorzitter freinetscholen Keerpunt) In alle onderwijsniveaus worden toetsen afgenomen en krijgen de leerlingen daar punten op. Dat vloekt met één van de invarianten van Freinet, die als alternatief aanbracht dat elk kind kan laten zien wat het het kent of kan via behaalde brevetten. Via voorbeelden uit de praktijk wisselen we ideeën uit over hoe we leerlingen kunnen beoordelen en hoe ze zichzelf beoordelen zonder punten en procenten. Bijvoorbeeld de 'badgeboekjes' per graad in Keerpunt (SO), brevetten bij kleuters (De Vlieger), Brevetten en Meesterstukken (C. Freinet en J. Petitcolas)... presentatie
Outdoor learning/Outdoor therapie in een zorgcontext
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Karen Reynvoet, ex-freinetleerkracht, oprichtster Inside Out, counselor & coach in de natuur In de vorm van een atelier wil ik leekrachten inspireren rond het belang van outdoor learning/therapie in scholen. Door middel van ervaringsgerichte opdrachten aan te bieden wil ik kinderen in scholen stimuleren om (weer) tot leren te komen wanneer dat even minder gaat. Ik werk rond thema's als weerbaarheid, zelfvertrouwen, motorische ontwikkeling, emotionele en mentale ontwikkeling, natuurkennis, ... Ik heb als doel dit programma in verschillende scholen aan te bieden en er met mijn eigen materialen een 'outdoor hoek' in te richten gedurende enkele uren per week. Ik bied opdrachten aan vanuit de adventure therapie methodiek in de vorm van bushcraftinitiatie en natuurbeleving. atelier
Levende spreekbeurten
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Bart Knockaert, freinetschool De Loods aan de slag met realistische spreekbeurten presentatie
Freinet in het buitenland van Agadir tot Zweden
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; iedereen)
Myriam Verdonck en Saan Franck, kleuterleerkrachten We vertellen in woord en beeld wat ze allemaal opstallen van freinetcollega's en freinetvrienden uit alle continenten. Waardevol om kennis te delen met gelijkgestemde zielen in heel verschillende situaties. We tonen videobeelden met freinetwerkers uit onder andere Benin, Kameroen, Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland, Spanje, Brazilië, Mexico, Marokko, Polen en Zweden . Internationale sfeer opsnuiven en collega's uit het buitenland ontmoeten kan op een internationale bijeenkomst, met een correspondentie, of door simpelweg naar onze workshop te komen. presentatie
Kleien
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; leerkrachten secundair onderwijs)
Sandra Oers, kleuterleerkracht in De Boomgaard Klei is een zeer dankbaar materiaal en leuk om te gebruiken. Verschillende technieken worden uitgelegd en uitgevoerd. atelier
Boomwhackers
(doelgroep: iedereen)
Rik Deckers, workshop begeleider en oprichter van "Muziek is de max!" Workshop BOOMWHACKERS : Boomwhackers zijn gekleurde plastieken buizen met verschillende lengtes en kleuren. Elke boomwhacker is op een bepaalde toon gestemd. Met boomwhackers kan je in groep musiceren en dat zowel melodisch (noten), percussief (ritme) als harmonisch (akkoorden). Hands-on : een doe-workshop! Tips & Tricks, leuk! atelier
De invarianten van Freinet
(doelgroep: iedereen)
Sven De Schutter, De Vlieger Wat zijn de freinetinvarianten en hoe maak je die levend in je team en schoolwerking? presentatie en uitwisseling
AI gebruiken in de klas
(doelgroep: iedereen)
Liliana Carrillo. Computerwetenschapper, engineer, MBA en kunstmatige intelligentie en agile expert. Stichter en directeur van CollectiveUP (https://www.collectiveup.be/), een sociaal en digitaal bedrijf dat bijdraagt aan de SDG's via het onderwijs; Frederick Ducatelle. PhD in AI en patenten. AI expert bij CollectiveUP en Cerence.
In de projecten FAIaS en AI4InclusiveEducation hebben we lesmateriaal
ontwikkeld om AI uit te leggen aan leerlingen van het niveau lager en
middelbaar onderwijs. In het eerste deel van deze workshop leggen we
kort uit wat AI is en stellen we het lesmateriaal voor. Daarna voeren
enkele van de activiteiten uit het materiaal uit en tonen we hoe
leerkrachten het in de les kunnen gebruiken.
