Op weg naar een beter rondedagboek
Zomervakantie… De tijd van het jaar om de batterijen even helemaal op te laden. Tijd om even helemaal afstand te nemen van school. Maar ondertussen begint het toch steeds weer te kriebelen. Dan neem ik een leeg schriftje en neem heel mijn klaswerking onder de loep.Een soort van zelfevaluatie zeg maar.
Zo kwam er gisteren in mijn gloednieuw schriftje dit te staan:
Gisterenavond herwerkte ik mijn ochtendwerktijd. De grote lijnen van vorig jaar heb ik behouden, ik splitste enkel onderzoek op in 3 delen: natuuronderzoek, techniek en wisko.
Vandaag nam ik mijn ronde onder de loep en dan vooral het rondeboek.
Elk jaar start ik opnieuw met goede voornemens aan ons rondeboek. Elk jaar opnieuw pas ik wat aan. Maar telkens merk ik dat het moeilijk vol te houden is.
Dit zijn de ronde documenten die ik het voorbije jaar gebruikt heb:
Deze formulieren kleefde ik in een rondeboek voor en door de kinderen. De invulbladen voor de secretaris vergat ik soms te kopiëren, oei, dat doen we morgen wel… en zo verwatert het snel… Toch wil ik graag dat zowel de kinderen als ikzelf tijdens de kring verslag nemen.
Ik wil volgend jaar niet meer op mijn laptop typen tijdens de kring. Ik gebruik mijn laptop nu om werk van de kinderen te projecteren, ondertussen digitaal notities maken is dus niet evident. Daarnaast is mijn persoonlijke computer natuurlijk ook niet altijd raadpleegbaar door de kinderen.
Daarom dus schrijf ik vanaf volgend jaar tijdens de kring in een echt dik boek in mindmapstijl (gezien bij collega Griet maar ook bij Heidi). In het midden de datum en errond de verschillende voorgestelde onderzoeken, de getoonde items en de vertelde dingen. Met in een kleurtje de verdere onderzoeken erbij en wie deze voor zijn rekening neemt. Deze komen ook op ons bord in de ronde terecht zodat het nog eens extra gevisualiseerd wordt. In het rondeboek kan ik dan door een nummercode verwijzen naar de onderzoeken in de klasmap.
Hierdoor zal het rondeboek hopelijk meer leven en nuttig ingezet worden. Het zal zo een extra hulpmiddel zijn om de lopende onderzoeken op te volgen. Doordat het dan echt nodig is zullen we het minder snel vergeten!
Aan het rondeboek voor de kinderen ga ik niet veel veranderen, hier en daar een paar kleine aanpassingen maar de grote lijnen blijven dezelfde.
Ook het weerdagboek en het dagdagboek heb ik wat vernieuwd. Deze worden ingevuld door de weerman en de kalenderman. Aan het begin van de ronde stellen zij de dag en het weer voor.
Zo zit het nu in mijn hoofd…
Gaat het zo werken? Ik hoop het.
Hebben jullie tips voor mij?
Of voorbeelden van jullie rondeboek/kringverslag?
Ik hoor en zie ze graag!
8 reacties
Hey Leen, aanvankelijk werkte ik in de ronde met een groot A3 blad.
Het was een soort mindmap. Ik noteerde en elk kind tekent/schrijft een woordje bij zijn verhaal. een maand of twee heb ik zo gewerkt.
Nadien hebben we toch een soort invulblad gemaakt (A3) met ruimte om dag aan te duiden, datum te noteren, weer (temperatuur en zo)..
Ik noteer en een kind (verslaggever) tekent het verhaal. Er kan iets met een kleur aangeduid worden; (rood: nieuw woord, geel: weetje, groen:onderzoek, blauw: rekenonderzoek, roze: een plan/idee).
Ik maakte elke dag een lijstje met dingen die we gingen doen, opzoeken, leren…Die lijstjes bleken moeilijk om op te volgen (onvoldoende kinderen in de klas die al kunnen lezen).
Ik ga verder met het A3 blad maar zoek nog een andere manier om ze te bundelen (ze hingen nu aan een kapstok op in de klas). Grote map zoeken of zo, denk ik.
Ik ga ook wel een A3 blad ophangen waar onderzoek, plan, rekenonderzoek op genoteerd wordt met mogelijkheid om af te kruisen wat af is.
Ik noteer dan in dezelfde kleur als op het rondeblad.
Weetjes worden genoteerd/gestempeld en getekend door kinderen. Nu werden ze met een grote wasknijper bijeengehouden (gezien bij Rozemarijn).
Nieuwe woorden in rood opschrijven op strook en ophangen in klas (heb geen muren genoeg dus ga ze aan plafond hangen met touw en wasknijper) (kunnen ook in woordpakket komen).
Benieuwd naar andere reacties.
Het invulblad:
Ik bezorg ze jou!
ook steeds nieuwsgierig naar je bevindingen als je de ochtendwerktijd hebt getest met al dan niet eigen aanpassingen (die hoor en lees ik dan ook heel graag 😊)
Ik werk nu met een kleurcode.
Dit is het ondertussen geworden.
Mijn eerste reactie is: waarom moet een verslag van de kring (wij noemen dat nooit meer ‘ronde’ 🙂 een voorgestructureerde vorm hebben? Lijkt me toch weer een extra werkje bij voor de leerkracht.
Maar mijn vraag komt er ook omdat ik zelf weinig ondervind dat ik teruggrijp naar het kringverslag. Hoogstens zoek ik idd een keer op wie welk onderzoek ging doen maar dat is het dan ook zowat. Dus wat is voor jou vooral de functie van dit verslag?
(tegelijk denk ik zelf ook na of ik dit niet zinvoller kan gebruiken).
Momenteel maak enkel ik verslag van de kring (😊), dit boek is voor mij belangrijk. Ik kijk vaak erin terug vooral kwa opvolging administratie enz maar ook inhoudelijk, onderzoeken die ik op klasniveau herhaal (2de leerjaar), instructies enz maar ook voor observaties ed.
De kinderen kijken ook graag terug in dit boek.
In onze school is er de gewoonte dat een kind secretaris is van de kring, jongere kinderen die bij mij in de klas terecht komen, zijn dit dan ook gewoon. Doordat de kinderen noteren denken ze (in groep) opnieuw na wat is er verteld, dus wat moet ik opschrijven. Ze proberen dit samen te vatten in 1 woord dat ze dan noteren. Er is ruimte om er iets bij te tekenen.
Bij ons op school maken de kinderen een verslag van de ronde. In het rondeboek staan ook thermometers voor het weerbericht. De kids schrijven in het rondeboek zeer kort (samenvatting – sleutelwoorden) wat er gezegd werd. Hier oefenen we voor hen aandachtig te luisteren en belangrijke zaken filteren. Wanneer het niet duidelijk is wat er moet geschreven worden, behandelen we dit ook met de hele groep. ‘wat was er nu belangrijk in dit verhaal’/’wat nemen we hier uit mee’/’wat ga jij onthouden’/…. .
Daarnaast heb ik zelf ook een rondeboek waarin ik alles noteer.
Elke dag maak ik een krant van de dag voor de kids. Hierin staan onze plannen (wat de kids gaan doen – rondetaken/onderzoeken/…) en wat we geleerd hebben de vorige dag.
dankjewel Sander voor jouw bijdrage! gr Leen