Werkgroep: actieve wiskunde
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Voormiddag
actieve wiskunde bij kleuters link met ontwikkeling doelen. Voorbereiding naar 1ste graad. Hoe werken anderen met de klaskas in de kleuterklas?
Dit vind ik het moeilijkste onderdeel om vanuit de kinderen te laten komen. Rekening houdende met een opbouw en automatisatie.
ervaringen delen: wiskos en wiscrea + zoektocht naar evenwicht en verhouding tussen het werken vanuit deze twee zaken en de inbreng of sturing van de leerkracht
graag getuigenissen van kleuterleiders
Hoe en waarom starten met wiskundige onderzoek WISKO ? / wat doen met creaties van de kinderen?
Hoe kan ik ertoe komen dat alle kinderen interessante wiskundige onderzoeken doen?
Ik ben een beginnend freinetleerkracht. Ik probeer wiskunde te koppelen aan projecten maar wil graag nog meer te weten komen over hoe wiskundig onderzoek vanuit de kinderen te stimuleren en te begeleiden.
Ik hoop leerkrachten uit de derde graad te ontmoeten die werken met wiscreaties en wiskundige onderzoekjes. Enkele foto’s van wiscreaties die de kinderen hebben gemaakt tijdens VWT neem ik mee ter inspiratie.
Ik wil vooral uitwisseling over de graden heen. Ik ben op zoek naar nog meer tools om als wat wiskundig om ons heen is nog sterker naar voor te kunnen brengen.
Instructies en werktijd organiseren in graadsklas.tips?
Link didactiek en wiskundig onderzoek
Manieren om te registreren wie wat onder de knie heeft, volgorde en inoefening.
Namiddag:
Wisko in de praktijk :registratie,evalueren,…
Link didactiek en wiskundig onderzoek
Het stimuleren van rekenonderzoeken? Vergelijken levend rekenen in de derde graad met andere scholen.
Wij zijn op zoek naar een wiskunde methode die het best aansluit bij het werken in methodeonderwijs. Tot nu toe hebben we geen methode gevonden die ons genoeg helpt, vrij laat en praktisch is. Ik zou graag met andere geïnteresseerden brainstormen over hoe de ideale methode eruit zou zien.
Op welke manier gaan andere kleuterleerkrachten aan het werk?
Hoe leg ik het vast?
Hoe stimuleer je zelfstandig levend rekenen
Dit waren de vragen van vorig jaar:
Leen Bosschaert: ik wil mijn rekenaanpak veranderen: minder instructies, meer zelfontdekkend leren met uitdagend materiaal dat aansluit bij hun leefwereld. Voor meten en metend rekenen lukt dit al aardig maar wat met getallenkennis en bewerkingen? Getallenlabo: ja en wat nog allemaal? Fichesysteem met verschillende uitgewerkte rekenonderzoekjes op niveau waarmee de kinderen alleen, per 2 of in klein groepje aan de slag kunnen? Wie werkt al op deze manier, wie wil samen met mij en nog anderen hiermee verder aan de slag…
Voorstel: dat iedereen zijn rekenmateriaal meebrengt zodat we samen kunnen uitwisselen en nieuw materiaal maken waarmee kinderen zelfstandiger aan wiskunde kunnen doen.
Heidi en Karen hebben rekendozen gemaakt: Wij brengen wat van ons rekenmateriaal mee en we willen graag ons systeem uitleggen voor wie interesse heeft. Heidi wil in de wiskunde werkgroep meedoen en Karen komt vanuit een andere werkgroep even langs hier om de dozen toe te lichten.
Kathleen Herman: ik kan vertellen over het werkboek rond wisko en over de pilootklassen op de Mandala. Ik wil het hier ook hebben over belangrijke peilers van natuurlijk leren, coöperatie… Verloop van wisko bespreken en wat zijn de obstakels die we tegenkomen…
Stephanie: ik zou het nuttig vinden als collega’s komen met een overzichtje van wat er wiskundig in de kleuterklas gebeurt / te zien is / ontdekt werd.
Jeroen: Breng zeker ook foto’s mee. De redactie van het kleuterboek is op zoek naar praktijkvoorbeelden wiskunde kleuters voor in het nieuwe kleuterboek
Heidi Van Eetvelde: Welke materialen gebruiken jullie om actief aan de slag te gaan met wiskunde? Voor meten en vormen ben ik nog heel erg zoekende.
