Dag van de coöperatie
Voeg toe aan kalender
Wanneer:
18 maart 2017 @ 09:00 – 17:00
2017-03-18T09:00:00+01:00
2017-03-18T17:00:00+01:00
Waar:
Freinetschool De Zwierezwaai Vilvoorde
De Bavaylei 134
1800 Vilvoorde
België
De Bavaylei 134
1800 Vilvoorde
België
Contact:
Er staat wat te gebeuren in een Freinetwereld in beweging. In 2017 vieren we de coöperatie. Daarom organiseren we in plaats van een gewone studiedag een DAG VAN DE COOPERATIE.
Iedereen die zoekt kan vinden: een mede-onderzoeker, interessante partners, langverwachte zielsgenoot, een prikkelende tegenpool, een toffe samenwerking.
Programma en inhoud lees je hier
Parkeertips:
55 reacties
We zijn in de Regenboog bezig rond het leerplan Wereldoriëntatie en hoe we dit zien binnen onze school.
In de voorstelling van het leerplan komt een werking naar voor met brevetten, wat in het team de vraag opwierp; “wat zijn brevetten en waarvoor dienen ze.”
We willen als team eerst die discussie aangaan, alvorens verder te kijken.
Daarom onze vraag; werken jullie met brevetten, welke visie zit hier voor jullie achter, hoe is jullie aanpak en wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
Het is mijn eerste jaar in het Freinetonderwijs. Ik had ook graag wat meer geweten over de brevetten en hoe jullie dit aanpakken (derde graad).
Ik volg!
Dit vind ik een interessante onderzoeksvraag om mee te volgen.
Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen rond werken met brevetten.
Wie gebruikt er portfolio’s in zijn klas? En wat zijn de verschillende tussen brevetten en portfolio’s?
Ook wij zijn bezig met het leerplan Wereldoriëntatie en zitten met vragen rond evalueren en het bijhouden van de verticale lijn. Hoe evalueren andere scholen de vaardigheden en kennis? Welke normeringen gebruiken jullie? Welke criteria hanteren jullie?
Hoe houden jullie bij wat ze in welke graad geleerd hebben zodat een andere graad daarop verder kan bouwen?
Schoolateliers…hoe organiseren de andere scholen dit? Hoe kom je aan jullie aanbod?
Ik volg!
Op onze school wordt dit heel groots maar dan wel maar enkele keren per jaar georganiseerd.
Ik vind dit ook nog steeds interessant om achter de betekenis te kijken. En de organisatie er van.
Hoe organiseren jullie een schoolforum?
Waar ik vorig schooljaar werkte, was het forum een maandelijkse activiteit. Elke leefgroep toonde iets aan ouders, grootouders, vrienden, enz. Dit was heel ruim en kon gaan van iets muzisch tot een onderzoek of project dat lopend was in de klas.
ik wil mijn rekenaanpak veranderen…
minder instructies, meer zelfontdekkend leren met uitdagend materiaal.
Materiaal dat aansluit bij hun leefwereld.
Voor meten en metend rekenen lukt dit al aardig
maar wat met getallenkennis en bewerkingen (2de leerjaar)
getallenlabo ja en wat nog allemaal?
introduceren van een fichesysteem met verschillende uitgewerkte rekenonderzoekjes op niveau waarmee de kinderen alleen, per 2 of in klein groepje aan de slag kunnen…
Wie werkt al op deze manier, wie wil samen met mij en nog anderen hiermee verder aan de slag…
natuurlijk wil ik morgen hier al graag mee werken. Of beter gezegd gisteren….
Wie wil nu al dingen vervaardigen en dit samen leggen met materiaal van andere collega’s?
Ik ben al kandidaat…
Andere kandidaten mogen me zeker al eens mailen
groetjes,
Leen Bosschaert
(Zwierezwaai)
Ik wil me hierbij wel aansluiten.
Inge (De Boomhut)
Ik wil me hierbij aansluiten. (Methodeschool Ondersteboven)
Hoi Leen,
Ik denk dat er zeker nog collega’s zullen willen uitwisselen. Je kan ook al eens hier kijken: http://pin.it/F0dtvOW
en hier: http://www.rekenhoek.nl.
Welke ateliers werken bij jullie goed?
