Werkgroep: brevetten
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Kwinten: ik wil graag een duidelijk beeld krijgen van hoe je naar brevetten kan kijken. In kaart brengen van hoe scholen daarmee omgaan. De discussie aangaan rond talenten. In de voorstelling van het leerplan komt een werking naar voor met brevetten, wat in het team de vraag opwierp: “Wat zijn brevetten en waarvoor dienen ze?” Werken jullie met brevetten, welke visie zit hier voor jullie achter, hoe is jullie aanpak en wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
Kimberly: Dit vind ik een interessante onderzoeksvraag om mee te volgen. (van Kwinten)
Jeroen: De redactiegroep wil graag feedback en aanvullingen voor het hoofdstuk brevetten van het kleuterboek dat we aan het afwerken zijn.
Virginie: ik heb de tekst van Freinet over brevetten vertaald en mijn eindwerk over brevetten in de kleuterklas gemaakt. Hoe de brevetten organiseren in een classe Unique ?
Dafne: We zijn er reeds mee bezig en ik wil we eens vergelijken en uitwisselen.
Katrien: ik wil graag mee zoeken hoe brevetten in ieders specifieke context telkens weer op een andere manier ingezet kunnen worden: een mogelijke organisatievorm als oplossing voor een probleem of verbetering van je coöperatieve werking. Ik breng de brevetten mee die in mijn derde graad ontstaan zijn en ook filmpjes uit de klas.
Marijke: Wie werkt er al met brevetten in het 1B? (secundair?)
Gert:Op schoolniveau willen wij binnen de Zwierezwaai brevetwerking integreren in onze schoolwerking. Hierover brainstormen met anderen … ik kijk er al naar uit!
Inge: ik breng mijn brevetten uit de kleuterklas mee en ben geïnteresseerd in de vertaling door Virginie
Goedele: Hoe kan je brevetten echt laten werken? Hoe kan je duidelijk maken dat dit niets te maken heeft met talenten?
Saskia zit in werkgroep secundair maar wil in deze werkgroep haar brevetten van tijdens de kookles wel even komen toelichten.
Lotta : ik gebruik brevetten in mijn klas en wil meedoen in deze werkgroep. ik wil het graag hebben over de visie erachter en de organisatie ervan.
Kelly: nog niet zelf opgestart maar wat input is handig om hierin mijn weg te vinden
Emmelien: Welke brevetten uitreiken? Ik heb enkel een eerste brevet uitgeprobeerd nl werken met de drukpers.
Jill: Hoe stel ik zelf een brevet op? Dit deed ik nog nooit eerder.
Tessy: hoe brevetten toepassen in kleutergroepen?
Brigitte: We zijn momenteel op school de brevetten aan het uitwerken. Ik breng onze brevetwerking mee.
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- brainstorm over mogelijke brevetten in mijn klaswerking
- Brevet lapbook en drukpers
- Brevetten die we al aangemaakt hebben
- de ideeën en stappen die wij rond brevetten al hebben genoteerd
- Filmpjes brevetten presentatie en brevetten uitvinden
- lege brevetfiche
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
discussie, hoofdstuk kleuterboek, tekst Philippe Meirieu over competentieleren, tekst Nico Hirtt over constructivisme, Franstalig facebookgesprek, eindwerk Virginie
visietekst met concrete voorbeelden: Dossier pédagogique nr 14 (1965):
Pedagogisch Dossier nr 14 Brevetten met onderaan tekst Virginie
Een beschrijvende tekst uit Malden (Nederland) hoe de brevetten er in de jaren 80 gebruikt werden (3 pagina’s). Er worden op het einde enkele puntjes aangehaald over het doel en het gebruik: vragen die nog steeds relevant zijn voor ieder die over een klaspraktijk met brevetten wil nadenken.
de_reeks_1_h6brevetten-in-schoolEen artikel uit Freinetnieuws 1997:
de_reeks_1_h6vernieuwing-brevetten-portfolioVoor de volledigheid zetten we hier ook nog een link naar de eerste brochure die Freinet in 1949 schreef over brevetten (en waarnaar hij verwijst in het pedagisch dossier hierboven uit 1965). Deze tekst is dus meer verouderd en bevat ook vrij veel verwijzingen naar de toenmalige Franse onderwijssituatie, wat het voor hedendaagse nederlandstaligen moeilijker leesbaar maakt. Wil je nóg meer over brevetten lezen? Kijk dan eens hier.
2 reacties
Al iemand die brevetten in het lager (eerste graad) gebruikt ? Zo ja, welke ?
Vraagje: Welke school werkt in de lagere afdeling veel met bevretten?
Zijn er ergens “hedendaagse” voorbeelden te vinden aub?
dank je wel!