Actieve wiskunde in een doos!
Tijdens de freinetopleiding kwamen Karen en ik elkaar tegen en merkten we dat we dezelfde frustraties deelden bij onze “papieren” rekenbundels. We wilden de overgang van kleuters naar lager binnen rekenen aanpakken. Karen had al ervaring binnen de eerste graad en ik kwam mee uit de kleuterklas. De ideale match!
We ontwikkelden spelend rekenmateriaal, uitgewerkt in rekendozen. Elke doos heeft een opbouw in de leerstof. De kinderen kunnen zelfstandig aan de slag, zonder papier en potlood maar al “spelend”. We werken van concreet naar abstract. Om te zien of kinderen de leerstof verworven hebben maken ze aansluitend enkele werkblaadjes. De kinderen doorlopen de volledige leerstof op eigen tempo/kunnen.
We merken dat de kinderen meer betrokken en enthousiaster aan de wiskunde werken. Het gaat ook veel sneller en met veel minder frustraties.
Hieronder leggen onze leerlingen het zelf uit:
Karen Cromphout en Heidi De Vreese
4 reacties
Hallo Heidi en Karen!
Wij delen blijkbaar dezelfde frustraties!
Komen jullie met jullie rekendozen naar de dag van de coöperatie?
Ik ben zelf ook omwille van dezelfde frustraties gestart met rekenfiches: dit kunnen rekenonderzoekjes zijn: wiskunde ontdekken en leren op een onderzoekende wijze en zelf ontdekkende manier door te doen, te ervaren
En anderzijds spelletjes als inoefening.
(Zie ook mijn reactie op de dag van de coöperatie)
Het zou fijn zijn om samen verder aan de slag te gaan.
Samen met nog vele anderen die dezelfde frustraties delen en een andere aanpak willen.
tot ziens,
Leen
Ik wil zeker meer te weten komen.
We hebben vorig schooljaar ook een uiteenzetting gehad over het nieuwe leerplan wiskunde dat er aan komt.
Dat wil ook meer af van het formele kader en meer naar handelend bezig zijn.
Ik dacht dat ze in de Toverfluit in Hasselt in de eerste graad ook werkten zonder papieren bundels.
Zelf ben ik samen met een kleutercollega ook iets aan het uitwerken rond taal en wiskunde bij de oudste kleuters, zodat ze zelfstandig aan de slag kunnen gaan, via materiaal.
Het zou fijn zijn hier eens dieper op in te kunnen gaan en de ideeën hierover samen te brengen.
Misschien fijn om eens voor te stellen op een werkmoment tijdens een Freinetbeweging.
Is er een mogelijkheid om jullie eindwerk rond de rekendozen in te kijken en te lezen.
Kunnen we ergens wat voorbeelden zien.
Zou inspirerend kunnen zijn.
Alvast bedankt
Dag iedereen,
Bedankt voor jullie interesse ik ons eindwerk.
Heidi en ik komen naar de dag van de coöperatie en we zullen aansluiten met ons materiaal bij de groep over wiskunde.
Groetjes
Karen