Zelfstandig werk van basisonderwijs naar secundair onderwijs
Hoe kan je zelfstandig werk vanuit de basisschool continueren in het secundair onderwijs?
Voor het eindwerk van de 3-jarige opleiding tot Freinetleerkracht, vatte ik het plan op om een studie te maken over zelfstandig werk.
Tijdens de vele discussies met collega’s in en buiten de opleiding kwam naar voor dat leerlingen in het basisonderwijs hun werk leren plannen, maar dat we in het secundair onderwijs niet echt een goede manier vinden om die vaardigheid te continueren. Het lijkt zelfs alsof leerlingen helemaal niet meer kunnen plannen. Ik bezocht in totaal 8 scholen, 4 basisscholen en 4 secundaire scholen om te gaan kijken hoe er gewerkt werd. De conclusie van dit onderzoek is dat leerlingen in het secundair onderwijs eigenlijk weinig zelf moeten plannen, behalve hun huiswerk. In de lessen wordt alles vaak tot op de minuut geregeld door de leerkrachten. Bovendien is er niet 1 leerkracht, maar zijn het vaak 5 tot wel 10 leerkrachten die elk 1 en in het beste geval meerdere vakken aan 1 klas lesgeven. En elke leerkracht hanteert bovendien binnen zijn vak(ken) zijn eigen systeem. Behoorlijk verwarrend voor een 12-jarige! Zelfstandig werken en plannen begint al in de klas en dat is een werkpunt voor vele scholen!
Ik bracht in een powerpointpresentatie alles bij elkaar wat ik tijdens de schoolbezoeken relevant vond voor deze problematiek. Deze powerpointpresentatie mag gedownload worden. Een team leerkrachten in het secundair onderwijs kan hiermee aan de slag als aanzet om na te denken over hoe ze zelfstandig werk in hun systeem kunnen implementeren.
Je mag me altijd contacteren voor bijkomende info of hulp.
Powerpoint: e_siebens-zelfstandig-werk-in-so
1 reactie
Mooie uiteenzetting.
Wie werkt er al met brevetten in het 1B?