Evalueren en registreren
Gedurende mijn driejarige opleiding tot Freinetleerkracht heb ik nagedacht over het registreren en evalueren in mijn klas. Ik ging aan de slag aan de hand van deze onderzoeksvraag:
Hoe kan ik voldoende registreren en evalueren waar ouders en kinderen iets aan hebben, dat kinderen inspraak hebben in hun proces en dat het voor de leerkracht werkt?
Ik wil wel duidelijk stellen dat mijn werk niet klaar is. Ik ben nog volop bezig met het optimaliseren van mijn ‘klimboek’. Ik ben in overleg met onze scholengroep om alles te digitaliseren zodat het vlotter en handiger kan gehanteerd worden in de klas. Ik presenteerde mijn ‘halve’ werk reeds op de tweedaagse in augustus. Hier kreeg ik veel feedback, die ik dan ook zal opnemen in het vervolg van mijn werk.
Via deze link kunnen jullie mijn prezi bekijken.
Aarzel zeker niet om me te contacteren om uit te wisselen.
4 reacties
Piep Sofie, als je zin hebt om op de dag van de coöperatie een update te komen geven van de verdere evolutie zal daar zeker interesse voor zijn.
Je hebt echt een heel groot werk geleverd en het is erg inspirerend voor iedereen die met deze vragen worstelt (en dat is bij mijn weten elke Freinetleerkracht want hoeveel mensen zijn er echt tevreden over hun huidige rapportsysteem?)
Maar alleen als je daar zin in hebt, misschien wil je op die dag wel in een ander onderwerp bijten. Denk er eens over na!
Hey Sofie!
Wij zijn bij ons op school ook aan het nadenken over een systeem waarin we de permanente evaluatie kunnen gieten. Ik vond jouw prezi-voorstelling ontzettend interessant; het heeft mij aan het denken gezet:) Hopelijk kan ik op de dag van de coöperatie in levende lijve kennis met je maken!
Groetjes,
Monica
Hallo, het lukte me niet om de link te openen. Ben nu wel erg nieuwsgierig 🙂
Wij zijn zoekende naar een bruikbaar en haalbaar evaluatiesysteem voor kleuters. Het zou leuk zijn om ideeën op te doen en uit te wisselen. Alvast bedankt!
Kathleen
Hallo,
Deze link is helaas verlopen, kan ik hem alsnog eens zien?
Dank je wel!