Verslag van de Dag van de Coöperatie Zomereditie
Het fotoverslag kon je al eerder op de site vinden. Na een verkwikkende zomer hebben we nu ook de tijd gevonden om alle flappen met goeie ideeën uit te typen. Het resultaat lees je hieronder. Dit is geen chronologisch verslag van de twee dagen, maar de digitale versie van de flappen. We bewaren ook de papieren flappen om volgende keer op verder te werken. Want dat was al snel duidelijk: dit gaan we nog vaker doen…
Bijeenkomsten nieuwe stijl 2019 – 2020:
- Op elke bijeenkomst verzamelen we in een lokaal waar de beamer/digibord met computer klaar staat voor gebruik (website, films, foto’s, documenten, …) ! Dit was twee jaar geleden ook al het plan. Nu beter opvolgen.
- Op de uitnodiging een mogelijkheid voor combinatie met klasbezoek voor wie snel reageert: vb ‘mail snel, er zijn 2 plaatsen in de kleuterklassen en 1 plaats in elke graad lager’
- Aan elke gastschool wordt gevraagd of de bijeenkomst ‘kinderen toegelaten’ is. Dit betekent niet dat er kinderopvang georganiseerd wordt maar dat kinderen mee mogen komen (om deel te nemen of om zich zelf bezig te houden zoals kinderen van leerkrachten dat gewoon zijn 😊 ). Dit wordt per activiteit vermeld.
- Film kijken, jezelf filmen, onze praktijk documenteren. We vinden dit verrijkend, belangrijk, ook spannend, maar toch vooral zinvol. Daarom willen we onszelf aanmoedigen om bij elk thema na te denken of we hier beeldmateriaal van kunnen opzoeken / maken / meebrengen.
Er zullen dit jaar op de freinetkalender meer verschillende soorten activiteiten zijn, vaak ook waar het initiatief vanuit een school komt.
Zo komt er bijvoorbeeld een symposium van enkele freinetscholen in West-Vlaanderen, een miniridef in Turnhout, de woensdagnamiddagen in Gent in een nieuw jasje, andere activiteiten in Limburg /Antwerpen / Brabant / Brussel, op enkele locaties komen er praatcafés, het congres in Gent, dag van de coöperatie in het voorjaar en in de zomer, een gemeenschappelijke activiteit met de franstalige freinetwerkers, …
Wat moet de freinetbeweging volgens jou / voor jou DOEN?
- Werkgroepen organiseren waarbij praktisch overleg mogelijk is
- Database materialen
- Aanspreekpunt / corresponderen met andere leerkrachten
- Verder doen met de forums 😊
- Zeker graag een soort freinetopleiding (niet eng maar met veel mogelijkheden, verschillende ervaringen delen van de klaspraktijk)
- Dagen organiseren rond een bepaald thema bv leren lezen om uit te wisselen met leerkrachten van dezelfde graad
- Inspireren
- Samen leren en groeien
- Inspireren, een vraagplaats aanbieden voor praktische en inhoudelijke vragen
- Uitwisseling tussen leerkrachten
- Studiedagen
- Verbinden prikkelen inspireren verbazen bevestigen uitdagen linken
- Mogelijkheden om mezelf verder te ontplooien
- Uitwisseling van visie school / klas, kennis / kunde
- Mensen samenbrengen
- Stem laten horen – kaderen, conclusie – iets mee doen
- Inspireren, uitdagen, uitwisselen, studiedagen organiseren
- Inspiratie, ontdekken, beleven, klankbord, uitwisseling, motivatie, richting / duiden
- Uitwisseling voorzien: klasbezoek, startende leerkrachten met elkaar laten uitwisselen zodat je zelfbeeld kan groeien
- Verdieping
- Duidelijkheid
- Uitschrijven wat we als school van een beginnende freinetleerkracht kunnen verwachten vb met kijkwijzer
- Gezinsdag / kinderopvang tijdens samenkomsten
- Maatschappijvisie??
Wat moet de freinetbeweging volgens jou / voor jou ZIJN?
