Maarten Vansteenkiste – Van moetivatie naar goesting!
0
Huistaken maken, opletten in de klas, …kinderen zijn er niet altijd even gemotiveerd voor en kunnen er soms moeilijk toe bewogen worden. Hoe kunnen we hen (terug) motiveren voor de school? Hoe krijgen we hen zover dat ze enthousiast meewerken in de klas en ze hun huistaken degelijk aanpakken? Hoe zorgen we ervoor dat kinderen zin krijgen om naar school te gaan? Wat kan je als leerkracht en als schooldirectie doen om de kwaliteit van de motivatie te verhogen als leerlingen de stof niet interessant of boeiend vinden?
In deze interactieve workshop wordt vanuit wetenschappelijk oogpunt en in interactie met de deelnemers een antwoord geformuleerd op deze vragen. Er wordt ingegaan op welke verschillende types motivatie er bestaan, welke types motivatie goed zijn en welke slecht, en hoe een leerkracht (via zijn/haar lesstijl) en een school (via bepaalde structurele maatregelen) op deze types motivatie kan inspelen. Naast het bieden van een aantal concrete oplossingsmogelijkheden wordt een kader aangereikt waarop men later nog kan beroep doen als men kinderen heeft die weinig zelfvertrouwen hebben, schoolmoe zijn of met motivationele problemen te kampen hebben. Download hier de pdf |