Wat doe jij op de “Dag van de coöperatie” ?
Schrijf je nu in voor deze ‘Doe-het-zelf’-studiedag met verschillende werkgroepen / werkmomenten. Op deze dag zijn er geen workshops, geen sprekers, geen lezingen. Het opzet van deze dag is bewust heel anders dan een normale studiedag of een congres.
Op deze dag:
-
… spreken bestaande werkgroepen met elkaar af om verder te werken*
-
… komen mensen voor een eenmalig werkmoment* bij elkaar
-
…ontstaan nieuwe werkgroepen, is er tijd voor nieuwe ideeën en samenwerkingsverbanden
*Soms is dit een vervolg op een gewone workshop of een uitwisselmoment van de jaarwerking
Na de twee vorige edities geloven we nog sterker in dit concept en willen we het ook nog steviger bewaken. Dat betekent:
de maximum groepsgrootte per werkgroep niet overschrijden, aanwezigen zijn optimaal voorbereid en komen actief met een plan naar hun bewust gekozen werkgroep(en).
Deze werkgroepen zullen zeker actief zijn op de dag van de coöperatie 2019:
– open werkmoment ‘eindwerken’ waar deelnemers aan de freinetopleiding feedback vragen op hun work in progress en waar geïnteresseerden mee kunnen komen nadenken. Thema’s: Hoe neem je een team mee in onderwijsvernieuwing / Fiches uitwerken freinet en media / Ouderparticipatie in de klas en daarbuiten / Freinet in de stad, … (Pieter, Joelle, Birgit, Maaike, …)
– Leesgroep ‘Kleuters aan het werk’ (voorbereiden door vooraf p 215 tot p 306 de hoofdstukken ‘Vrije tekst / Vrije expressie’ te lezen en dan ervaringen en visies te delen met elkaar + foto’s en film vanuit de klas meebrengen ter illustratie) (Stephanie, Griet V, Stien, Nathalie, Virginie, Maike, Elyssa, Laura, Janne, Louise, Halinka, Too, …)
– Actieve wiskunde (wiskundig onderzoek / levend rekenen / wiskundewandelingen) dit jaar met de uitbreiding naar ‘ijsbergdidactiek’ omdat dit op veel scholen binnengekomen is. (Inge, Leen, Kathleen, Monica, Kwinten, Nancy, Margot, Tine, Hiske, Zyneke, Melissa, Lena, Willem…)
– Zelf een monografie schrijven: Geïnspireerd door Institutionele pedagogiek schrijven over wat er in je klas gebeurt (Elf, Lotta, Sabrina, Debby, Maritsa… )
– werkgroep Alfabetcodegebruikers (vervolg op vorige DVDC en congres: vrije tekst + kwaliteitszorg materiaal spelling) (Lore, Babette, Ann-Sophie, Katrien, Beverboom, Lotte, Mieke, Sylvia, Maritsa…)
– werkmoment voor coördinatoren / beleidsmedewerkers: o.a. met als onderwerp: ‘coöperatie met heel het leerkrachtenteam ifv visieontwikkeling’ (Mariska, Pieter, …)
– werkmoment Kring / waardevolle vragen stellen / levend leren / vakoverschrijdend werken / nieuwe mogelijkheden door hervorming secundair) (Annelies, Evelyn, Caroline, Caroline, Bart, Annemie, Nona, Liselotte, Melissa, …)
– Buurtwandelingenboek (de schrijvers leggen de laatste hand aan het eerstvolgende Freinetboek) (Goedele, Joanna & Rozemarijn)
De meeste mensen zullen de hele dag in dezelfde werkgroep blijven. Maar natuurlijk kan je altijd binnenlopen of aansluiten bij een andere werkgroep.
In de namiddag is er daarnaast ook:
– een gespreksgroep met startende leraren (Kathleen, Louise, Mieke, Melissa, Laura, Debby, Lena, Elyssa, Janne)
– druktechnieken met Jeroen Tans
Vraag van Bieke: Zijn er mensen mee geïnteresseerd in nadenken over freinet als zorgleerkracht?
Staat jouw werkgroep hier nog niet bij? Spreek af met elkaar en laat jullie plannen weten zodat anderen zich kunnen aansluiten bij je werkgroep. Laat het in een reactie hieronder weten en we voegen het toe.
Wacht niet te lang!
13 reacties
Wij zouden met al zeker 3 van onze 4 kleuterleerkrachten, uit Freinetschool Triangel/ Booischot, komen om te werken rond en met het kleuterboek: ‘Kleuters aan het werk.’ We zouden het willen voorbereiden door af te spreken met de werkgroep welk hoofdstuk(ken) we lezen en dan ervaringen en visies te delen met elkaar. Ook zouden we bijvoorbeeld dingen van uit de klas kunnen meebrengen, foto’s trekken of filmpje maken.
Zijn er nog geïnteresseerden?
Ja ook interesse!
🙂
Zijn er mensen mee geïnteresseerd in nadenken over freinet als zorgleerkracht?
