Gezocht: klankbord/inspiratie voor onze leerkrachten op onze gloednieuwe school
Nieuwe Freinetschool De Beverboom opent op 3 september voor het eerst haar deuren! Zin om als ‘buddy’ tijdens de opstart en doorheen het schooljaar (een) leerkracht(en) te inspireren? Vind je het fijn om klankbord te zijn voor nieuwe ideeën? Kan je hem/haar af en toe een peptalk bezorgen? En, het belangrijkst, vind je het fijn om jouw ervaringen en passie voor het Freinetonderwijs over te brengen? Fijn! Dan ben jij de persoon die we zoeken. Ik kijk al uit naar jouw mail.
ps: maatpak is geen vereiste 😉
1 reactie
Schitterend idee July!
Jullie hebben iets bedacht wat vroeger in de Freinetbeweging systematisch gebeurde. Hopelijk wordt de traditie door deze oproep terug levend!
Ik plak hieronder een stukje uit het nog te verschijnen kleuterboek:
———
Deel met elkaar wat je bindt
Je hebt het met elkaar over je dagelijks werk, over het echte leven in jullie klassen. Dat houdt je correspondent energiek. Met een mengeling van nieuwsgierigheid, bezieling en ontdekkingslust verbreed je je horizon:
– Je stuurt een filmpje van kleuters aan het werk in je favoriete werkhoek.
– Na een moeilijke teamvergadering doet het deugd om even met je correspondent van een andere school stoom af te blazen.
– Wanneer iets niet lekker loopt, nodig je je correspondent uit om een dagje in je klas mee te werken. Je doet je voordeel met eerlijke feedback.
– Je helpt elkaar aan liedjes, prentenboeken en allerlei materialen die goed werken of passen bij een onderwerp dat in je klas leeft.
– Je vertelt welke hulpmiddelen bij jou goed werken en waarom.
– Na een lastig gesprekje met een moeder vraag je je correspon-dent om je een spiegel voor te houden: heb je wel adequaat gereageerd?
– Met een filmpje en een stappenplan uit je correspondentieklas introduceer je een nieuwe (illustratie)techniek.
– Je inspireert elkaar met mooi werk en leert vooral ook van mooie voorbeelden van je collega.
– Je start samen een pinterestbord over een bepaald onderwerp.
– Je bekijkt elkaars nieuwsbrieven en blogs.
– Er valt een heleboel te vergelijken en uit te wisselen. Je doet immers vergelijkbare dingen, alleen in een andere omgeving …
Corresponderen vraagt vanzelfsprekend energie, maar als je nieuwsgierig bent en openstaat voor elkaars praktijken, past uitwisseling in de traditie van met elkaar onderwijs ontwikkelen. Er is in je werk zo veel waar je ‘zo maar aan voorbijloopt’ of dat op de automatische piloot gaat. Wanneer je door vragen en opmerkingen van je correspondent geregeld tijd en moeite neemt om nog eens goed naar je werk te kijken, til je je praktijk naar een hoger niveau. Je collega houdt je een spiegel voor. Wanneer je vragen aan elkaar stelt over dingen die minder goed lopen is het verwoor-den van een vraag menigmaal het begin van een oplossing. Je deelt kwetsbare momenten, je deelt en verwerft samen kennis in een klimaat van wederkerigheid. Je gaat samen uitproberen. Mislukken mag. Dan doe je het volgende keer weer wat anders. Het proces van telkens beter krijgt een boost. Je voelt de emotie die schuilgaat onder de simpele zin uit een dagboek van Freinet (28 okt 1924): ‘Nu zijn we niet langer alleen’.
De moderne technologie is interactief, passeert muren en grenzen en maakt het onderhouden van contact erg makkelijk. Het bij elkaar op bezoek gaan, in elkaars klassen meewerken, samen iets ondernemen zorgt voor nog meer leven in je correspondentie.
Een sterk(er) netwerk
Het is voor de hand liggend dat een goedlopende correspondentie jaren doorgaat. Er ontstaan verschillende fijne tradities, die bijdragen aan de werking van beide klassen, maar toch …
In de eerste decennia van de beweging was het niet voor niets gewoonte om je ieder jaar te koppelen aan een andere collega: een beginnende leerkracht of iemand met andere ervaringen, die weer zorgt voor een frisse blik. Het is logisch om contact te blijven onderhouden met collega’s waarmee het goed klikt. Daarmee ontstaat haast vanzelf een netwerk van met elkaar mailende en appende collega’s. Dit netwerk zorgt er voor dat ervaringen, ontwikkelingen, onderzoekingen en vernieuwingen vlot gemeengoed worden. Het versnelt de voortgang en verstevigt de kwaliteit van de freinetpedagogie.
——
Fragment uit Deel 15 van de Reeks: Kleuters aan het werk: freinet-kleuteronderwijs in de praktijk.
Wie July wil contacteren kan dit eenvoudigweg doen via de berichtenfunctie:
http://freinetbeweging.be/faq/faq-gebruikers-contacteren/