Ann-Katrien: Ik werk vanaf dit schooljaar met de methode van Aerts en Deckers (1ste leerjaar). Ik maak mijn rekenmateriaal en werkblaadjes zelf. Ik breng mijn rekenmateriaal mee.
Het zou heel fijn zijn om materialen uit te wisselen zodat er wat afwisseling is voor de kinderen. Ik sta open om samen nieuw materiaal te maken. Hoe kunnen kinderen zo zelfstandig mogelijk aan de slag met wiskundemateriaal?
Vincent – Vtex: hoe komt het dat we vaker angst hebben om onze rekenmethode te lossen dan bv onze taalmethodes? welk instrument, referentiekader of plan hebben we nodig om die durf toch te hebben?
Gwenny: ik neem mijn rekenkastje mee, wil dit delen en ook tips krijgen. Ik ben vertrokken vanuit de domeinen. Materiaal en de werking ervan uitleggen. Gebruik het bij de oudste kleuters, maar kan ook bij jongste kleuters
Jolien: dit is een onderwerp dat mij en mijn collega erg interesseert
Kwinten: Ik heb vorig schooljaar de voorstelling van het nieuwe leerplan wiskunde gevolgd. In navolging daarvan werk ik met de kleuters ook meer in die richting en ben materialen aan het ontwikkelen zodat kleuters in groep en ook zelfstandig aan de slag kunnen gaan met wiskunde. Een handig materiaal zijn de gekleurde MAB-blokjes, die 1cm groot zijn en 1 gram wegen. Daar werk ik graag mee. Ik wil vooral luisteren naar hoe andere mensen werken met wiskunde (zowel kleuter als lager) en ik breng mijn materialen mee.
Natalia: ik heb interesse in de rekendozen, ik ben op zoek naar een systeem voor in de klas. Ik wil ook wel graag het kleuterboek op voorhand lezen als dit kan. Ik kan foto’s meebrengen van hetgeen ik al gedaan heb in de klas rond wiskunde.
Tessy: ik wil mijn wiskundige aanpak ook wel actiever maken ik heb ook wel spulletjes in de klas die hierop inspelen, dus zal ook foto’s mee brengen. Ik zou ook graag een rekenflat maken om de aanbreng van de verschillende wiskundige onderdelen op een leukere actievere manier aan te brengen, dus ook hier wat ideeën delen, extra info, tips, ideetjes … krijgen van mensen die al langer in het freinetonderwijs staan
Elly: Graag wil ik wat meer info rond de aanpak van het levensecht rekenen in de basisschool. Eventueel nadenken rond een leerlijn doorheen de hele school. Ik heb gehoord dat er voor de nieuwe leerplannen wiskunde bij evaluaties ook met fiches gewerkt wordt. Hoe wordt dit in andere scholen gedaan?
Inge – Boomhut: Hoe actievere werkvormen aanbrengen? Hoe evalueren? Ik werk nu reeds 18 jaar in Freinetklas eerste graad. Begonnen met eigen bundels, daarna enkele jaren Pluspunt nadien Rekensprong. Nu reeds 5 jaar Magda Deckers in combinatie met rekenonderzoekjes vooral rond meten en meetkunde. Ook rekenspellen aangekocht, enkele zelf gemaakt en ook veel gevonden (op het net) en uitgeprobeerd. Zal materialen meebrengen. Maak ook gebruik van De Grote Rekendag (Nederland). Kijk uit naar nieuw leerplan en hoop dan met meer actieve werkvormen aan de slag te kunnen. Mijn kinderen houden wel van circuits waarin ze actief in duo’s of soms alleen kunnen experimenteren, leren, ontdekken.
Sanne – Ondersteboven: Ik ben dit jaar in een graadsklas gestart en het werken met handleidingen werkt niet in de klas. Omwille van deze redenen ben ik afgestapt van het werken met handleidingen en bekijk ik het leerplan. Desondanks merk ik dat ik nog te weinig ‘levend’ rekenen gebruik en de realiteit kan koppelen aan de lessen. Ik sta dan ook open om te werken aan materialen, nieuwe ideeën om het rekenen in de klas zo levensecht mogelijk te maken.
Goedele: Vraag naar het woord “actieve” bij wiskunde, in combinatie met techniek.
