Fotoreportage Freinetcongres 2018
Tekst van de opening door Sven:
Het thema ‘Doe het maar’ is in eerste instantie een keuze geweest waarmee we wilden oproepen tot meer ruimte voor verwondering en ontdekking in onze onderwijspraktijk. Er is een zekere bezorgdheid rond de plaats van de leerling in het lesproces en het schoolgebeuren.
Onze voornaamste speler, het kind, hoort centraal te staan laar we moeten het leren wel laten ontstaan vanuit motivatie, exploratiedrang en eigenheid. Durven we ons bij elk van onze leerlingen de vraag stellen: ‘wie is dit kind?’ en ‘ken ik dit kind wel?’ in plaats van bijvoorbeeld ‘wat moet ik hem nog leren?’. Durven we leerplannen, schema’s, heuristieken en agenda’s wat meer loslaten? Doe het maar! Is ons antwoord. Laat intuïtief gebeuren, geef tijd, toon geduld, communiceer met kinderen. Die ‘doe het maar’ is dus een oproep, een aanzet, een bezorgdheid zoals gezegd, die we in deze twee dagen vooral constructief willen benaderen.
Maar onze slogan is ook een kreet van bewondering. ‘Doe het maar’, lesgeven. Je praktijk gaande houden in een 21e-eeuwse maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door diversiteitsproblemen, sociale ongelijkheid, mentale druk en stress, leerstoornissen en diagnoses en maatschappelijke veranderingen. Doe het maar eens!
Maar we zijn hier niet om te klagen, een steen te werpen of onszelf een schouderklopje te geven. Dit congres wil helpen kanaliseren wat in deze context ook ontstaat: teamgeest, creativiteit, ondernemingslust, … Kenmerken van vernieuwend onderwijs, toch?
Misschien leidt die dubbele betekenis ‘Doe het maar’ tot een tegenstrijdigheid. ‘Doe het maar’ als ‘laat maar los’ maar tegelijk ‘ga er maar eens mee om’. We wensen jullie toe dat deze twee dagen kunnen helpen daar evenwicht in te brengen. Geniet ervan!
Verslag door studente Verena Granzow:
Freinet: voor veel van de congresgangers op 23 augustus een figuur die inspireert, samenbrengt en uitdaagt, voor mij die ochtend nog een onbekende. Ik maakte tijdens dit congres voor het eerst echt kennis met het Freinetonderwijs, en stapte op het einde van de dag geïnspireerd en met veel zin om voor de klas te staan weer op de trein naar huis.
Ik ben student in de Flexopleiding Kleuteronderwijs van de Artesis – Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Als 36-jarige met een professionele achtergrond in HR besloot ik vorig jaar om me om te scholen tot kleuterleerkracht. Ik schreef me in voor de 1e van 2 congresdagen omdat ik al langer nieuwsgierig ben naar andere vormen dan het “klassieke” onderwijs maar er slechts weinig over weet. Ik verwachtte vooral een groep enthousiaste leerkrachten te ontmoeten buiten de schoolcontext, en nieuwe inzichten op te doen. Ik volgde die dag volgende lezingen/ workshops:
- De inleidende lezing ( voor alle aanwezigen) van Kris Van den Branden ( professor taalkunde en leraaropleider aan de KUL), over de sleutelcompetenties van de 21e eeuw, en de behoefte aan zinvolle leerstof. => deze lezing vond ik heel interessant. Wat de spreker vertelde, sloot aan bij wat ik al wist en ervaren had rond het ervaringsgerichte onderwijs met als boegbeeld Ferre Laevers. Veel concrete voorbeelden. De lezing deed me opnieuw stilstaan bij waarom ik voor deze opleiding koos.
- De workshop “De rijkdom van intense muzische vorming” door Hans Schmidt ( gewezen leerkracht, directeur en OVSG-begeleider). => idem als de inleidende lezing hierboven. Hans is een gepassioneerd spreker met een open blik en een heel concrete boodschap. Ik onthield uit zijn workshop vooral:
- Het belang van multi-zintuiglijk werken ( “taal = omweg”)
- Actief beschouwen!
- Het handige overzicht van de “muzische speeltuin”
- De boekvoorstelling “Kleuters aan het werk” ( voor alle aanwezigen). => inspirerend!
- De workshop “Het zorgcontinuüm : fase 1 implementeren in fase 0: Praktijkvoorbeelden uit buurtschool V-TEX” door zorgcoördinator Els Denaux. => Het was voor mij, als eerste kennismaking, heel interessant om via de korte praktijkvoorbeelden inzicht te krijgen in waar Freinet-onderwijs voor staat ( het “brede” onthaal kwam aan bod, de klas- en schooloverschrijdende ateliers, de ouder- en buurtparticipatie, …). Basis- en verhoogde zorg worden op elke school aangeboden, maar ik kreeg een heel duidelijk beeld van hoe dit binnen de Freinet-visie deel uitmaakt van de dagelijkse gang van zaken op school.
Verena Granzow, Student Flexopleiding Kleuteronderwijs AP Hogeschool
1 reactie
Ik heb genoten, geleerd, uitgewisseld, meegemaakt, ontroerd geweest, gelachen, positief geraakt geweest, door al het moois dat het Freinetcongres heeft samengebracht.
Het was in alle opzichten twee warme en dankbare dagen.
De zin om te leren, de rijkdom om met kinderen aan de slag te gaan, de leerkansen om met mijn team te delen, is groot.
Een welgemeende dankjewel aan de fantastische organisatie die achter dit congres zat, aan de verrijkende sprekers en workshops, aan alle Freinetleerkrachten die aanwezig waren om in hun vrije momenten samen het Freinetonderwijs een warm hart toe te dragen!