Wiskundig onderzoek….mijn zoektocht.
Het kriebelt al een tijdje wanneer ik aan het rekenen in mijn klas denk. De kinderen doen het goed, ze leren, evolueren en automatiseren. Regelmatig zijn we met levend rekenen bezig. Zo hebben we uitgerekend hoeveel liter verf we moeten bestellen om de muur te schilderen. We hebben onze eigen klaskas, zelfs ons eigen cafeetje waarvoor we ondertussen al een heuse boekhouding bijhouden. Tijdens instructiemomenten of rekenopdrachten maken de kinderen gebruik van de kansen om mee te denken, om te proberen, om te doen.
En toch…
We hebben vrije teksten waarin de kinderen vrij zijn hun ideeën op papier te zetten.
We hebben opzoekwerk waar kinderen antwoorden kunnen zoeken op hun vragen.
We hebben onderzoekjes waarbij kinderen al experimenterend kunnen komen tot nieuwe inzichten.
En ook op muzisch vlak mogen de kinderen experimenteren in de klas, zelf hun werk uitkiezen en uitdenken.
Maar…
Voor wiskunde krijgen ze opdrachten, zoeken we samen naar de beste oplossingsstrategieën, oefenen deze goed in en zetten samen stappen om tot nieuwe wiskundige inzichten te komen. En steeds meer zie ik kinderen wachten tot de juf zegt hoe ze het moeten oplossen, volgen ze het plan van de juf en gaan ze precies minder zelf op zoek. Spijtig, want dat is waar het volgens mij bij wiskunde om gaat; een oplossing zoeken voor een probleem, nieuwe denkpistes uitzetten.
Hoe kan ik de kinderen in mijn klas terug zelf gaan laten nadenken? Zelf een wiskundig probleem proberen op te lossen, tot oplossingsstrategieën en inzichten laten te komen? Welke open opdrachten kan ik hen hiervoor aanreiken zonder het proces teveel te sturen?
Tijdens een Freinetbijeenkomst valt het woord “wiskundig onderzoek”. Het intrigeert me en wanneer ik thuiskom, zet ik mijn computer aan en ga ik op het internet op zoek naar informatie. Na een half uurtje surfen zet ik die teleurgesteld terug uit.
Op deze manier ga ik geen antwoorden vinden. Gelukkig zijn er nog wat andere mogelijkheden die ik kan exploreren.
Monica Joris
Wordt vervolgd