Dag van de coöperatie 2024- werkgroep teamwerking
Op de dag van de coöperatie had ik me aangemeld bij de werkgroep ‘teamwerking’. Mijn functie binnen ons team is al 10 jaar kleuterjuf in mijn classes unique klas. Mijn prioriteiten zijn in die jaren toch wel verschoven. Eerst was er veel focus op mijn klas. Klasinrichting, onderzoeken op punt zetten, agenda gebruiksvriendelijk maken,… We hebben 5 jaar geleden een nieuwe directie of in onze visie genoemd ‘coördinator’ gekregen. Onze vorige coördinator is met pensioen gegaan. Daarbij kwam er tegelijkertijd ook nog eens dat er 3 leerkrachten binnen ons team ook op pensioen gingen. En een volgende staat alweer klaar om met pensioen te gaan.
Je kan dus al indenken… een team met 10 vaste klasleerkrachten, kreeg veel veranderingen op korte tijd. Dus mijn prioriteiten werden anders de afgelopen jaren. Nieuwe collega’s verwelkomen, maar daar ook weer veel wissels in gehad. We voelen nu ongeveer 2 jaar dat dit het blijvende team zal zijn. Je weet nooit… maar… we denken positief.
Als leerkracht, met al ervaring in mijn school, vind ik het mijn taak om mee voor het team te zorgen. Daarom had ik me aangemeld voor ‘teamwerking’. Hoe zorgen we voor coöperatief werken tussen de teamleden en een gevoel van democratie binnen de school?
De belangrijkste bedenking bij deze vraag. Wil iedereen een coöperatief team zijn? Dit is op de laatste sollicitaties niet duidelijk gecommuniceerd, naar mijn aanvoelen. Ah nee, want ik weet zelf niet hoe wij dit als team zien. De werkgroep bracht mij tot het besef dat deze bespreking helemaal nog niet gebeurd is in ons nieuwe team. Hoe start ik de visie op binnen communicatie tussen de leerkrachten, opvoeders, personeel,… Er wordt constant besproken hoe we dit tussen kinderen verwachten en hoe we dat van leerkracht naar kind verwachten.
De werkgroep bracht me tot inzicht dat ik zelf hierin heel veel verantwoordelijkheid kan dragen door de juiste vragen te stellen binnen mijn team. Het stuk dat teamwerking iets vanzelfsprekend is. Het stuk dat het normaal is dat als je naar een freinetschool komt, het verbindend communiceren in je bezit. Nee, dit is niet vanzelfsprekend. Net zoals je in de klas regels en afspraken hebt met de kinderen. Afspraken rond gesprekken in de kring, samen werken, samen spelen, ruzies oplossen,… Deze afspraken worden met de kinderen neergeschreven, getekend, zichtbaar opgehangen,… En we bewaken constant, allemaal, of deze afspraken worden gevolgd. Worden ze niet gevolgd, dan spreken we daar over.
Waarom doen we dat dan ook niet in ons leerkrachtenteam? Zijn die regels die vast staan te gestructureerd? Of zorgen deze regels net voor rust en duidelijkheid? En sneller kunnen ingrijpen bij situaties die verkeerd aan het lopen zijn?
Het gaf me veel stof tot nadenken. Maar ook met duidelijke vragen naar mijn team terug te keren. Hoe pakken we dit samen aan? Wat moeten we aanpakken? Wat loopt er naar ons gevoel verkeerd?
Ondanks dat ervaren mensen in de werkgroep zaten. Ze konden mooie onderliggende betekenissen kaderen binnen het verbindend communiceren. Waarvoor heel veel dank!
De voorbeelden van de collega’s in hun praktijk delen was het waardevolste. Weten dat je niet de enige bent die zaken als verkeerd aanvoelt. Oplossingen uitwisselen die bij het ene team werkt en bij het andere niet. Dit brengt je ook met beide voeten op de grond. Er is geen eenduidig antwoord. Het antwoord zoek je samen met je eigen team, niet met de werkgroep. Dit heeft mijn werkgroep mij geleerd. Welke vragen stel ik mezelf en mijn teamleden… En met de antwoorden van je eigen team aan de slag gaan.
Dat maakt dat dagen zoals deze met echte werkgroepen (en geen lezingen of methodes die uitgelegd worden) ook heel waardevol kunnen zijn. Ik zeg “ook” omdat het niet vervangbaar is. Je hebt ook nood aan nieuwe inzichten tijdens lezingen of een ruime uitleg van 1 methode. Maar je hebt ook nood aan uitwisseling van ervaringen, waarbij jouw gevoelens en gedachten niet worden weggewuifd. Maar worden herkent en bespreekbaar worden gemaakt.
Bedankt aan iedereen om me weer wijzer te maken!