Dag van de Coöperatie: zo is het begonnen…
“En als we nu eens geen gewone studiedag organiseren? Leerkrachten van verschillende scholen die met elkaar gaan samenwerken: geen workshops om te volgen. Zelf in actie komen…. Zou dat lukken? Gaan de mensen dan wel komen? We kunnen het proberen…!”
Dus… Dag van de coöperatie.
“Het kan heel simpel zijn: materiaal mee brengen en samen aan onderzoek doen over wat je vooraf hebt afgesproken.” “Dan vormen er zich werkgroepen: mensen die zich via de website voorbereiden zitten samen met een concreet doel.” “Ja, dat doen we!”
Toen het idee voor deze dag van de coöperatie ontstond, op een zomers moment terugblikkend en vooruitkijkend met een groep enthousiaste freinetwerkers, hadden we niet durven dromen dat zovelen onder jullie dit initiatief zo gretig zouden aangrijpen. Eerst kwamen er op de website 49 reacties onder de activiteit ‘Dag van de Coöperatie’. In een coöperatief online tekstdocument ordenden we de reacties en daar zagen we tientallen collega’s in totaal 101 concrete onderzoeksvragen en plannen typen! Alles wat hier volgt is zo ontstaan.
24 thema’s, waarvan er 10 uitgebreid aangepakt worden in werkgroepen en gesprekken en de overige op de marché de connaissance of op nog andere manieren hun plekje vinden.
Iedereen die zoekt kan vinden: een mede-onderzoeker, interessante partner, een prikkelende tegenpool, ideeën en waarschijnlijk nog veel meer.
Werkgroepen… In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen. Elke werkgroep heeft een plekje op de website waar nieuwe medewerkers hun onderzoeksvragen zullen aanvullen en verfijnen, waar nog concrete afspraken kunnen gemaakt worden in aanloop naar deze dag.
Marché de connaissance… Op bijeenkomsten, tweedaagses en studiedagen vinden we het altijd fijn om in materiaal van collega’s te snuffelen naar dat ene idee wat we nu net nodig hadden. Bij inschrijving kan je zelf weer aangeven wat jij meebrengt. Er wordt bijvoorbeeld specifiek gevraagd naar voorbeelden van: klaskranten, organisatievormen schoolforum, organisatievormen van schoolateliers, evaluaties/rapporten, vrije teksten,… en al de rest! Dit organiseren we in een vrije vorm van een marché de connaissance waar sommigen graag bij hun materiaal blijven staan om er over te praten en anderen hun materiaal liever onbemand achterlaten om zelf rond te lopen. Alles kan. Je materiaal labelen, er een uitlegfiche bij zetten kan interessant zijn.
“Een freinetschool heeft leraren nodig die niet alleen doorkneed zijn in de freinettechnieken, maar zich ook de pedagogische visie die daaraan ten grondslag ligt, eigen hebben gemaakt. Dat gaat niet vanzelf. Freinetwerker word je al doende en al zoekend (tâtonnement expérimental), en door regelmatig samenwerken en overleggen met collega’s.”
Celestin Freinet