Hoeveel kinderen kunnen er maximum deelnemen aan een atelier?
Ik zou graag samen willen brainstormen over o.a. onderzoekjes bij de jongste kleuters.
– Hoe kom je er aan?
– Hoe maak je ze visueel?
– Wat staat er op je onderzoekspapier (sjabloon)?
– Hoe creëer je diepgang?
– Wat laat je terugkomen en hoe?
– Wat doe je nadien met de onderzoekspapieren?
– Wat doen de anderen ondertussen?
Ik kijk er alvast naar uit!
Ik wil mee helpen brainstormen over de onderzoekjes bij jongste kleuters. Wij zijn ook gestart met brevetten. Ik breng mee wat we hier rond al hebben.
classe unique een go of een no-go?
een absolute go!
Wij volgen met 2 leerkrachten van de Telescoop in Molenbeek
(JK en OK)
Steeds open om ervaringen te delen over classe unique kleuterklas. Ik breng foto’s mee van de klasinrichting. Want voor 4 leeftijden de klas werkbaar maken is een zoektocht.
Ook breng ik verschillende wiskunde onderzoeken mee. Als er vraag is naar specifieke werking, ben ik beschikbaar die dag. Of een voorkeur van andere materialen die ik mee breng?
Kleuter of lagere school?
Indien er meer interesse is voor kleuters classe unique, bij mij is het zo en ik ben pro.
Altijd klaar om erover te babbelen.
Om mijn eindwerk rond het opstarten van een school verder uit te werken, ben ik op zoek naar input om mee op te nemen. Zo hoop ik te komen tot een eindwerk dat daadwerkelijk een antwoord kan bieden op datgene wat een groep initiatiefnemers nodig heeft bij de opstart van een nieuwe Freinetschool. Daarom ben ik op zoek naar mensen die hierover hun ideeën, wensen, noden… willen delen op de dag van de coöperatie. Interesse? Laat maar horen,
Anneleen
Er is een (inhoudelijk) plan voor de derde editie van de opleiding voor freinetleerkrachten opgemaakt dat 6 modules verspreid over drie jaar (start in september 2017) zou kunnen bevatten:
1. Freinetpedagogie
2. Communicatie en expressie
3. Coöperatief leren en leven
4. Natuurlijk, levend leren
5. Pedagogie van de arbeid
6. Burgerschapsvorming en kwetsbare groepen
Een voorstel tot inhoudelijke uitwerking met een lijst van potentiële medewerkers aan die opleiding (zie bijlage) zouden we graag bespreken op de dag van de coöperatie. Dit ontwerp kan zeker nog in al zijn aspecten verfijnd worden voor het als een aanbod vertrekt naar alle Vlaamse freinetscholen. Een werkgroep op de dag van de coöperatie lijkt me daartoe een ideale gelegenheid.
ik wil wel meedenken en meewerken…
De TintelTuin wil graag deelnemen met het ganse team. We willen volgende week tijdens onze teamvergadering nog afstemmen over de onderzoeksvraag die we willen stellen. Bij deze al een aanmelding tot inschrijving voor ongeveer 16 leerkrachten. Wordt vervolgd…
Een vraag vanuit het TintelTeam: hoe techniek meer integreren in de freinetklaswerking? We hebben nood aan praktijkvoorbeelden en ideeën.
Ik zal op deze dag aanwezig zijn. Ik wil mijn expertise delen rond vrije tekst, evalueren en rapporteren, klasorganisatie, kring en coöperatie op school. Zelf hoor ik graag meer over wiskunde, wereldonderzoek en correspondentie.
Op de dag van de coöperatie zal ik aanwezig zijn en ik wil graag aansluiten bij evalueren, rapporteren en brevetwerking omdat we daarover nog zoekende zijn.
Heidi en ik brengen (een deel) van ons wiskundemateriaal mee om onze werking uit de doeken te doen.
Ik sluit hier ook graag bij aan.
Ik zou hier ook graag bij aansluiten.
Ik sluit mij daar graag bij aan. Onze manier van evalueren is aan verbetering toe.
Count me in!
