Werkgroep kring kleuters
In dit gesprek zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je al enkele vragen van wie meedoet. In aanloop naar 18 maart kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Voormiddag
Ervaringen uitwisselen ivm de kring/praatronde
Graag had ik wat voorbeelden van het werken met een klasdagboek bij de jongste kleuters.
Hoe gebeurt het kringmoment bij de jongste kleuters?
Hoe haal je de interesse uit anderstalige kleuters die in een grootstad wonen?
Hoe in een klasse unique alle leeftijden betrokken houden? Welke manieren van kiezen en plannen worden er in de kleuterklas gebruikt?
Hoe pak je in een classe unique je praatronde aan? Moet iedereen altijd mee doen?
Hoe vanuit kring naar werktijd? Verschillende voorbeelden en organisaties van praatrondes.
hoe ziet de praatronde er in andere scholen uit?
ik wil hier graag meer over weten
Meer uit de praatronde kunnen halen. Wat allemaal vragen bij meegebracht voorwerpen, want kleuters brengen vaak hetzelfde mee. Meer onderzoeken halen uit de gesprekken.
tips voor bij anderstalige jonge kleuters
Welke nieuwe Werkvormen pas je toe
Namiddag
wat is de essentie bij een kring voor jongste kleuters/ instappers ?
We zouden willen verder werken rond praatronde/kring bij de kleuters. Hoe werk jij vanuit de praatronde en bouw je je dagplanning op? Breng de dag zelf materialen mee om aan te tonen hoe je hiermee aan de slag gaat.
Hoe bewaken iedereen evenwaardig aan bod laten komen- jongste/ meer introverte kleuters/ … Praatronde gecombineerd met kalenders, daglijn,… te lang?
tips om actieve rol bij jongste kleuters te verhogen
hoe laat ik een praatronde bij de jongste kleuters goed verlopen indien de instappertjes nog echt moeite hebben met het blijven zitten?
Brainstormen en tips uitwisselen hoe de praatronde/kring aangepakt kan worden in CU.
Ben gewoon benieuwd naar manier van aanpakken bij anderen
De vragen van vorig jaar:
Natalia Rentero gonzales jongste kleuters: Hoe pak je het aan als er niets of weinig uit je kring komt? Noteren jullie alles wat gezegd wordt in de kring? Wat doe je als je net het omgekeerde aan de hand hebt, dat er teveel onderwerpen naar boven komen waar je mee aan de slag kan?
Annick Boffin: Tips voor een praatronde met de instappers.
Benjamin Ponet (eerste graad): Hoe vermijden dat kinderen enkel reageren op verhalen van anderen met “ik heb dat ook ooit meegemaakt…”
Karen Reynvoet: Tips en tricks om actiever tot onderzoeksvragen te komen in een eerste graad
Marleen: opslag en rapportering
Renée: Hoe leid ik een gesprek bij de jongste kleuters? En hoe begin ik hier aan?
Ine: Ben ook hierbij vooral benieuwd naar hoe dit bij andere leerkrachten gaat. Hoe leer je kinderen meer naar elkaar te luisteren in praatrondes en dergelijke?
Kathy: Hoe organiseren jullie deze kringmomenten? Doe je dit dagelijks? Of enkel als er nood aan is?
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- kringblad
- onderzoeksboek vanuit kring
- praatrondeverslagboek
- klasdagboek
- schoolraadschrift
- klaskrant met verslagen klaskrant
- muurkrant
- poster met kringafspraken
- kringverslag van de kinderen en van mezelf
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
powerpoint Jeroen – Kring, hoofdstuk kleuterboek, hoofdstuk Nynke, kijkwijzer kring
1 reactie
Beste
Voor mijn bachelor proef ben ik het onderwerp: Van kringmoment naar warm onthalen, aan het uitwerken.
Heeft u toevallig van dit document ook het volledige verslag dat ik zou mogen bekijken?
Met vriendelijke groet
Lara