GELIJKE KANSEN
Democratie, emancipatie, tolerantie, inclusie of inclusiviteit..
Allemaal moeilijk begrippen, allemaal dure woorden!
We gebruiken graag dure woorden in de strijd naar gelijkheid. Of in de illusie ervan.
Allemaal gelijke begrippen in een ongelijke strijd.
Ben ik even inclusief naar mezelf dan naar anderen?
En is blanke democratie dezelfde als zwarte democratie?
..of grijze, of regenboogkleurige?
Kan je intolerant worden van te veel tolerantie?
En heeft polarisatie nood aan emancipatie?
Of kan emancipatie ook polariserend werken?
Nog zoveel te leren, tussen zoveel meningen, zoveel verschillen, tussen zoveel mensen.
Bang om iets verkeerd te zeggen, bang om fouten te maken..
Misschien is het okee als het vandaag nog niet lukt.
Elise
school + brugfiguur: 1+1=3
school: De zevensprong, een eigentijdse en eigenwijze school in het hart van de stad, geïnspireerd door Célestin Freinet
brugfiguur: Roel, een jongeman met typerend zwart ‘potske’, sociaal werker van opleiding
1+1= 3 want:
Roel ontzorgt de gezinnen (en daardoor ook de school) rond vrije tijd, werk, materiële ondersteuning, … kortom leven in de stad. Roel staat elke woensdagochtend aan de schoolpoort en is er ook op koffiemomenten. Hierdoor is hij erg aanspreekbaar, zowel door ouders als door leerkrachten.- Het team vraagt Roels externe blik en expertise om samen na te denken over feesten, gewoontes, ideeën, … Ik voel dat de school, met àl zijn gebruikers, een plek kan zijn waar moeilijkheden/problemen/spanningen als kansen gezien worden om elkaar beter te leren kennen, van elkaar te leren en te leren samenleven… dankzij én ondanks de verschillen.
Ik wens elke school een brugfiguur toe.
Lore
(geschreven na de dag van de coöperatie)