Hoe maak je tijd voor vrije teksten?
In mijn 1e graadsklas plan ik bewust 2 keer per week tekstentijd in omdat ik er anders niet zou toe komen. Ik ren van hot naar her, help kinderen, geef instructie, help bij een onderzoek, een activiteit,…
Om kinderen te helpen bij het (spontaan) teksten schrijven is er in mijn klas amper tijd. Toch merk ik dat ik hier meer tijd voor zou moeten vrijmaken.
Hoe organiseren jullie dit in de 1e graad? Hoe creëer je een moment dat je in alle rust met één kind een tekst kan schrijven?
4 reacties
Ik werk in mijn klas met de ochtendwerktijd waar er meerdere taken gekozen kunnen worden. Zo werken ze heel gespreid aan de vrije teksten. Starten met de illustratie kan voor de kinderen van het 1ste leerjaar ook helpen. Aangezien ze dit op een heel verschillend tempo doen, starten ze ook op een ander moment met het eigenlijke schrijven. Dit in combi met de ochtendwerktijd kan een oplossing zijn.
Een andere piste kan zijn: het werken met schrijftutors uit de 3de graad. Ook voor hen (3de graad) is dit een zeer zinvolle invulling. Zo kan jij om de beurt een ander kind helpen maar worden de andere kinderen ondertussen ook geholpen…
Dag Karen
Kan me vinden in de reactie van Leen. Daar hoort volgens mij wel bij dat je je lokaal hebt ingericht met werkhoeken, waarin ze zelfstandig aan allerlei werk kunnen.
Ik heb vraagtekens bij schrijf-tutors of schrijf-ouders. Die moeten wel de goede vragen stellen, gevoel hebben voor mooie zinnen, grappige woorden, sterke synoniemen … Kortom kennis hebben, die belangrijk is voor deze eerste fase van het schrijven van teksten. Ik zou er voor kiezen om de extra hulp in de groep in te zetten voort de voortgang van de groepjes (van hot naar her te laten rennen) en zelf bij een kind gaan zitten om met elkaar een mooie tekst te schrijven.
‘s ochtends heb ik ochtendwerktijd dus ze zijn allemaal bezig maar toch hebben ze zo vaak mijn hulp nog nodig. Dit schooljaar heb ik ook een aantal kinderen die mijn nabijheid heel hard nodig hebben om aan het werk te kunnen. Daardoor lukt het mij amper om buiten mijn vaste schrijfmomenten teksten te schrijven en dat vind ik jammer.
Vanuit de kinderen uit is er geen probleem want zij hebben altijd allerhande ideetjes of al een illustratie gemaakt.
Het is gewoon voor mij als leerkracht echt tijd kunnen vrijmaken om samen met een leerling te schrijven dat moeilijk gaat.
Bij het merendeel van de leerlingen is het vormen van zinnen geen probleem. Dat loopt heel vlot.
Eigenlijk zou ik het schrijven van teksten ook niet graag uit handen geven want het is zo’n mooi moment met je leerling.
Hey,
Ik heb een vrije werktijd ‘s morgens als start, daarna praatronde en dan nog een werktijd.
Deze 2 werktijden gebruik ik om met 1 of meerdere kinderen aan hun tekst te werken.
De andere kinderen zijn dan met iets anders bezig.
In de start-vrije werktijd zit ook bouwen, smartgames, oefenen op computer, boekje lezen/kijken, aan je illustratie werken, stempelen, onderzoek, wiskunde-onderzoek, busybox,… soms ook vouwen, iets creatiefs, dingen die voortkomen uit de praatronde, voorstellen,etc
Ik help dan wel wat dingen opstarten en gebruik die tijd om aan een tekst te werken met iemand.
In het begin van het jaar duurt het wel langer voor ik kan beginnen dan verder in het jaar.
Na de praatronde heb ik nog een werktijd. Dan werkt iedereen aan taal, wiskunde of onderzoek maar geen werkblaadjes en zo.
Ik heb ook zelfcorrectiemateriaal waar ze mee kunnen oefenen en ondertussen ook veel wiskundedingen waar je makkelijk mee aan de slag kan zoals mozaïekjes, geovormen, hoekspiegel, rekenpuzzel, oefenkaartjes,… op het einde van de praatronde spreek ik met iedereen af waar ze aan zullen werken.
Die werktijd na de praatronde is handig omdat ik dan ook aan de teksten kan werken en vooral al teksten uit de praatronde kan plukken.
Als iemand aan bod kwam in de praatronde, wordt telkens gevraagd of die er nog iets mee wil doen: een onderzoek? een tekst? gewoon tonen? …
Wie daar aangeeft dat hij/zij er een tekst over wil maken kan er meteen na de ronde aan beginnen of het samen met mij doen. Dan verwatert het niet zo snel en weet je nog wat hen boeide.
In die werktijden zijn ook nog andere kinderen zelfstandig of semi-zelfstandig aan hun tekst aan het werken. De werkversie is bij ons een mindmap; de eindversie alles onder elkaar doorlopend.
Bij mij is dit:
– in de eindversie woorden stempelen die via kleurtjes werden aangeduid in je mindmap
– in de eindversie woorden schrijven die via kleurtjes werden aangeduid in je mindmap
– aan de hand van plaatjeswoordenboekjes, woordkaarten met prenten,… zelf al woorden zoeken voor je tekst of 1 zin proberen maken en die stempelen.
– met de magnetische letters woorden of een zinnetje maken voor je tekst (daar kan dan een foto van genomen worden)
– al zelf zinnen tikken op de computer
– je nagekeken werkversie overschrijven als eindversie
Wij gebruiken linkprintletterstempels. Die kan je aan elkaar vastmaken zoals Legoblokjes en dan je woord in 1 keer stempelen. Superhandig om de periode te overbruggen als ze wel al vanalles herkennen of kunnen lezen maar nog niet vloeiend kunnen schrijven.
Maar ook bij mij loopt dat in het begin van het schooljaar trager dan daarna.
Het zou sneller gaan als ze hun tekst gewoon vertellen en ik vragen stel en alles opschrijf, maar iedereen moet bij mij wel ook zelf aan zijn tekst “werken”.
Ik heb ook niet graag dat iemand anders het tekstmaken overneemt omdat ik echt naar dat laagje er onder wil en niet gewoon de feiten. 🙂
Toitoi