Boeken en materiaal
Bestellen kan in de Freinetwinkel
Boekhandel Limerick in Gent is de enige boekhandel die de Freinetboeken ook verkoopt.
Franstalige Freinetboeken en -tijdschriften kan je hier online kopen
De Reeks = 16 hedendaagse boeken, geschreven door Freinetwerkers en andere onderwijsvernieuwers. In deze boeken vind je telkens praktijk en visie terug.
De Reeks 1, Leren kwalificeren stelt het vraagstuk van kwaliteitszorg op vernieuwingsscholen aan de orde. (uitverkocht)
De Reeks 2, Wie correspondeert die leert laat zien dat een typische freinettechniek als schoolcorrespondentie ook toe te passen is op andere schooltypen.
De Reeks 3, Levend lezen, dat’s de kunst belicht leesonderwijs vanuit verschillende invalshoeken. (uitverkocht)
De Reeks 4, Kennis en werkstukken maken met internet toont hoe je de nieuwe media kunt gebruiken bij wereldoriëntatie.
De Reeks 5, Ondernemende kinderen tellen mee beschrijft het beheren van een klassenkas, waarmee kinderen zelfbestuur oefenen, verantwoordelijkheid dragen en levend rekenen.
De Reeks 6, Geef ze de ruimte laat in woord en beeld zien hoe je school en lokaal kunt inrichten voor ontdekkend leren, zelfwerkzaamheid, samenwerken, vrije expressie, zelfbestuur en klassendemocratie.
De Reeks 7, Dat’s andere taal bevat bouwstenen voor levend taalonderwijs: vanuit levensechte situaties in jenaplan- en freinetgroepen, gericht op werkdoelen en geordend in leerlijnen (breed formaat + een leerlijnenmap). (uitverkocht)
De Reeks 7A, DATplus. Extra bouwstenen voor levend taalonderwijs bij Dat’s andere taal met leerlijnen en achtergrondinformatie over woordenschat, spelling en grammatica.
De Reeks 8, De freinetwerker maakt duidelijk wat je als leraar van een freinetgroep moet weten en kunnen. Het geeft een raamwerk voor de freinetopleiding.
De Reeks 9, Dat geeft de burger moed gaat over burgerschapsvorming vanuit de aanvaarding van kinderen als medeburgers. Op weg naar een democratische school.
De Reeks 10, Dat telt bevat bouwstenen voor levend rekenwiskundeonderwijs: vanuit levensechte situaties in jenaplan- en freinetklassen, gericht op werkdoelen en geordend in leerlijnen (breed formaat).
De Reeks 11, Mooi werk (2011), geeft een overzicht van achttien illustratie-technieken met tips en prachtige voorbeelden van kinderwerk.
De Reeks 12, Nynke, een blik in onze groep (2012) beschrijft de organisatie van een bovenbouwgroep. Wat doet de meester en welke keuzes maken de leerlingen. (voorlopig uitverkocht)
De Reeks 13, Werken met vrije teksten. (2013). Werken met vrije teksten is werken. Werken voor kinderen en werken voor ons bij het begeleiden van experimenterende leerlingen. Theorie, tips en praktijkvoorbeelden.
De Reeks 14, Samen school maken. (2016) Coöperatie is een centraal begrip in de freinetpedagogie..
De Reeks 15, Kleuters aan het werk. bundelt voor het eerst organisatie en werkwijzen van het freinet-kleuteronderwijs. (2018)
De Reeks 16, Wat gebuurt er bij jou? Doorspekt met praktijkvoorbeelden en mooi werk beschrijft dit boek hoe je met buurtwandelingen aan het werk gaat: van kleuters tot en met tieners, in grote of kleine groepen. (2019)
De Freinetbibliotheek = Vertaald werk van Freinet; 14 historische boeken over Freinet onderwijs.
FREINET, Tony de Wees, een kinderboekje uit 1925.
