Werkgroep: coördinator zijn van een freinetschool
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
beleven hoe een coördinator in zijn school staat
coöperatieve werking team, ouders school
evenwicht team coachen en laten zelfsturen – leiding nemen. Hoe een schakel in de ketting blijven?
Hoe omgaan met middelen/aankopen binnen gemeentelijk/stedelijke aanbesteden?Welke planningsdocumenten worden er gebruikt in de school? En hoe worden ze opgevolgd?
in welke mate zijn de invarianten bij de freinetscholen actief gekend en als effectief referentiekader in gebruik? En hoe doe je dat dan?
Kunnen we elkaar inspireren bij Freinetwerking versus nieuwe doorlichting?
startende coördinator: wat zijn de valkuilen, waar aan denken? Tips & tricks
Dit waren de vragen van vorig jaar:
Iris – Tinteltuin: Er zijn heel wat onderwerpen waar we het kunnen hebben, maar misschien is het makkelijker om binnen de Freinet thema’s van deze dag van de coöperatie te blijven?
Zelf zou ik het graag hebben over ouderparticipatie binnen de schoolcoöperatie, t.t.z. hoe zien jullie overlegstructuren en schooloverlegorganen eruit, bestaan er communicatielijnen, taakverdelingen, inbreng en afspraken met ouders over hun participatie, over medezeggenschap en over communicatie, hebben jullie een ‘klachten’procedure…?
En jullie accenten, tijdsbesteding, waar leggen jullie je prioriteiten als de coördinator binnen de dagelijkse schoolwerking? Waar loop je tegenaan en wat werkt ? Zou fijn zijn als we in de voormiddag een uurtje kunnen samen zitten om ervaringen te delen.
Elien: Ik sluit ook graag aan, een goed idee Iris!
Jorge: Als startende coördinator van de nieuwe secundaire freinetschool ‘tvier in Kortrijk sluit ik graag aan bij het overleg met de coördinatoren in de voormiddag. Ouderparticipatie lijkt mij een geschikt thema.
Willem: Ik wil gerust mee praten en ervaringen uitwisselen over: “En jullie accenten, tijdsbesteding, waar leggen jullie je prioriteiten als de coördinator binnen de dagelijkse schoolwerking? Waar loop je tegenaan en wat werkt ?”
Brigitte: reflecteren op eigen werking , hoe alles opvolgen zeker als je verschillende vestigingen hebt.
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
organigrammen, visietekst ouderparticipatie, documenten over overlegorganen binnen je school
1 reactie
Ik sluit graag aan in de voormiddag. Ik ben gestart als procesbegeleider freinetwerking op de Freinetmiddenschool en de VIP-school in Gent. Het thema ouderparticipatie is voor mij ook interessant. En dan heel specifiek onze doelgroep: veel GOK-leerlingen, hoe betrek je onze ouders bij de freinetwerking van de school?
Als opstartende freinetschool, secundair onderwijs, is voor mij ook uitwisseling over teamondersteuning interessant.Hoe werken jullie op andere scholen aan visieontwikkeling binnen het team?