Dag van de Coöperatie
Waversesteenweg 1789
1160 Oudergem
Welkom op de vierde Dag van de Coöperatie: “Leerkrachten aan het werk”
‘Doe-het-zelf’-studiedag met verschillende werkgroepen / werkmomenten. Op deze dag zijn er geen workshops, geen sprekers, geen lezingen. Het opzet van deze dag is bewust heel anders dan een normale studiedag of een congres.
Op deze dag:
- … spreken bestaande werkgroepen met elkaar af om verder te werken*
- … komen mensen voor een eenmalig werkmoment* bij elkaar
- …ontstaan nieuwe werkgroepen, is er tijd voor nieuwe ideeën en samenwerkingsverbanden
*Soms is dit een vervolg op een gewone workshop of een uitwisselmoment van de jaarwerking
We geloven in ons concept: de maximum groepsgrootte per werkgroep niet overschrijden, aanwezigen zijn optimaal voorbereid en komen actief met een plan naar hun bewust gekozen werkgroep(en).
Brussel kwam met meerderheid van stemmen uit de locatie-poll. Wij kiezen als Brusselse locatie dit keer voor ACECOLE, een inspirerende franstalige secundaire Freinetschool. Onze activiteiten zijn uiteraard in het Nederlands.
Waversesteenweg 1789
1160 Auderghem
www.acecole.be
Praktisch:
Inschrijven via www.freinetbeweging.be, ten laatste op 21 februari.
Deelname aan deze dag is gratis.
Voor koffie en thee à volonté vragen we een eenmalige bijdrage van 3 euro, ter plaatse te betalen.
Om de opruim eenvoudig te houden vragen we om een eigen koffiebeker / waterfles mee te brengen.
Dagverloop:
Vanaf 8u30 de werkruimtes klaarzetten en wegwijzers ophangen
Vanaf 9u onthaal beneden in de grote zetelruimte
9u30 startkring
10u eerste werktijd
12u pauze
13u30 tweede werktijd
15u30 boven opruimen
15u45 slot + afsluitkring beneden
17u einde
Bonus: Er is een gezellig en lekker restaurant tegenover de school: La soeur du Patron.
Wie na afloop graag mee wil eten, geef een seintje want we willen vooraf reserveren.
Werkgroepen
Hieronder zie je welke werkgroepen hun plannen al kenbaar maakten. Die vind je hieronder. Je kan aansluiten bij een bestaande werkgroep of zelf nog een nieuw onderwerp lanceren. Er is plaats genoeg dus hou je niet in.
Voormiddag
Kleuter ontmoeting: Een tweetalig gesprek (Virginie vertaalt) waar we onze ervaringen met elkaar delen en in dialoog gaan met Eugénie Eloy, een Waalse collega met tonnen ervaring in classe unique. Haar boek beschrijft institutionele pedagogie met veel aandacht voor de ervaringen van de kinderen en de rol van de leerkracht. Een ontmoeting met haar in Poitiers heeft Katrien en Virginie erg geboeid: “We willen het gesprek met haar graag verderzetten. Ze komt met ons meedoen en brengt haar collega Marie Eve mee. Breng je favoriete passages uit het kleuterboek mee als voorbereiding. Of sta alvast even stil bij de vraag: wat is voor jou cruciaal bij de opbouw van je klaswerking? Iedereen welkom, dit verhaal uit de kleuterklas kan ook mensen boeien die met andere leeftijden werken.” |
Alfabetcodewerkgroep: deze werkgroep alfabetcodegebruikers wisselt met elkaar materiaal en expertise uit. Tijdens dit werkmoment richten we ons vooral op het materiaal en de werkvormen in de lagere school. De online samenwerking in google drive wordt op werkmomenten zoals deze ‘live’ verder gezet. Deze werkgroep is gericht op mensen die met de alfabetcode (gaan) werken. |
Werkmoment vrije teksten: (Nederlands, Frans, Engels, NT2, …)
We brengen onze vrije teksten uit de klas mee (illustraties, tekstontwerpen, afgewerkte teksten, klastekstenboek, klaskrant, albums, posters…. ) en gaan van hieruit in gesprek: hoe bepaal je samen met de leerlingen inhoud en vorm? Hoe gaan we te werk? La part du maître bij vrije tekst is …
|
|
Werkgroep coördinatie Een vaste waarde op de dag van de coöperatie. Enkele coördinatoren / beleidsondersteuners / … zetten zich even samen om met elkaar ervaringen uit te wisselen.De deelnemers aan deze werkgroep bekijken met elkaar of ze dit moment in de voormiddag of namiddag inplannen, afhankelijk van welke andere onderwerpen ze willen meedoen. Door je hierbij aan te melden krijg je de contactgegevens en kunnen jullie met elkaar afspreken en je keuze van voormiddag/namiddag desgewenst nog wijzigen. |
Update: voorstel voor extra werkgroepen:
Het werk plannen’: planmatig werken (planning van de lln), zelfregulerend werken. Bekijken van verschillende planningen en de struikelblokken hierbij. Hoe kunnen we onze planning ‘open’ houden voor ideeën van de lln maar toch voor structuur zorgen doorheen de week. Hoe helpen we kinderen bij het plannen? Werkgroep oprichten van een nieuwe freinetschool: |
Ik heb een ander plan, namelijk: ……………….
Het is aan te raden om je oproep voor een nieuwe werkgroep ook op de site te posten als reactie onder dit bericht, dan krijg je hopelijk snel reactie. En natuurlijk is het altijd een goed idee om zelf al contact op te nemen met collega’s waarvan je hoopt dat ze gaan meedoen.
