Werkgroepen Freinet Secundair
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
De vragen van 2018:
In de voormiddag zijn er twee lokalen ter beschikking zodat er per thema opgesplitst kan worden.
Haalbaarheid en praktische invulling
Hoe kunnen we zo veel mogelijk volgens de Freinet-methode werken binnen de beperkingen van het secundair onderwijs.
Hoe staat het bij jullie met de leerlingeninbreng in het secundair onderwijs. In hoeverre bepalen leerlingen (mee) het curriculum?
hoe zet je freinet-pedagogie om naar een secundair verhaal? zijn er ervaringen met classe-uniek?
In tvier zijn we op zoek naar een goed digitaal leerlingvolgsysteem dat geïntegreerd kan worden in google classroom.
Levend leren in het secundair, hoe goed toepassen? VO/VE bekwaamheidsbewijzen en logge structuur: weinig compatibel met de freinetwerking. Coöperatie in het secundair stuit op heel wat problemen: hoe aanpakken?
Mag ik meekijken over de schouders van mensen die in een secundaire school staan, om inspiratie op te doen?
Rondes in het secundair. Sanctiebeleid in het SO.
starten met een secundaire freinetschool
Vaste benoemden enthousiasmeren voor Freinet
elke leerkracht Freinet ?
In de namiddag is de groep wat kleiner en is er 1 lokaal
geprikkeld door freinet in het secundair. Wil graag aansluiten en mee nadenken (vanuit het basisonderwijs)
Hoe ga je te werk met een classe Unique in het middelbaar?
Hoe kunnen we zo veel mogelijk volgens de Freinet-methode werken binnen de beperkingen van het secundair onderwijs.
In tvier zijn we op zoek naar een goed digitaal leerlingvolgsysteem dat geïntegreerd kan worden in google classroom.
uitwisselen van planningsdocumenten, evaluaties, werkstukken en vrije teksten, lesroosters…
Elke leerkracht Freinet ?
Ter info hieronder de vragen van 2017:
Lizzy, Nona, Gert, Bart en Elke: Wij nemen met het team van Middenschool TintelStroom (1e graad SO) graag deel aan de “dag van de coöperatie”. We willen aan de hand van een case (tuinhuisje) voorstellen hoe we in teamverband, binnen onze verschillende leerplannen, vakdoorbrekend werken in de eerste graad secundair onderwijs.
Jorge – ‘tvier: Als startende secundaire freinetschool ‘tvier willen we graag samenzitten met de andere secundaire freinetscholen. Mogelijke thema’s: leerplandoelen integreren in projectwerk, freinettechnieken voor secundair,…
Fien Verbruggen – Bonte Specht Roeselare: geeft Latijn, Nederlands, Frans, Engels en geschiedenis & Anke Oderij – Bonte Specht Roeselare: geeft wiskunde, natuurwetenschappen, godsdienst, aardrijkskunde, techniek en project (kernleerkrachten)
Het zou zeer leuk zijn om eens met collega’s in het secundair Freinetonderwijs te praten over hoe zij hun lessen aanpakken, welke handboeken zij gebruiken enz… Hoe kunnen we het evaluatiesysteem uitwerken? Hoe organiseren we een projectweek?
Katrin van Koetsem, Atheneum Maasland, Dilsen – Stokkem: ik wil meedenken – bespreken hoe in het secundair organisatie in Freinet nog meer mogelijk zou kunnen worden. Ik geef schilderwerk, decoratie, Po.
Marijke: ik wil graag het verhaal brengen van Casa Da Vinci dat in september 2017 zal starten als freinet beroepssecundair onderwijs. En zou heel graag de verhalen horen van andere middenscholen die de verschillende vakken (verzorging, voeding,…) in een B-stroom aanpakken binnen dit gegeven. We kunnen elkaar alleen maar inspireren denk ik zo.
Els Roeland (Maasland): Wat zijn jullie valkuilen? Hoe werken jullie?
Katrien: ik merk dat veel collega’s uit het secundair elkaar willen vinden en dat dit voorlopig minder vlot lukt dan in kleuter en lager. Gebruik hiervoor deze website en de nieuwe facebookgroep voor secundaire freinetleerkrachten. Maak daar ook maar reclame voor de dag van de coöperatie, zodat deze werkgroep nog wat groter wordt. (update: dat is aardig aan het lukken ondertussen 🙂 )
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- competentierapporten voor praktijkvak schilderwerk en decoratie
- Journal artistique du projet: le jardin
- Lesmateriaal
- Mijn gordels en brevetten
- mijn laptop met al ons materiaal op 🙂
- onderzoek-fiches
- ons lessenrooster
- planningen voor de lln
- project-fiches
- visietekst van onze school
- voorbeelden portfolio
- ..?
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
vakdoorbrekend werken, leerplannen, brevetten
Boek: Pedagogie van het werk
Artikel werkplan – Bernard Collot
Link naar alle artikelen over secundair hier op de site
Oproep: Franstalige middelbare school in Brussel zoekt correspondentieklas
interessante email-gedachtewisseling onder Franse collega’s secundair onderwijs over vrije teksten in geschiedenislessen: SOS textes libres - échange entre collègues
5 reacties
Met onze nieuwe secundaire freinetschool ‘tvier uit Kortrijk zullen we zeker ook aanwezig zijn. Wij zijn nog in volle ontwikkeling zowel voor 1A als voor de B-stroom. Als startende freinetschool zijn we op zoek naar een goede integratie van leerplandoelen, fijne methodes om instructie te geven en te differentiëren voor de hoofdvakken
Chers collègues,
Nous organisons la formation “Démarrer en Pédagogie Freinet” du mouvement belge francophone. Nous avons de plus en plus de professeurs du secondaire dans notre public et nous cherchons à les aider à avancer dans leurs pratiques en tenant compte de la réalité particulière des secondaires.
Ce samedi 1er avril, nous voudrions organiser une journée spéciale pour ces enseignants. Nous cherchons des professeurs ayant déjà un peu d’expérience pour venir présenter leurs pratiques et participer à un échange suite à leur présentation. Seriez-vous d’accord de venir passer un moment de journée ou toute la journée avec nous? Nous pouvons nous déplacer dans vos écoles ou se réunir à Bruxelles.
Merci d’avance pour votre réponse.
Caroline Lambotte et Christelle Cordonnier
Dag collega’s
Ik doe mijn best in de komende dagen de lijsten in te scannen en voor jullie op ‘onze Trello’ te zetten.
Mocht je nog collega’s hebben om toe te voegen, dat kan. Ik heb jullie immers ook beheerder van de Trello gemaakt waardoor je collega’s kan toevoegen als je dat wil.
vele groeten
Maarten
Dag iedereen
De lijsten staan op de Trello.
Je vindt de Trello op https://trello.com/freinetbewegingsecundair
Ik heb jullie allemaal beheerder gemaakt. Voeg dus gerust collega’s aan. Zo kunnen we materiaal uitwisselen.
Vragen: maarten.devos@tvier.be
Nog twee boeiende links, met dank aan Bart Vanraes voor doorsturen van de eerste:
https://youtu.be/ZpRk_VxZ8SI
https://onderwijsreishightechhigh.blog/2017/09/22/waarom-wij-naar-high-tech-high-gaan/?utm_content=bufferecf61&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer