Werkgroep: evalueren en portfolio (lager en secundair)
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Monica: ik wil concrete voorbeelden zien van hoe je je evaluaties rapporteert: permanente evaluaties, toetsmomenten, portfolio, …Permanente evaluatie; welke instrumenten gebruik je daarvoor?
Karen – Appelbloesem: Wij willen op school onze evaluaties anders aanpakken. Momenteel is het een heel lijvig document waar zowel leerkrachten als ouders mee worstelen. In mijn ideaalbeeld wil ik werken met een portfolio waarin de groei van de leerlingen zichtbaar is en er een mooi evenwicht is tussen zelfevaluatie en evaluatie van de leerkracht, zowel cognitief als creatief, aandacht voor de freinettechnieken en dit in een systeem van permanente evaluatie.
Maar ja, hoe zet je dat dan om in de praktijk? Als iemand concrete voorbeelden heeft dan wil ik die graag eens inkijken of ik sta er ook voor open om samen het ideale evaluatiesysteem uit te werken.
Sofie – Tisselt: Ook ik wil me hier graag bij aansluiten. Ik deed mijn eindwerk over evalueren en rapporteren, maar mijn eindwerk was zeker niet mijn ‘eindpunt’. Ik wil me hier graag nog verder in verdiepen aangezien ook onze scholengroep werk wil maken van een nieuw rapport. Ik breng zelf ook mijn brevetten, rapport en evaluatiesysteempjes mee. Jullie ook?
Sven: hier kom ik graag mee over praten en ik breng mijn eindwerk mee
Evi Tinteltuin: Hoe ziet een portfolio eruit? Wat bewaren? Hoe bewaken?
Mieke: Ik ben benieuwd naar voorbeelden van portfolio’s. Ik breng mijn versies mee, maar nog niet het gevoel dat ik ‘het’ al gevonden heb.
Jitske: Hoe zorg je voor een goed onderbouwde evaluatie zonder elke dag checklijsten in te vullen?
Elly & Nancy – ondersteboven: Hoe ga je van evalueren naar rapporteren? De opstart van ons evaluatiesysteem loopt niet zo vlot. Het is vooral nog evaluatie van toetsen. Hoe op een systematische wijze zelfevaluatie invullen. Hoe kunnen leerkrachten op een handige manier inplannen om werkjes te verbeteren wanneer ze werken met weekplannen en huiswerkplanning (per week)?
Kim: Hoe kan ik op een niet te tijdrovende manier een grote klas evalueren adhv vooropgestelde DS zonder het leerplan uit het oog te verliezen?
Eve Hinkelpad:evaluatie onderzoeken, portfolio vrije teksten
Ann-Katrien: Ik wil graag enkele voorbeelden zien van hoe je kan evalueren zonder werkblaadjes: permanent evalueren of werken met toetsmomenten….
Elly: Hoe van evalueren naar rapporteren?
Marlies: Wat zijn de verschillende manieren om te evalueren? (vooral bij project) Hoe zorg je voor een aantrekkelijk portfolio? Hoe differentiëren & evalueren binnen een graadsklas?
Nancy: Op welke manier kunnen we onze doelstellingen het best evalueren en dit zo duidelijk en verstaanbaar mogelijk over te brengen aan onze ouders?
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- brevetten
- evaluatiedocument
- evaluatieformulieren
- mijn eigen evaluatiesysteem
- portfolio
- rapport
- registratiehulpjes
- visietekst school rond evalueren
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
eindwerk Sven en Sofie
Oproep van de internationale freinetbeweging: Wat is ons standpunt over evalueren?
Het verslag van deze werkgroep kan een begin zijn van een visietekst of toch een verzameling principes waar we het over eens zijn.
Facebookgroep Actief leren zonder cijfers
(Nederland – Niet specifiek Freinetonderwijs – voornamelijk gebruikers uit secundair onderwijs)
1 reactie
Mijn vraag: Hoe werkt zo’n portfolio?