Middagpauze
Voor het middageten kan je kiezen:
- een eigen lunch meebrengen, dan heb je wat meer tijd om in de boeken en materialen en klaslokalen te snuffelen, langs te komen op stand van werkgroep congres, naar de helpdesk alfabetcode te gaan, …
- er zijn winkels en eetgelegenheden op wandelafstand (we voorzien GEEN broodjes terplekke) Zie kaartje hieronder.
Namiddag
Werkgroep ‘zorg in de kleuterklas’… We zetten het tweetalige gesprek van de voormiddag verder maar nu met de focus op werkhouding, zelfsturing, executieve functies, … (kijk voor meer info bij ‘kleuterontmoeting’ in de voormiddag) |
Werken met onderzoeksvragen bij oudere leerlingen (10 – 18j ) :
Initiatiefnemers voor deze werkgroep zijn Conchita en Lies (teamteachende PAV leerkrachten in 1B): “We willen graag ons experimenteren met onderzoeksvragen met jullie delen. We hopen dat er mensen mee met ons komen nadenken hoe het nog beter kan. Collega’s uit alle jaren secundair en de oudste klassen basisonderwijs ontvangen we met open armen.”
|
Werkgroep Wiskundig Onderzoek
“We vertellen elkaar hoe we (willen) werken met wiskundig onderzoek en hoe we dit afstemmen met rekenbundels / werkboeken die evt op schoolniveau gebruikt worden. Op zoek naar een goede wisselwerking en evenwicht, hoe maak je (nog meer) ruimte voor wisko’s? Heb je zin om mee na te denken, overleggen, brainstormen? We bereiden ons op deze werkgroep voor door iets mee te brengen uit onze klaswerking en / of een stuk tekst uit freinetliteratuur om ons te inspireren bij ons werk.”
|
Ik heb een ander plan,namelijk: ……………….
Het is aan te raden om je oproep voor een nieuwe werkgroep ook op de site te posten als reactie onder dit bericht, dan krijg je hopelijk snel reactie. En natuurlijk is het altijd een goed idee om zelf al contact op te nemen met collega’s waarvan je hoopt dat ze gaan meedoen. |
…?
(bij het versturen van de uitnodiging hebben we nog niet van alle werkgroepen antwoord gekregen. Mis je een bepaalde werkgroep / onderwerp waar je aan wil deelnemen? Hou updates via de website in de gaten, praat er over, lanceer het onderwerp zelf.) |
Update: voorstel voor extra werkgroepen:
Het werk plannen’: planmatig werken (planning van de lln), zelfregulerend werken. Bekijken van verschillende planningen en de struikelblokken hierbij. Hoe kunnen we onze planning ‘open’ houden voor ideeën van de lln maar toch voor structuur zorgen doorheen de week. Hoe helpen we kinderen bij het plannen? Werkgroep oprichten van een nieuwe freinetschool:
|
Hoe geraak je er?
ACECOLE De l’Autre Côté de l’École
Waversesteenweg 1789
1160 Auderghem
www.acecole.be
Met het openbaar vervoer
Vanuit Brussel-Centraal is het 2 minuten wandelen (140 m) naar het metrostation waar je lijn 5 kan nemen tot aan Herrmann-Debroux (eindhalte). Er is een verbinding om de 8 minuten.
De rit duurt ongeveer 15 minuten (12 haltes).
Vanaf de eindhalte is het nog 7 minuten stappen (550m) naar de Waversesteenweg 1789, waar De l’Autre Côté de l’ École zich bevindt.
De totale duur van de verplaatsing, vanaf de aankomst in Brussel-Centraal, bedraagt een klein half uurtje.
Voor wie met de auto komt
Er is parkeergelegenheid op een kleine 500m van de school (zie kaartje)
Je kan de uitnodiging in pdf hier downloaden maar daar staan de updates NIET op.
5 reacties
Hoi,
Ik zou graag willen werken rond ‘Het werk plannen’.
Werken met een planning – voor de kids.
Hoe kunnen we hen zelf hun werk laten plannen, maar toch voor genoeg structuur zorgen.
Ik zou ook graag werken rond nieuwe media op school.
Denk aan ipads / computers / radio (maken)
Op welke manier wordt dit ingezet op scholen?
Op welke manieren kunnen we dit optimaal gebruiken binnen het freinetonderwijs?
Dag Sander
Birgit Bauweraerts en ik volgen de freinetopleiding en ons eindwerk ging over media in een freinetklas. We hebben inspiratiefiches rond media gemaakt die eind dit schooljaar beschikbaar zullen zijn!
Wil je graag meer info over ons eindwerk of de theorie eens lezen kan je ons altijd mailen: mediaineenfreinetklas@gmail.com of onze eigen instagram volgen media_in_een_freinetklas
We willen ook een media-workshop geven op het congres. Tijdens de dag van de Coop gaan we met andere dingen bezig zijn…
Groetjes
Joëlle Claes
Ik had graag de werkgroep secundair onderwijs terug samengebracht. Hopelijk zijn er geïnteresseerden uit de verschillende (nieuwe) secundaire freinetscholen. Volgens het aantal deelnemers kunnen we dan eventueel kleinere vakwerkgroepen maken.
Hoi Maarten,
er zijn voor secundair op dit moment twee ‘vakwerkgroepen’
(die ook openstaan voor mensen basisonderwijs):
in de voormiddag vrije tekst (zowel Nederlands als Frans, Engels, OKAN)
in de namiddag voor werken met onderzoeksvragen, (PAV, wetenschappen, geschiedenis, aardrijkskunde, talen, wiskunde, …)
Als er nog mensen secundair zich inschrijven met andere wensen brengen we jullie zeker met elkaar in contact.
Prima Katrien!