Sofie: ik sta in de eerste graad, we werken met Aerts en Deckers en daarnaast werk ik met wiskundige creaties. We werken met een wiskunde onthoudmap die opbouwt naarmate de kinderen meer leren.
Karen Tintektuin: Ik wil hier graag aan deelenemen en mee nadenken voor ideeën en materiaal uitwerken voor in de klas. Wij zijn sinds vorig schooljaar aan het brainstormen rond Magda Deckers enz,… Als ik het bovenstaande lees zijn er zeer interessante materialen in de omloop.
Britt: wij werken aan een natuurlijke methode wiskunde. Ik ga in de werkgroep vrije tekst meewerken maar ik loop graag ook even binnen bij de wiskundegroep.
Nancy – Ondersteboven: Ik sta voor het eerste jaar in de derde graad methodeonderwijs. Ik heb reeds 15 jaar ervaring in de derde graad, maar wil graag meer rekenen geven vanuit de realiteit. Ik vind het vaak zeer moeilijk om de doelstellingen derde graad te koppelen aan de realiteit. Graag meer info over hoe anderen te werk gaan in de klas.
Evi – tinteltuin: Hoe je nog meer levend rekenen kan integreren?
Monica – toverfluit: Hoe maak ik van mijn wiskunde terug zelf-denk-en-doe-lessen?
Emmelien Sartorius: Hoe meer levend rekenen invoeren? Ik heb sinds defember een klaskas.
Diewke – tinteltuin: Hoe met de instappers aan de slag? Soms moeilijk om wiskundige begrippen/wiskunde op een spontane manier aan te brengen. (afgezien van tijdens de praatronde en kringmomenten)
Iris – tinteltuin: ideeën op doen over actieve wiskunde in de kleuterklas en 1e graad
Koen tinteltuin: Ik had graag meer geleerd over rekenverhalen bij kleuters
Nele – appelbloesem: Ik luister graag mee en wil vooral bijleren
Karlijn – tinteltuin: levend rekenen meer integreren in de kleuterklas (classe-unique)
Gert: Het ziet er allemaal al zeer boeiend uit!
Ik wil graag bij verschillende vragen van collega’s aansluiten en hier samen verder over brainstormen.
Ik kijk er al naar uit!!!
Chrissy dewitte Wat kunnen doen bij heel jonge kleuters ?
Marjan Schreurs: We werken bij ons op school voor wiskunde nog met een handleiding (rekensprong). We willen hier op termijn van af stappen, daarom dat ik graag ideeën willen opdoen. Ik probeer de lessen wel steeds zo ‘levend’ mogelijk te maken, maar dit is moeilijk als je een handleiding volgt. De lessen meetkunde en metend rekenen lukken goed om levend te geven. Maar wat met getallenkennis en bewerkingen? Ik zou graag meer probleemoplossend willen werken, omdat dit ook in het echte leven nodig is.
Jonas – Zwierezwaai: Andere aspecten van wiskundige initiatie verwerken in koffers. Is dit haalbaar?
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- foto’s van wat er in mijn klas wiskundig te zien is
- individuele onderzoeksmapjes
- klaskasboek
- Klaskrant
- klasmateriaal wisko
- materialen rond wiskunde bij kleuters
- onthoudmap
- opdracht kaarten wiskunde
- praatrondeboek
- rekenblaadjes
- rekendozen
- rekenfiches
- rekenkastje
- rekenmateriaal
- rekenonderzoeken
- rekenverhalen
- Spelletjes die ik ontwikkeld heb voor wiskunde 1ste graad
- techniekboek
- wiskundedozen
- wiskundematerialen Magda Deckers
- wiskundige onderzoeken
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
hoofdstuk kleuterboek, columns Monica, eindwerk Karen en Heidi
1 reactie
Ik ben een kleuterjuf, in een classe unique, en ik zou graag mijn klasinrichting en klasmaterialen in vraag willen stellen. Bv. wat hangt er wiskundig aan de muren? Welke materialen liggen elke dag ter beschikking voor de kinderen? Welke materialen liggen in dozen per thema? Wat vind ik belangrijk om steeds als aanbod te leggen? Hoe maak ik de klasinrichting wiskunde-nieuwsgierig en uitdagend? Hoe kan mijn klasinrichting er voor zorgen dat kinderen zelf op ideeën komen?
Ik breng hiervoor foto’s mee van mijn klasinrichting en een oplijsting van mijn wiskundige materialen.