Onderzoek van Freinet naar kindertekeningen over vogels
Célestin Freinet was een veelzijdig onderwijzer, pedagoog en onderzoeker. Hij verrichtte onder andere onderzoek naar de ontwikkeling van de kindertekening. Via schoolcorrespondentie, colle-giale uitwisselingen en studiedagen verzamelde hij een grote hoeveelheid tekeningen van kinderen. Alle tekeningen werden voorzien van naam van de jonge kunstenaar en zijn leeftijd. Altijd genoteerd in jaren en maanden (7.06 betekent dat het kind 7 jaar en 6 maanden is).
Freinet bracht in de tekeningen een ordening aan en analyseerde de ontwikkeling. Hij inventariseer-de en beschreef op deze wijze de ontwikkeling van tekeningen van mensen, huizen, vogels, auto’s en paarden.
We vinden bij Levend Leren dit onderzoek zeer interessant voor leraren die het tekenen van kinderen belangrijk achten. De beschrijvingen van Freinet, vertaald door Rouke Broersma zijn niet alleen informatief, maar getuigen ook van een scherpe observatie van kinderwerk. Daar kunnen we veel van leren, maar nog om (glim)lachen ook. Freinet (en de vertaler) weten in hun treffende beschrijving ons mee te nemen in de wereld van het tekenende kind.
Na ‘De wording van de Mens in kindertekeningen’ en ‘De wording van huizen in kindertekeningen’ is nu het derde boekje gereed ‘De wording van vogels in kindertekeningen’: 77 bladzijden met kindertekeningen van vogels!
Wil je er meer van zien? De toelichting en verantwoording van Freinet lezen? Zie www.levendleren.nl