Een ochtendwerktijd die werkt
Iedereen heeft iets dat goed werkt in de klas en bij mij is dat mijn ochtendwerktijd. Ik las een citaat in het artikel van Carmen over de dag van de coöperatie: “Wees niet te bescheiden! Deel wat je hebt, deel wat werkt, deel wat goed is, want dat is wat we vandaag nodig hebben.” (Katrien) Het eerste wat er door me heen ging was iets met nagels en koppen… Er kwam automatisch ook een gedachte in mij op over een koe en horens… Dus kroop ik maar in mijn pen.
Dit jaar startte ik met een lange ochtendwerktijd. Vorig jaar was deze kort en was het eigenlijk meer acclimatiseren. Vanaf september pakten we deze ochtendwerktijd heel anders aan.
Elke dag (behalve op dinsdag ) staat er de eerste twee lesuren ochtendwerktijd op onze planning.
Tijdens deze ochtendwerktijd werken de kinderen aan 3 verschillende soorten werk. Ze kiezen zelf welk werk, wanneer en hoe ze hun taken invullen.
Een eerste taak is werken aan je vrije tekst. Kinderen werken op hun eigen tempo aan de vrije tekst. De frequentie hangt dan ook van kind tot kind af. Sommige kinderen schrijven 1 tekst per week. Er zijn kinderen die gemiddeld twee weken werken aan een vrije tekst. En ja er zijn zelfs kinderen die 2 teksten in 1 week schrijven. Het gebeurt ook dat kinderen zo met een onderzoek bezig zijn dat ze een tijdje geen tekst schrijven.
Een tweede taak is een onderzoek. Dit kunnen de kinderen ook helemaal naar eigen keuze invullen. Kinderen in de 1ste graad moeten nog groeien in het voeren van een onderzoek. Ik heb in de klas wat materiaal waaruit ze kunnen kiezen en dat hen kan helpen bij het uitvoeren van een onderzoek. Zo zijn er de safarikoffers. Dit zijn kant en klare dozen met al het materiaal dat je nodig hebt om de (dieren)safari (bedacht en ontworpen door Tinneke Gielen) tot een goed eind te brengen. We hebben de dierensafari opgesplitst in 4 soorten (het was namelijk uitgebreider dan alleen dieren):
- dierensafari: het bestuderen van een diertje dat ze op het schooldomein gevonden of gezien hebben
- paddenstoelensafari: onderzoek van een paddenstoel, gevonden op het schooldomein
- bomensafari: onderzoek van het blad van een boom, gevonden op het schooldomein.
- bloemen- plantensafari: onderzoek van een bloem of plant gevonden op het schooldomein
Bij deze onderzoeken worden de kinderen door het materiaal stap per stap geholpen om zo tot een degelijk onderzoek te komen.
Naast de safaridozen heb ik in de klas ook techniekontdekdozen. Deze ontdekdozen begeleiden de kinderen in het technisch onderzoek. Er zijn ontdekdozen over tandwielen, de elektrische stroomkring, magnetisme, driehoeksverbindingen, hoekprofielen, bouwen met stokjes, …
De kinderen kunnen ook kiezen voor een zelfgekozen (reken)onderzoek of een wiscreaties (net nieuw sinds de dag van de coöperatie).
Veel kinderen starten hun onderzoek met een bouwwerk of met een voorwerp dat ze meebrachten van thuis. Er zijn soms ook kinderen die een onderzoek starten vanuit een tekening. Alles kan en mag (of toch bijna 🙂 ).
Een derde taakje is elke week een beetje wisselend. Dit kan een spellingsfiche zijn. Of een boekje lezen en hier een verwerking van maken (leeslogboek). Voor sommige kinderen die nog moeilijkheden hebben om hun eigen leerproces in handen te nemen is dit een makkelijkere opdracht. Zo komen zij ook tot succesbeleving en het is een stimulans om de andere taken ook tot een goed einde te brengen.