Met de oorspronkelijke illustraties van Pierre Rossi. (vertaald 2005)
MICHEL BARRÉ, Célestin Freinet, een pedagoog voor onze tijd. De spannende, omvangrijke en rijk gedocumenteerde biografie uit 1996. (vertaald 2006)
ROUKE BROERSMA en FREEK VELTHAUSZ, Petersen & Freinet, Jenaplan & Moderne school. Schriftelijke contacten tussen deze twee onderwijspioniers, uit de jaren dertig en vijftig van de vorige eeuw. (2008)
C. FREINET, De Moderne School, een praktische gids voor de materiële, technische en pedagogische organisatie van de volksschool. Eerste uitgave 1945. (vertaald 2009)
C. FREINET, Minet, een kinderboekje uit 1926. Met de oorspronkelijke illustraties van Pierre Rossi. (vertaald 2009)
C. FREINET, Geraakt & Frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog
In 1917 raakte Freinet tijdens de loopgravenoorlog in Noord-Frankrijk gewond. Hij schreef hierover in 1920 de novelle. Die is gekoppeld aan het boekje Frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog dat Freinet in 1958 voor kinderen schreef. (vertaald 2010)
C. FREINET, Proefondervindelijk Verkennen. Een jaar voor zijn dood vatte Freinet zijn ideeën over opvoeden, opgroeien, leren en leven nog eenmaal samen in de brochure Proefondervindelijk Verkennen. (vertaald 2011)
C. FREINET, Levenstechnieken verwerven. Proeve van een praktische psychologie, toege=past op onderwijs & opvoeding. Het boek beschrijft de visie van Freinet op de ontwikkeling van het kind en is een pleidooi voor een ecologische pedagogie. (vertaald 2012)
C. FREINET, De vrije tekst. Een brochure waarin Freinet beschrijft wat de Vrije Tekst-techniek inhoudt om te kunnen bijdragen aan modern onderwijs, zonder dat hij deze techniek bij voorbaat in regels vastlegt. (vertaald 2013)
C. FREINET, Pedagogie van het werk. Freinets hoofdwerk. (Vertaald 2014). In een romanachtige vorm beschrijft Freinet zijn onderwijsfilosofie. Echt leren, grondige en beklijvende kennis verwerven is een kwestie van ervaren, is een zaak van hoofd, hart en handen. Die vinden elkaar in echt, zinvol werk.
C. FREINET Natuurlijk tekenen. ELISE FREINET, Expressief tekenen. De twee teksten belichten twee kanten van het recht op vrije expressie. (vertaald 2015)
C. FREINET Natuurlijk leren lezen. (vertaald 2017)
C. FREINET Mathieu aan het woord. Bundel columns (vertaald 2018)
C. FREINET en J. PETITCOLAS Brevetten en Meesterstukken (vertaald 2019)
7 reacties
Beste mensen,
Didasco GO!Malle wil evolueren naar Freinet. Het team wil graag een toegankelijk boek lezen om meer voeling te krijgen met de Freinetpedagogiek.
Is “Freinetonderwijs, een eigen wijze van onderwijs” van J. Bronkhorst een goed boek daarvoor? Of is het boek van Jan Devos beter? Of hebben jullie nog een andere suggestie?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Het boek dat je voorstelt, waarvan Jeroen Tans samen met John Bronkhorst de auteur is, is een uitstekende introductie in de historiek, de uitgangspunten en de praktijk van het freinetonderwijs. Het is wel niet meer zo recent (1993), en ondertussen uitverkocht: je zult je dus moeten behelpen met kopieën als je daarvoor kiest. De praktijk is helemaal gericht op het lager onderwijs. De omzetting naar de context van het secundair onderwijs gaan de mensen helemaal zelf moeten doen.
Jan Devos (2013) geeft ook een uitstekend beeld van de uitgangspunten en de historische en maatschappelijke context van de freinetpedagogie, maar gaat minder in op de wijze waarop je die principes in de klaspraktijk kunt omzetten. Dit boekje is wel nog verkrijgbaar.
Je zou zeker ook kunnen kiezen voor het meest recente boekje uit De Reeks, dat ik op de tweedaagse in Gent voorgesteld heb (2016): Samen school maken, Coöperatie in het freinetonderwijs. Eigenlijk komen daarin via het thema van de coöperatie alle aspecten van de freinetpedagogie aan bod, zowel in theorie (het waarom, de invarianten van Freinet) als in de praktijk (het hoe en wat in de klas en op school). Hoewel nog sporadisch staan daarin ook al wat verwijzingen naar de freinetpraktijk in secundaire scholen (bijv. met een bijdrage over tekstbespreking van Caroline). Joke Vierstraete is iemand die een heroriëntatie van een TSO/BSO-school in Gent in de richting van de freinetpedagogie begeleidt, heeft 10 exemplaren van dit boek gekocht voor de school om daarin met de leerkrachten aan de slag te gaan. Misschien kun je eens met haar contact nemen om te horen wat haar ervaringen zijn tot dusver.
Succes!
