Congres 2023: Hart Verzet
Eind augustus verzamelden meer dan 300 freinetwerkers in Gent voor een freinetcongres. Hier vind je een overzicht van de materialen die aan bod kwamen.
Freinet was een dissident. Hij verzette zich, bewandelde een politiek-ideologische lijn en had een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Verzet is van alle tijden maar hoewel freinetpedagogie zijn plaats in de mainstream heeft gevonden, groeit de nood aan verzet opnieuw.
In een maatschappij die rechtser wordt en beleidsmakers die uit angst en zelfbehoud oproepen tot testen en reproduceren, is het aan freinetwerkers om zich te verzetten. Maar… met een hart. Uit liefde voor ons vak, onze scholen en onze leerlingen. Geen bruut protest maar puur geloof in onze freinetopvattingen.
Vandaar ons thema ‘Hart Verzet’. Het congres werd ingeleid door freinetwerkers Sven en Lies. Hun speech kan je hieronder bekijken.
Zo zag het programma er uit:
Dit waren de ateliers.
Hier enkele sfeerbeelden van de workshops, de lezingen en zeker ook van de hartverwarmende slotmanifestatie waarbij we massaal in verzet gingen.
Hier komen de materialen die de workshopgevers hebben gedeeld. Ze worden de komende dagen toegevoegd.
1 reactie
Dag iedereen,
In april en mei 2024 moeten de eerste Vlaamse toetsen worden afgenomen in klas 4 en in het tweede jaar secundair. Ik heb veel moeite met de invoering ervan. Ik kan me er niet mee verbinden, vooral omdat de implementatie ervan lijnrecht staat tegenover onze dagdagelijkse omgang met kinderen en jongeren. De nadruk op centralisatie en uniformiteit van deze ‘vernieuwing’ staat haaks op autonomie, diversiteit en ontwikkelingsgericht werken en het begrip ‘kwaliteit’ van onderwijs krijgt daardoor een zeer ‘enge’ invulling.
Het verbaast me ten zeerste dat de invoering van deze toetsen weinig ‘verzet’ met zich meebrengt. Het lijkt alsof het hele werkveld zich daar gewoon bij neerlegt. ‘Laten passeren en we zien wel’. Na 38 jaar tussen kinderen vertoefd te hebben, kan ik eigenlijk niets anders dan gewetensvol ‘nee’ te zeggen tegen deze achteruitgang. Nog meer ‘onder-wijs’ dient de op-voeding van de jongsten van ons volk en hun begeleiders niet.
Ik voel me wat een roepende in de woestijn of zijn er toch nog medetochtgenoten die ook ‘nee’ durven zeggen? Is er een standpunt over de invoering van de Vlaamse toetsen mogelijk vanuit de Freinetbeweging?
Hartelijke groet,
Johan Duyck