Werkgroep / gesprek: vrije tekst
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar 18 maart kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Jeroen: ik vind het altijd leuk om met collega’s te praten over de verschillende aspecten van het werken met vrije teksten
Elie Truyens: Ik breng mee: voorbeeldenboek met tal van mogelijke vrije teksten (bij kleuters) vanuit spontaan hoekenwerk, spel, praatronde verhaal… Wat verstaan anderen onder vrije teksten en hoe gaan we er mee om?
Britt: ik zou heel graag mee nadenken over de vrije teksten, aangezien ik dit in mijn klas ook opnieuw aan het uitwerken ben. Natuurlijk breng ik ook materiaal mee uit mijn eigen klas.
Elly: Vrije teksten binnen de basisschool. Het uitwerken van een leerlijn hierrond.
Sven: ik vind het altijd fijn om mijn werking van vrije tekst toe te lichten en uit te wisselen met anderen
Leen Bosschaert: Aangezien ik al graag actief wil meewerken in twee andere werkgroepen, wil ik mijn materiaal ter inzage in het lokaal ter beschikking stellen (workshop freinettweedaagse). Ik wil gerust indien nodig en als dit lukt even binnenspringen.
Tessy : ontdekken hoe anderen vrije teksten toepassen bij kleuters
Ine: Als je een verwerking doet van een vrije tekst. Mag dit op de achterkant of op je vrije tekst. Leuk dat de ouders dit later nog eens kunnen bekijken.
Stien: Wanneer wordt een tekening/tekst/verhaal een vrije tekst?
Rabia: Hoe evalueer je een vrije tekst? Wat zijn de aandachtspunten? Hoe kan ik een kind motiveren om meer te schrijven?
Jitske : Hoe vrij is een vrije tekst en zijn illustratie?
Kathleen : Ik merk als startende leerkracht dat het schrijven van de vrije teksten erg veel tijd in beslag neemt in het 2de leerjaar. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit vlotter verloopt?
Kelly: Hoe kinderen die niet graag schrijven toch op een interessante manier aan het schrijven zetten?
Renée: Hoe pak ik dit aan bij de jongste kleuters? Hoe laat ik alles van uit het kind zelf komen?
Marlies: Welke voorbeelden zijn er van vrije teksten? Hoe gaan jullie die evalueren? Gaan jullie die verbeteren? Hoe presenteren?
Nancy: Hoe aan de slag gaan met vrije teksten in de 3graad om zo mijn doelstellingen Nederlands en spelling te bereiken?
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- hoofdstuk vrije tekst van het kleuterboek waar we aan bezig zijn
- vrije teksten uit de klas: afgewerkte versies
- ontwerpversies vrije teksten
- registratiehulpjes, verbeterkaart
- illustratieinspiratiemap
- tekstenvisietekst van de school
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
powerpoint Jeroen, klasblog Rozemarijn, tekstenblog Wim (met visietekst in zijbalk),
interessante email-gedachtewisseling onder Franse collega’s secundair onderwijs over vrije teksten in geschiedenislessen: SOS textes libres - échange entre collègues
4 reacties
Mijn vraag voor deze werkgroep: Wanneer wordt een tekening/tekst/verhaal een vrije tekst?
Voor welke leeftijd bedoel je het concreet? En ik ben er van overtuigd dat je met deze vraag een leuk gesprek gaat opstarten.
Ik sta zelf bij de oudste kleuters, maar denk dat deze vraag ook voor andere klassen kan gelden.
Zeker en vast! De visie vertrekt vanuit de kleuters tot 3de graad. Er zijn heel wat raakpunten maar wat ik toch ook wel merk nog verschillen. Op theoretische visie zie je alle raakpunten, in de praktijk merk je al wat meer verschillen over hoe en wat er wordt uitgevoerd door de kinderen. Je vraag klinkt me ook heel praktijk gericht.
Ik maak me heel erg de bedenking bij de woordkeuze, om bij kleuters het begrip ‘Kom we gaan een vrije tekst maken vandaag.’ te gebruiken. Dit is nu even heel zwart/wit zo bedoel ik het niet. Maar ik heb hier ook veel over nagedacht. Maar ik heb een classe unique klas. 4/5 van mijn klas maakt geen tekst maar maakt een vrij expressie werk met een gesproken verhaal en ik schrijf de tekst op als communicatief middel naar de anderen. Die andere 1/5 maken ook geen tekst maar zijn al wel geïnteresseerd in de tekst: mooie zinnen maken, letters herkennen, willen schrijven,…
Ik zit niet in de werkgroep, je zal daar ook veel antwoorden krijgen. Maar mijn gedachten gaan heel vaak uit naar jongere kinderen, kleuters dus, om ze niet in een richting te duwen waar de collega’s van het 1ste leerjaar baat bij hebben om sneller aan het werk te kunnen in september met vrije teksten schrijven.
Dit is een algemeen antwoord, dit is niets persoonlijk naar jou of jouw team maar het is zo een beetje een gedachtegang waar ik nog zoekende in ben.
Een goede opener voor zaterdag en veel succes in je werkgroep!