Het boek waar Luc naar verwijst is zeker zinvol om mee aan de slag te gaan.Er staan veel mooie praktijkvoorbeelden in. Leerkrachten secundair vinden vaak dat de praktijk van een lagere school niet omzetbaar is naar het SO. Daarom is het ook zeker erg zinvol praktijkvoorbeelden te geven vanuit een secundairefreinet school en zo de link te leggen ook naar BO. Leerkrachten SO denken vaak erg ‘vak-gericht’ en willen direct bruikbare voorbeelden. Belangrijk is ook het vak te kunnen loslaten en de mogelijkheden van de coöperatie te zien en te ervaren.
Wij hebben gekozen voor dat boek, ‘samen school maken: coöperatie in het freinetonderwijs’ , zie mail Luc. Daarnaast ook gedreven Freinetmensen gezocht die ervaringen willen delen.
Ik wens jullie veel succes! Ook wij zijn onderweg.
Samen Freinetboeken lezen en bespreken is een fijne manier om als team bij te leren over Freinetpedagogie en vooral over ieders concrete toepassingen en onderzoeksvragen bij de verschillende onderwerpen.
Eén boek kiezen om met z’n allen te lezen heeft zeker zijn waarde.
Maar het kan eventueel ook nog anders, afhankelijk van de grootte / de diversiteit van je team:
Misschien is het interessante optie om iedereen zelf te laten kiezen wat hij of zij leest en zo duo’s of trio’s maken die samen lezen en aan de anderen vertellen (al dan niet met een samenvatting en voorlezing van favoriete alinea’s)?
Ik wens jullie in elk geval fijne lees- en gespreksmomenten.
Beste,
ik zou me willen inlezen in het Freinetonderwijs. Ik ben leerkracht lager onderwijs, maar zou graag in een Freinetschool werken. Welke boeken zijn hiervoor het best geschikt? Het boek van Jan Devos is hier in de bib beschikbaar. Naar ik begrijp is dat voornamelijk een boek die de visie en de geschiedenis verklaart. Welk boek dat meer praktisch is sluit daarbij aan?
Met vriendelijke groet,
Hallo Leona, dat is een goeie vraag. Inderdaad ‘De visie van Freinet’ door Jan Devos is echt perfect als introductie omdat het dun is en toch heel veel inhoud bevat met veel originele citaten.
“Nynke” is een basisboek praktijk klaswerking lagere school: biedt een referentiekader voor freinetonderwijs in Vlaanderen en Nederland, propvol visie, inzichten en praktijktips.
Veel leerkrachten in het lager onderwijs genieten ook van het recente boek ‘Kleuters aan het werk’. Beide boeken zou je tegelijkertijd met of aansluitend op het boek van Jan Devos kunnen lezen.
Je hoeft deze boeken niet van voor naar achter te lezen: je kan gewoon lukraak een hoofdstuk kiezen of je laten leiden door een illustratie of foto die je aanspreekt en daar beginnen lezen.
Dat zijn allemaal recent geschreven boeken. Het is zeker ook boeiend om vertaalde werken van Freinet te lezen. Laat maar weten wanneer je daar aan toe bent en waar je graag over wil lezen want dat is helemaal moeilijk om te kiezen met zo’n veelschrijver als Freinet.
En verder is het ook heel fijn jou hier op deze site te ontmoeten, je kan op trefwoord zoeken en kijken of er al een artikel daarover geschreven is. (deze site bestaat nog maar 3 jaar)
Zelf lezen vind ik een van de belangrijke waardevolle manieren om freinetonderwijs echt te begrijpen. Daarnaast is een tweede aspect onmisbaar: ‘zelf uitproberen en je eigen stappen zetten’. Dit kan op volle kracht in een freinetschool maar op klasniveau zijn er in elke school heel wat mogelijkheden.
En als derde element is er het uiterst verrijkende uitwisselen en samen reflecteren met collega’s (op je eigen school en van andere scholen). Praten over wat je doet, wat je leest, wat je hoopt, wat je vreest, wat al lukt, wat je nog wil, … Elkaar aanmoedigen, helpen om je leerproces realistisch en rustig aan te pakken, prioriteiten kiezen, …
Onze bijeenkomsten zijn vrijblijvend en gratis. Wie registreert op de site krijgt in september een overzicht van alle activiteiten van het komende jaar.
Graag tot ziens!
Op zoek naar boeken waarin vooral het betrekken van de ouders en het samenwerken met hen, in de klas én de school, aan bod komt. Tips?