Ook ik wil me hier graag bij aansluiten. Ik deed mijn eindwerk over evalueren en rapporteren, maar mijn eindwerk was zeker niet mijn ‘eindpunt’. Ik wil me hier graag nog verder in verdiepen aangezien ook onze scholengroep werk wil maken van een nieuw rapport. Ik breng zelf ook mijn brevetten, rapport en evaluatiesysteempjes mee. Jullie ook?
Zijn er collega’s uit het secundair aanwezig op 18 maart?
Ja, ondertussen weten we dat er zeker 6 verschillende middelbare scholen vertegenwoordigd zullen zijn. Hieronder al een sneak preview die hopelijk nog meer collega’s kan warm maken.
Fien Verbruggen – Bonte Specht Roeselare: geeft Latijn, Nederlands, Frans, Engels en geschiedenis & Anke Oderij – Bonte Specht Roeselare: geeft wiskunde, natuurwetenschappen, godsdienst, aardrijkskunde, techniek en project (kernleerkrachten)
Het zou zeer leuk zijn om eens met collega’s in het secundair Freinetonderwijs te praten over hoe zij hun lessen aanpakken, welke handboeken zij gebruiken enz…
Elke, Lizzy, Nona, Gert en Bart: Wij nemen met het team van Middenschool TintelStroom (1e graad SO) graag deel aan de “dag van de coöperatie”. We willen aan de hand van een case (tuinhuisje) voorstellen hoe we in teamverband, binnen onze verschillende leerplannen, vakdoorbrekend werken in de eerste graad secundair onderwijs.
Saskia Van De Reyze – Freinetmiddenschool Gent: Ik wil mijn steentje bijdragen door te vertellen hoe ik freinetmatig werk in het middelbaar in de verschillende huishoudkundige vakken in de B- stroom met de leerplannen. Sinds dit jaar heb ik domein maatschappij en welzijn in 1A. We hebben net een prachtig project rond kinderarbeid afgerond, volledig door de kinderen zelf gekozen en gemaakt.
Katrin van Koetsem, Atheneum Maasland, Dilsen – Stokkem: ik wil meedenken – bespreken hoe in het secundair organisatie in Freinet nog meer mogelijk zou kunnen worden. Ik geef schilderwerk, decoratie, Po.
Marijke: ik wil graag het verhaal brengen van Casa Da Vinci dat in september 2017 zal starten als freinet beroepssecundair onderwijs. En zou heel graag de verhalen horen van andere middenscholen die de verschillende vakken (verzorging, voeding,…) in een B-stroom aanpakken binnen dit gegeven. We kunnen elkaar alleen maar inspireren denk ik zo.
Op de dag van de coöperatie wil ik meedenken over
– de Freinetopleiding editie III
– Ik heb belangstelling om aan te sluiten bij een groep die over vrije teksten praat
– Het Freinet-Kleuterboek is bijna klaar. Ik breng in elk geval de hoofdstukken wiskunde en brevetten mee want vooral daarvoor zoeken we nog praktijkvoorbeelden. (wil je deze hoofdstukken graag vooraf ontvangen om door te lezen en tegen die dag van aantekeningen en aanvullingen te voorzien, laat het maar weten)
Nog een extra vraag voor het kleuterboek:
kom mij een sterk voorbeeld vertellen en ik zet het nog bij in het boek
Jeroen, ik wil wel graag vooraf stukken lezen.
Ik wil mijn steentje bijdragen door te vertellen hoe ik freinetmatig werk in het middelbaar in de verschillende huishoudkundige vakken in de B- stroom met de leerplannen.
Misschien met nog andere uit het middelbaar?
Sinds dit jaar heb ik domein maatschappij en welzijn in 1A. We hebben net een prachtig project rond kinderarbeid afgerond, volledig door de kinderen zelf gekozen en gemaakt.
Ik zou graag wat meer te weten willen komen over de werking van onderzoekjes bij kleuters. Dit is mijn 1ste schooljaar in het methodeonderwijs, vandaar dat ik ook interesse heb in de freinetopleiding die misschien zal starten in september 2017
Ik zou graag wat meer te weten komen rond onderzoekjes en vrije teksten in het lager onderwijs.