Ik zou graag aansluiten bij deze werkgroep!
Groetjes,
Stien
Misschien eens brainstormen over welke hoofdstukken we graag voorbereiden en hoe we dit gaan verwerken/bespreken…
1.inrichting school/klas
2.inrichten van de werkhoeken in de klas
3.kring, praatraad, afsluitronde,… hoe gaan we verder
4.Plannen met de kleuters, agenda samen maken, een werkplan,…
5.onderzoek, voorstellingen voor de ouders, hulp van externen, tot een vraag komen, oplossing ontdekken door proefondervindelijk, antwoord vastleggen,…
6.vrije expressie – vrije tekst
7.correspondentie
8.levend rekenen
9.evalueren met kleuters, rapporten voor ouders, kindvolgsysteem,…
Wij zitten momenteel in een nieuw gebouw sinds september 2018. Dus ook een nieuwe klas met een nieuwe inrichting. Het is een onderwerp dat steeds in september aanbod komt maar nu nog steeds bezig is omdat we niet op 1 week tijd alles konden inrichten.
Binnen ons kleuterteam wilden we graag vrije tekst bespreken, gekoppeld aan vrije expressie.
Correspondentie buiten de school zijn we geen van de 4 kleuterleekrachten mee gestart. Dit staat voorlopig nog niet op onze korte termijn-doelen.
Ik laat maar gewoon weten waar wij mee bezig zijn.
Voor het werkmoment van brevetten hebben we in de driejarige Freinetopleiding een voorlopige visie uitgeschreven op hoe onze (van een beperkte groep) kijk is naar het gebruik van brevetten in onze klassen en op school.
Dit is geen tekst die af is, al waren de aanwezigen in de opleiding tijdens dit werkmoment het vrijwel eens dat dit een richting kan geven hoe we naar brevetten kunnen kijken.
Er is een vraag gesteld aan de Vereniging voor Freinetpedagogie of er een mogelijkheid zou bestaan om hierop verder te werken en naar een mogelijk nieuw Freinetboek te gaan.
Maar zover zijn we nog niet.
We willen eerst het onze werktekst aftoetsen, verder uitdiepen, staven met praktijkvoorbeelden, samen op zoek gaan naar hoe we met brevetten aan de slag gaan in onze klassen en op school.
Interesse om mee te doen?!
Enkele jaren geleden hoorde ik op een werkdag een collega voorlezen over haar werking met één van de kinderen. Elf vertelde hoe een jongen bij haar kwam werken in het ‘vanallesatelier’, en de evoluties en vorderingen die hij maakte. In een monografie beschrijft een leerkracht de gebeurtenissen en interacties met een bepaalde leerling. Haar horen vertellen, vormde voor mij een lage drempel om er daarna zelf mee aan de slag te gaan, en bewust worden hoe de interacties van mijn leerlingen en mezelf invloed had op het klasgebeuren en onze emotionele toestand.
De institutionele pedagogie intrigeert mij omdat ze van belang is voor het hele gebeuren in de klas. In alles kan ze terugkomen en elk aspect van je klasorganisatie kan je met een IP-bril bekijken. Daarom wil ik graag zelf tijd maken om te schrijven. Elf komt ook en samen gaan we aan het werk. Lijkt het jou ook boeiend om over je klas te schrijven? We maken een kleine groep van collega’s die aan elkaar willen vertellen, we spreken 1 of meerdere keren af, live of online.
Hey, ik sluit ook aan bij jullie groep. Ik schrijf voor de freinetopleiding mijn eindwerk rond IP. Hebben jullie nog meer achtergrond over deze stroming? Ik breng mee wat ik heb. Grtjs en tot dan, Sabrina Bettens
Mariska, avontuur Berchem, ik wil wel even met je meedenken! Ik bewandel momenteel hetzelfde pad en ben aan het ‘proberen’
Hallo,
Die dag kan ik me helaas niet meer vrij maken. Al vond ik razend interessant om mee na te denken in het leesgroepje van kleuters aan het werk.
Hou me zeker op de hoogte bij volgende werkdagen.
Graag wil ik aansluiten bij de werkgroep rond wiskundig onderzoek, dit is momenteel een persoonlijke en professionele zoektocht waar ik me al ik verdiept heb, maar nog meer wil mee doen
Hey, het is nog niet zeker, maar het zou kunnen dat ik mijn dochter (13) meebreng naar de dvdc. ( nog geen opvang)
Zijn er nog kinderen mee?
Anders kunnen ze samen iets doen. Vilten, tekenideetjes, handlettering, collages,…of iets anders.
Dag Rozemarijn,
De kans is groot dat ik onze 4 kinderen (13, 10, 8 en 6) moet meebrengen. Ik vraag aan Goedele of ze haar ‘kleinste’ meebrengt.
Jouw suggesties zullen ze leuk vinden. Samen koekjes, wafels en/of cake bakken vind ik anders ook een lekker idee.