Hoe organiseren jullie instructies aan kleine groepen in de klas?
Dag iedereen,
Na een aantal jaar een Classe Unique in het lager te hebben gehad, sta ik nu voor het 2de jaar in een 1ste graad.
Meer dan in Classe Unique (waar het leren van elkaar heel centraal stond en goed werkte) merk ik de nood aan instructies in groep. Ik wil dus graag kinderen indelen in groepjes om instructie te geven. De anderen moeten op dat moment zelfstandig kunnen werken, maar mijn kinderen van het 1ste leerjaar missen nog de zelfstandigheid.
Mijn ochtendwerktijd verloopt heel goed (gelijkaardig aan die van Leen). De kinderen zijn heel actief in hoekjes bezig. Ze hebben plezier in het werk en ik vind de tijd om een tekst te schrijven met een kind, een wiskundig onderzoek te begeleiden,….
De andere werktijden waar ze vaker op papier moeten werken, verlopen veel moeizamer. Ik splitste mijn andere werktijden op in werktijd taal en wiskunde om ervoor te zorgen dat iedereen toch aan beide domeinen werkt. Maar organisatorisch werkt het dus niet goed.
Hoe lossen jullie dit probleem op? Heeft iemand tips die ik kan toepassen?
Bedankt!
1 reactie
Terwijl ik instructie geef aan een kleine of grotere groep werken de anderen zelfstandig aan de taken die we samen gepland hebben voor taal, rekenen of eventueel WO.
De kinderen vragen op die momenten dan hulp bij elkaar. Al gauw weet je als leerkracht wel welk(e) kind(eren) eerst van jou nog een duwtje in de rug nodig heeft en dan zet ik die eerst aan het werk voor ik aan mijn instructie start.
Ik zorg er ook voor dat ik regelmatig ook tijd heb tijdens dat ze aan hun werk werken om rond te gaan en dus dan geen geplande instructies geef.
Op die manier kan ik nog individueel kinderen helpen, iets extra uitleggen,…
Sowieso loopt dit de eerste maanden in het eerste leerjaar nog moeizaam. De kinderen zijn precies enkel geneigd om hulp te vragen aan mij en niet bij elkaar. Dit is iets dat echt moet groeien. Dat merk ik elk jaar weer op.
Daar geef ik hen dan wel een duwtje in door hen door te verwijzen naar een andere leerling van wie ik weet dat die heb goed zal kunnen helpen.
Het is dus elk jaar weer die sfeer in de klas installeren waarbij ze weten dat ze bij elkaar terecht kunnen.
Een goeie samenwerking met de kleuterklas vind ik ook wel belangrijk.
Dat jullie je werkingen op elkaar deels kunnen afstemmen zodat de overgang niet te bruusk is en de manier van werken herkenbaar is. Dan gaan ze van daaruit ook al veel zelfstandiger aan de slag kunnen gaan want in de kleuterklas konden ze dat vaak wel.