Methodeschool Ondersteboven wil zich graag aansluiten bij de volgende onderwerpen:
Natalia: opleiding – onderzoeken – wiskunde kleuters
Ann – Katrien: Wiskunde kleuters – 1ste graad – levend rekenen
Gwenny: Wiskunde kleuters – 1ste graad
Sanne: wiskunde 2de graad – levend rekenen
Elly: Onderzoeken – vrije teksten lager onderwijs – levend rekenen lager onderwijs
Lieve groetjes
Elie
Mijn collega Jolien en ik komen samen om meer te weten te komen over de werking bij kleuters.
Wij hebben beide een classe unique en zouden dus ook hier graag wat dieper op in willen gaan;
Ook actief wiskunde bij de kleuters is een onderwerp dat ons beide interesseert.
Tessy,
Ik werk ook in een classe- unique kleuterklas. Ik zal zowiezo in de werkgroep van actieve wiskunde aanwezig zijn. Ik breng ook klasfoto’s mee om mijn klasinrichting te tonen en te bespreken. Hoe richt ik mijn klas voor 4 leeftijden in? Ik ben hier nog heel hard mee bezig. Ook breng ik voorbeelden mee van wiskundige onderzoeken en andere onderzoeken.
Je mag me zeker aanspreken die dag. Ik zit mee in de organisatie, dus normaal zal je me wel tegenkomen. Zijn er nog specifieke onderwerpen die je interesseren?
Ik heb ook interesse in wereldoriëntatie maar dan vooral vanuit het standpunt van zelfstandig werk. Hoe kunnen we nog meer vanuit de kinderen werken, zonder stress en met grote motivatie van de kinderen zelf. Hoe werktijden organiseren, onderzoeken vastleggen en de leerplandoelen opvolgen?
Verder wil ik het ook graag hebben over brevetten en diploma’s, de visie erachter en de organisatie ervan.
Ik volg! mijn grote vraag is hoe leerplandoelen opvolgen en zorgen dat alle leerlingen voldoende betrokken en gemotiveerd zijn. Ikzelf sta in de 2de graad.
Dag Katrien,
ik heb al enkele vragen gekregen om mijn presentatie van mijn eindwerk ‘Techniek Natuurlijk’ nog eens te herhalen. Kan dit een plaatsje vinden op de dag van de coöperatie?
Groetjes,
Lien
Hoi Lien, door het hier te posten heb je het zelf een plaats gegeven! Het komt zeker op de planning van deze Doe-het-zelf-studiedag. Naarmate de dag dichterbij komt wordt wel duidelijk hoe groot de groep Techniek zal worden. Tot dan!
Wij nemen met het team van Middenschool TintelStroom (1e graad SO) graag deel aan de “dag van de coöperatie”.
We willen aan de hand van een case (tuinhuisje) voorstellen hoe we in teamverband, binnen onze verschillende leerplannen, vakdoorbrekend werken in de eerste graad secundair onderwijs.
Katrin van Koetsem, secundaire (methode) school, Atheneum Maasland, Dilsen – Stokkem, zal aanwezig zijn op de dag van de coöperatie. Graag wil ik meedenken, – bespreken hoe in het secundair; organisatie in Freinet nog meer mogelijk zou kunnen worden. Ik geef schilderwerk, decoratie, Po.
Het ziet er allemaal al zeer boeiend uit!
Het wordt nog best moeilijk om mezelf georganiseerd te krijgen op de dag van de coöperatie want ik wil graag bij verschillende vragen van collega’s aansluiten en hier samen verder over brainstormen.
Het meer handelend/ zelfontdekkend werken voor wiskunde, het werken met brevetten en diploma’s, de classe-unique,…
Ik kijk er al naar uit!!!
Wij zijn met ‘t Hinkelpad bezig met de ontwikkeling van brevetten. Dit deels gebaseerd om WoEv van de pedagogische begeleidingsdienst, maar aangepast en aangevuld met onze routines. We zijn op zoek naar een goede, duidelijke lay out en de concrete haalbare invoering. We kunnen onze gemaakte brevetten al meebregen. We willen het ook hebben over hoe dit in een rapport kan opgenomen worden en zo heel wat ‘geschrijf’ wegnemen. We zijn heel blij dat hierover een werkgroep doorgaat!!
Als startende secundaire freinetschool ‘tvier willen we graag samenzitten met de andere secundaire freinetscholen. Mogelijke thema’s: leerplandoelen integreren in projectwerk, freinettechnieken voor secundair,…