- Een veilige plek met open gesprekscultuur
- Een positieve plek van uitwisseling en samenwerking vanuit gelijkwaardigheid rond de kernvisie van het freinetonderwijs
- Een positieve samenwerking over de grenzen heen
- Overleg met gelijkgestemden
- democratisch
- Uitwisselings- en netwerkkans (waar ik naar kan verwijzen voor (nieuwe) collega’s met vragen)
- Luisterend, veilig, duidelijk
- Een plek om te DELEN: netwerk, uitwisseling, ideeën opdoen, nadenken, ervaringen
- Inspiratiebron
- Gezellige en enthousiasmerende plek voor uitwisseling waar we samen aan iets kunnen werken
Wat wil jij voor de freinetbeweging doen en zijn in 2019 – 2020?
- Ervaringen delen
- Organisatorisch mee dingen oppakken: avonden, studiedagen
- Posten van artikels / vragen op de website, reageren op artikels en vragen
- Aanspreekpunt zijn voor kleuters classe unique
- Congres
- Kettingsysteem testen voor bekendmaking freinetbeweging
- 😊 Alle activiteiten van de freinetbeweging met google kalender automatisch in mijn kalender op mijn smartphone laten verschijnen. Mijn collega had dat voorbije jaar wel gedaan en dat was heel handig.
- Ik kan/wil niets zijn voor de freinetbeweging komend jaar want de veranderende klaswerking in combinatie met m’n gezin zal mijn energie nodig hebben
- Deelnemen congres. Ik durf niet goed tot meer engageren ivm herstel / energie maar heb daar wel goesting in. (aanvulling 24u later per mail: “Gisteren was voor mij enorm inspirerend en deugddoend. Net wat ik nodig heb. Daarom wil ik me graag meer engageren in de freinetbeweging.
Als er een takenlijst is opgesteld mag je die mij doorsturen en dan zet ik me ergens bij.”)
- Vrijwilligers motiveren en organiseren (freinetbeweging versterken)
- Monteren / schrijven / redactie (freinetexpertise van collega’s waarderend vastleggen en verspreiden)
- Werkgroepen die meerdere keren per jaar samenkomen en werken rond bv levend rekenen
- Meedenken
- Anderen warm maken
- Boek afwerken, daarna input geven uit klaspraktijk via artikel of website
Voor de volgende DVDC of de vergadering samen met educpop
Hoe zorgen we voor de verbinding tussen de regio’s / binnen het freinetlandschap?
Verbinding / autonomie per regio
Het combineren met klasbezoek kan helpen om meer verbinding te maken want op die manier wordt het meer de moeite om je een lange afstand te verplaatsen.
Meer natuurlijke manier van contact met de freinetbeweging
Virginie, Maddy en Sven O. stellen in onderstaande brief naar de Gentse freinetscholen voor wat er in schooljaar 2019 – 20 op woensdagnamiddag in Gent te gebeuren staat: nieuw schooljaar, nieuwe energie, nieuwe ideeën…
Gekozen onderwerpen GENT:
- Organisatie van je werking door de klassenraad
2 oktober 2019
- Atelier+ vrij creatief werken
4 december 2019
- Hoe integreer je zorg in een Freinet klas
12 februari 2020
- Correspondentie
18 maart 2020
- Buurt, en het leven binnenbrengen
6 mei 2020
Een nieuw element in deze Freinet namiddagen is het volgende:
Op de zomer editie werd voorgesteld om de mogelijkheid open te houden om een ochtend bezoek aan de gastschool te koppelen.
M.a.w.:
8.30u tot 12u : hospiteren van externe leerkrachten (op persoonlijke aanvraag door de leerkrachten en het aantal leerkrachten wordt bepaald door de gastschool)
Van 13.30u tot 14.00u rondleiding in de school voor geïnteresseerden.
14.00u-16.00u Freinet namiddag .
Deel 1: van 14u-15u de Freinet visie bespreken, eventueel invarianten koppelen, de tekst die de deelnemers reeds hebben doorgenomen overlopen/vragen aan elkaar stellen, Freinet in de huidige context,…
Deel 2: van 15u-16u: uitwisselen van praktijkervaringen, voorstellen van materialen, indien gewenst opsplitten in willekeurige groepen.