Mijn eerste maand september
Het is toch weer elke keer een aanpassing: ik eindig in volle glorie in juni en plots start ik terug bij het begin in september. Ook ik heb hier aanpassingstijd voor nodig. Mijn oudste groep die klaar was voor het 1ste leerjaar eindigde het schooljaar. Ik kreeg nieuwe instappers in de groep, soms ook van andere leeftijden nieuwe kinderen.
Ik wil terug een groep vormen, Ik neem automatisch dezelfde doelstelling als vorig jaar. Maar natuurlijk kan dat niet. Elke groep is anders en evolueert anders. Dus even terug met mijn beide voeten op de grond en deze groep goed observeren.
Observeren in hun spel: hoe spelen ze samen, spelen ze samen, wie speelt er alleen, zijn ze gelukkig alleen, vindt iedereen terug een plek in deze groep,…
Dus…. doe ik zoveel mogelijk groepsactiviteiten. Bij mij in de klas deze maand stonden we zot van koken. We hebben dan ook wortelsoep gemaakt van de verse wortels uit de tuinen van verschillende kinderen. En ook pizza gemaakt, want we zijn toch allemaal gek op pizza. Samen beslissen wat we gaan koken, gaan winkelen met z’n allen, koken en dan gezellig de afwas doen. En natuurlijk niet vergeten het opeten met de commentaren er bij: lekker hé, oh pizza is zo lekker, leuk hé pizza bakken, mmmm lekkere soep,…
Veel spelen en werken, dat deden we ook:
-extra turntijd met mij, in de grote turnzaal met de nodige groepsspellletjes
-buiten spelen in onze klastuin
-wandeling maken door een bospad achter de school
-spelen in de klas
-veel lachen en knuffelen
-opzoekwerk doen: herfst beleven, pluim opzoeken, schelpen onderzoeken, …
-samen naar een koe gaan kijken
-gaan klimmen
En nog veel meer….
Die nieuwe groep vormen is toch zo belangrijk in de eerste maanden en dit doe ik toch vooral door te observeren en de omgeving te laten uitdagen om tot dit groepsmoment te komen.
Heb ik direct alle vaste freinettechnieken nodig? Mijn antwoord: nee. Ik kan bijna op 1 hand tellen hoeveel afsluitkringen ik heb gedaan deze maand. Kinderen waren te moe op het einde van de dag, het duurde gewoon veel te lang,…
Maar er waren heel veel korte momenten samen, waarbij we beslissingen namen, voorstellen deden en onze uitvoeringen beoordeelden (bv. aan tafel wanneer we onze pizza’s samen gezellig opeten).
Het ritme van al mijn vaste freinettechnieken is er nog niet eerste maand. Ik wil de sfeer, de motivatie, de groei, de samenhorigheid,… van de kinderen aanwakkeren. En dit doe ik vooral door de achtergrond van mijn freinetvisie.
Hopelijk hebben jullie ook allemaal een waardevolle eerste werkmaand achter de rug met nog vele uitdagende maanden in het vooruitzicht…