Gebruiken jouw kleuters een tablet?
De tijd gaat vooruit. Dat zie je bijvoorbeeld aan kleuters die op mijn computerscherm vruchteloos iets proberen aan te klikken: 75% van mijn klas werkt thuis met een tablet. Binnen het team hebben we vorig schooljaar een investering gedaan van 4 tablets: 1 per kleuterklas.
We weten allemaal dat we mee moeten met onze tijd. Maar welke visie zit er nu net achter deze vernieuwende technologie? Waarom gebruiken we de tablets in onze klas? Welk doel hebben ze? Wat willen we met de kinderen bereiken? Welke meerwaarde brengt het in de groep?
Ik ben nog sterk aan het denken en zoeken. Tijdens mijn zoektocht op het toestel en op het internet ben ik op zoek naar mijn visie op het gebruik van de tablet. Ik zou graag de mening horen van mensen die er al even mee werken. Wat merk je aan de kinderen? Wat doet het met de kinderen?
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring en je mening.
Zet hier onder je reactie en ik geef zeker antwoord!
Groetjes van Stephanie (Triangel)
1 reactie
Ik vind tablets zeker een meerwaarde, zolang we nadenken waarvoor we ze gebruiken en met welk doel.
In de klas gebruiken we ze om foto’s te trekken, filmpjes te maken, vorig schooljaar skypten we ermee, om snel opzoekwerk te doen als de vaste computer bezet is, vaardigheden te zoeken zoals vliegers plooien (in stappenplan), ….
Ik merk ook op dat de tablet soms erg gemakkelijk genomen wordt. We willen iets meer weten over een bepaald onderwerp en hop we nemen de tablet.
We moeten kinderen kritisch leren omgaan met die info en hen nog blijven leren dat informatie ook op andere manieren kan gevonden worden; bevragingen, telefoneren, op uitstap gaan, in boeken, ….