Hoe zou je een graadsklas 3de kleuter en 1ste leerjaar praktisch kunnen uitwerken?
Voor het eindwerk van onze 3-jarige Freinetopleiding gingen we op zoek naar een manier om de overgang K3 – L1 te verkleinen. Al snel waren we beide te vinden voor het concept om een graadklas K3-L1 te maken.
In deze graadklas blijven de leerlingen 2 jaar bij dezelfde leerkracht. De kinderen zouden niet uit elkaar gehaald worden, maar kunnen op een speelse wijze, op hun eigen tempo en niveau aan de slag gaan samen met elkaar om allerlei dingen te leren qua taal, rekenen en onderzoek.
Wil je graag meer weten over hoe wij dit praktisch willen aanpakken? Contacteer ons dan zeker.
Stephanie Rockelé schreef een verslag over onze workshop tijdens de tweedaagse:
Deze 2 leerkrachten van freinetschool de Pluim in Hoboken deelden hun ervaringen tijdens hun zoektocht naar hun nieuwe uitdaging: 3de kleuterklas en 1ste leerjaar samen brengen in 1 klas. Momenteel is dit nog niet gerealiseerd maar ze hebben het afgelopen jaar al veel uitwisseling gedaan in de 2 groepen ter voorbereiding.
Ze vertelden over hun observatie in een school in Nederland – een Daltonschool – Doolgaard. Een klas waar ook meer dan 25 kinderen in zitten. Een ruimte die niet veel groter is dan een normale klasruimte. En ze werken met weinig tot geen methodes.
Praktisch: kinderen van 3K en 1ste lj krijgen samen instructie in de kring. De kinderen van de 3K doen de eerste 5 à 10 min. mee en gaan daarna naar hun spel of opdracht in de hoeken. Tijdens het werk van de kinderen van het 1ste lj spelen en werken de kinderen van 3K rustig. Deze kinderen zijn deze werking zo gewoon, dat dit ook elke dag weer vlot verloopt. De luidruchtige en beweeglijke hoeken zijn in de gang, zoals constructiehoek en poppenhoek.
Na hun observatie- verhaal vertelden ze concreet over hun werking. Via dozen met opdrachtkaarten gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. Een doos kan ook nog instructie vragen, kan van de leerkracht komen of van een kind van het 1ste lj. Voor elk doel van taal of wiskunde is een doos gemaakt waar de kinderen zelfstandig mee aan de slag kunnen. De controle op het bereikte doel is via een brevet of een werkblad.
Beide dames benadrukken dat dit kind tot kind bekeken wordt. Niet elk kind zit op hetzelfde niveau dus er moeten ook aanpassingen gebeuren.