Het aandeel van de leraar (= la part du maître)
Een tijdje geleden kreeg ik van enkele collega’s uit het Leuvense de vraag of ik de grondhouding van een freinetleerkracht op papier wilde zetten: de onderliggende basis van ons gedrag en handelen. Ik had natuurlijk kunnen antwoorden dat die goed is te vinden in de invarianten en de bijbehorende toelichtingen. Die zijn immers bedoeld om vanuit de freinetpedagogie gerichter naar je werk te kijken: waar sta ik, hoever ben ik, wat kan beter? Maar dat vind ik een beetje een gemakkelijk antwoord en ik ga er voor zitten. Ik vraag Katrien Nijs om mijn eerste versie te van kanttekeningen te voorzien, de tekst gaat een paar keer heen en weer, een tekstbespreking en weer verder werken. Bij deze de huidige versie. Een documentje om eens te lezen bij het begin van het nieuwe schooljaar. Ik sta natuurlijk open voor jouw kanttekeningen en aanvullingen.
Je kan de PDF hier downloaden.
Quelle est la part du maitre sept 2018