presentatie met workshop
Ik kies op vrijdag 25/8 van 13u30 tot 15u00
Natuurwandeling in het Sleutelbloempark met als thema 'Hart verzet'
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners)
Ester Van den broeck / Natuurgids bij Het Natuurkabinet (www.hetnatuurkabinet.be) Tijdens een gegidste natuurwandeling in het bosje naast Het Tandwiel (Sleutelbloempark) leer je hoe natuur samenwerkingen aangaat en zich specialiseert in niches om te overleven en zich te kunnen voortplanten. Een verhaal van hart verzet in de natuur. natuurwandeling
Burgerschapsvorming voor de 3de graad lager en secundair onderwijs
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs; leerkrachten lager onderwijs; directie en beleidvoerders; zorgleerkrachten en ondersteuners)
Willem Heyerick Mentor op Keerpunt Gent Het praktisch organiseren van burgerschapsprojecten op secundaire en eventueel lagere scholen(3de graad). De meerwaarde van samenwerkingen met partners en de bewustwording van leerlingen om voor de samenleving iets te kunnen betekenen. We kijken ook hoe we op deze manier burgerschapsvormende eindtermen kunnen bereiken. presentatie
GEANNULEERD WEGENS ZIEKTE Is filosoferen rebelleren?
(doelgroep: iedereen)
Papatya Dalkiran (lerarenopleider HOGENT) In deze sessie laten we ons uitdagen door een aantal prikkelende filosofische vragen. Heb je zin om je denken open te breken, om samen met anderen gedachten te onderzoeken en de rebelse denker in jezelf te ontwaken? Kom dan mee filosoferen en ontdek hoe je met de methode filosoferen met kinderen en jongeren in je school en klas aan de slag kan gaan. presentatie
GEANNULEERD Hoed je voor oorlogspropaganda : een oefening in mediawijsheid
(doelgroep: iedereen)
Anne Morelli, historica en auteur van
In de freinetklas komt de actualiteit (van de oorlog) in de klas via de actuaronde, projecten,....Een fundamentele twijfel is daarbij een goede leidraad, zeker als het gaat om oorlogsverslaggeving. We oefenen daarop tijdens de sessie.
Aan de deelnemers wordt gevraagd om op voorhand
het interview met Anne Morelli in DeWereldMorgen door te nemen.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/04/06/anne-morelli-over-oorlogspropaganda-twijfel-altijd-over-wat-men-ons-opdringt-en-over-wat-we-er-zelf-over-menen-te-weten/
presentatie en atelier
Anne spreekt Frans, er zal vertaling voorzien worden
Schaken op school is werken aan een brede basiszorg.
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Christel Minne Zorgondersteuner Freinetschool Klimop, auteur 'Later word ik koningin' (Schaken op school met kinderen vanaf 4 jaar) Intelligentie is geen voorwaarde om te slagen op school of in het latere leven. Het inzetten van executieve functies is de bepalende factor! Via het schaken kan je heel wat aspecten van het functioneren oefenen zoals de sociale vaardigheden, het ruimtelijk- en wiskundig inzicht, het plannen en vooruit denken, analyseren, doelen nastreven, zich concentreren, emotie regulatie, mentale flexibiliteit, stressbeheersing, enz... Het schaken is hierdoor bijzonder geschikt voor de ontwikkeling van elk kind of zij die worstelen met ADHD, ASS, hoogbegaafdheid, dyslexie, enz... Tijdens deze workshop maak je kennis met het schaakboek ‘Later word ik koningin’ en hoor je hoe je het schaken op school kan opstarten vanaf de leeftijd van vier jaar. De didactische aanpak die wordt voorgesteld is ontstaan vanuit de praktijk. presentatie en atelier
Een dag in de klas van Rosalie
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Rosalie De Schryver - 1e graad Freinetschool De Speelplaneet Lang op zoek geweest naar een klaswerking die voor mij maar vooral voor de kinderen werkt, die ik me eigen kan maken en die ik volhou, wil ik julile vertellen hoe een dag bij mij in de klas eruit ziet. Zelf altijd geïnspireerd geweest door andere Freinetwerkers, hoop ik nu andere startende leerkrachten te kunnen inspireren! presentatie
Kinderen en jongeren voorbereiden voor een turbulente toekomst.
(doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders)
Steven Vromman (Low Impact Man) Zoals Greta Thunberg al zei: de wereld staat in brand. De klimaatcrisis, toenemende polarisatie, geopolitieke conflicten en verlies aan biodiversiteit zijn maar enkele van de elementen die grote impact zullen hebben de komende jaren. Hoe kunnen we rond die thema's werken met kinderen en jongeren zonder moedeloos of apathisch te worden. De lezing is gebaseerd op het boek 'Hoop, een kompas in turbulente tijden.' lezing met uitwisseling
Soundpainting - proefondervindelijk componeren en musiceren met gebarentaal
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs)
Dieter Bossu - leerkracht 3de graad freinetschool 't Groen Drieske Soundpainting is een gebarentaal voor muziek ontwikkeld in de jaren '70 door de Amerikaanse componist Walter Thompson en wordt intussen wereldwijd gebruikt. Het is een manier om vrij te componeren en te musiceren zonder partituur of voorkennis. Geschikt voor elke leeftijd en elk muzikaal niveau. Het gaat vooral om samenwerken, leren luisteren, ruimte scheppen voor de ander en inspelen op wat je hoort. De deelnemers leren creatief improviseren en ontdekken de expressieve mogelijkheden van klanken uit een instrument of hun lichaam. De taal bevat intussen meer dan 1500 gebaren, maar je kan al heel laagdrempelig starten met minder dan tien tekens. Voel je vrij om een instrument mee te nemen. atelier
Creatool: Creatief bouwen met onze uitvinders
(doelgroep: kleuterleerkrachten; leerkrachten lager onderwijs; leerkrachten secundair onderwijs; zorgleerkrachten en ondersteuners; directie en beleidvoerders; iedereen)
Kobe en Peter - Bedenkers en bezielers van de Creatool bouwpakketten en activiteiten In deze workshop vertellen we kort wie we zijn, wat we doen, wat onze missie is en hoe we die willen bereiken. We geven mee wat we in het verleden geleerd hebben en wat we vandaag doen. We delen graag onze ervaringen en kennis om STEM te integreren in een educatieve context en om dat vooral leuk en praktisch aan te bieden. We voorzien je van de nodige info om de uitvinders mindset aan te wakkeren bij kinderen en volwassenen. atelier
Leren lezen in het Freinetonderwijs
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Hiske De Landtsheer, leerkracht eerste graad Voorstelling eindwerk Freinetopleiding. Geen warm water, wel warm pleidooi. Voor starters, twijfelaars, zoekers en andere toffe mensen. Presentatie en uitwisseling
Slam poetry workshop "sociaal engagement en onderwijs" Dit is deel 2, kies ook deel 1 op donderdagnamiddag
(doelgroep: iedereen)
Fatih De Vos - rapper/socioloog/jeugdwerker Fatih De Vos is een Gentse rapper/socioloog/jeugdwerker, die workshops creatief schrijven geeft. Zijn insteek gaat over het uiten van emoties en maatschappelijk engagement in tekst. Hij zal op het congres niet alleen teksten schrijven met de deelnemers aan de workshop, maar hen ook helpen met het voordragen van deze teksten achteraf. atelier
Ukelele
(doelgroep: iedereen)
Rik Deckers, workshop begeleider en oprichter van "Muziek is de max!" Workshop UKELELE : In 90 minuten leren we de basis van ukelele spelen. Hoe tokkelen, hoe strummen (akkoorden), ritme, basistechniek, 4 basis akkoorden, waarmee we een paar 1000 liedjes kunnen spelen (echt waar!) Hands-on : een doe-workshop! Tips & Tricks, leuk! atelier
Wiskundig goochelen als excuus voor probleemoplossend denken
(doelgroep: leerkrachten lager onderwijs)
Eline Govaert (docent wiskunde Arteveldehogeschool Gent)
In deze sessie geven we je inspiratie om via wiskundig getinte goocheltrucjes leerlingen te stimuleren in probleemoplossend denken. Inhoud specifiek bruikbaar voor leerkrachten bovenbouw, maar iedereen die goesting heeft in goochelen en nadenken is welkom!
presentatie
Dansen en bewegen vanuit de leefwereld van onze kleuters.
(doelgroep: Kleuterleerkrachten)
Isolde Popelier, Groen Drieske
We dansen samen een verhaal dat uit onze fantasie ontstaat. Daarbij gebruiken we de muziek van de ‘Dansspetters’ CD’s van Maria Speth.
Handige tips en tricks om er direct mee aan de slag te gaan. Wil je de muziek graag hebben? Breng dan een Usb-stick mee!
atelier
(doelgroep: )
Hiske De Landtsheer, leerkracht eerste graad
Klaar!
Het totaalbedrag voor jouw inschrijving bedraagt ?? € .
Wanneer je op de knop "Inschrijven!" hieronder klikt, moet je nog eens controleren of je alle gegevens juist ingevuld hebt.
Je inschrijving is pas bevestigd wanneer je daarna opnieuw op "Inschrijven!" klikt en je een bevestigingsmail ontvangen hebt.
Is er iets nog niet duidelijk, dan kan je contact opnemen via facebook of Freinetbeweging punt Vlaanderen at gmail punt com.
Bij technische problemen kan je contact opnemen met
Arnout Vandecappelle (arnout punt vandecappelle at gmail punt com).