Door deze ochtendwerktijd zijn mijn rondes veel rijker geworden. De kinderen presenteren dadelijk iets in de ronde. Ik merk dat hierdoor alle kinderen zeker aan bod komen in de ronde.
Veel onderzoeken uit de ochtendwerktijd worden verder uitgewerkt en onderzocht of zijn een startpunt van nieuwe onderzoeken. (op onze blog vind je zeker wat voorbeelden).
Hoe alles opvolgen?
In mijn klas hangt een overzicht met het werk van die week een lijst met namen. De kinderen of ik zetten een kruisje in het juiste vakje als ze een opdracht afgewerkt hebben die week.
Zo zien ze ook aan welke opdracht ze die week nog moeten werken. De opdrachten moeten niet in die week af zijn. Maar er moet wel aan gewerkt worden.Ze werken de opdracht dan de volgende week af. Dan kunnen ze in die week een kruisje zetten.
Elke maandag komt er een nieuwe lijst. Momenteel is dit een gelamineerd overzicht. Ik denk dat ik volgend jaar elke week een ander blad neem. Zo kunnen de weken die gepasseerd zijn in een opvolgmap komen en heb ik een goed overzicht.
Sinds de krokusvakantie hebben de kinderen een planning, gebaseerd op de planning van Nini die zich gebaseerd heeft op de planning van Lotta en Katrien. Zo leren ze hun werk plannen op papier. Het klassikaal overzichtsblad op de kast blijven de kinderen ook nog invullen.
Sinds ik in september met de ochtendwerktijd begonnen ben, ben ik elke dag er meer en meer tevreden over. Ik zou mijn klas niet meer zien functioneren zonder. Ik begrijp zelf niet hoe ik het ooit anders gedaan heb. Het werkt voor mij. Het werkt voor mijn kinderen.
Was er iets niet zo duidelijk? Wil je meer weten?
Stuur me gerust een mailtje of reageer op dit artikel.
Hebben jullie ook iets binnen je klaswerking waar je eigenlijk best wel fier op bent. Iets dat gewoon werkt?
Deel het hier. Ik ben alvast kandidaat lezer nummer 1 en ik ben ervan overtuigd dat er meerdere kandidaten zijn. Want dat is toch coöperatie? Samen weten we meer dan alleen .
5 reacties
Als zoco in De Zwierezwaai kan ik alleen maar beamen dat Leen met haar ochtendwerktijd een schot in de roos heeft (Om in de spreekwoorden te blijven 😉
Dit jaar, bij wijze van experiment, enkel het 2de leerjaar, maar zoveel diversiteit in interesses, kennen en kunnen, onderlinge dynamiek… en het werkt echt! De kinderen dagen zichzelf uit, kiezen voor iets vertrouwds, worden geïnspireerd door anderen, kunnen, quasi zonder limieten, hun grenzen verleggen,… blinken allemaal van trots en tonen met veel plezier aan anderen (klein en groot) wat ze zelf realiseerden. Van succeservaringen gesproken!!!
Wow, ik probeer het dit jaar eens uit… Die natuurfiches lijken mij ook zeer bruikbaar! Zou ik die eens kunnen bekijken en eventueel wat aanpassen om ook te gebruiken in mijn klas?
Alvast bedankt voor de inspiratie en leuke ideetjes!
Joke
Dit wil ik ook graag uit gaan testen… benieuwd of het bij mijn groep ook zo een gunstig effect heeft. Dank je voor de inspiratie!
Ik hoop alvast dat jullie evenveel genieten als ik van de ochtendwerktijd. Ik hoor jullie bevindingen of aanpassingen heel graag 🙂
Lijkt me een heel nuttig leermoment! Zou ik eens de stappen mogen weten die ze doorgaan om tot een degelijk onderzoek te komen? Zijn dit de fiches die je ziet liggen op de foto?
Alsook vraag ik me af wat er allemaal zit in je techniekkoffer. Heb je deze zelf samengesteld of kan je deze ergens aankopen?
Groetjes!