Werkgroep: onderzoek
In een werkgroep zoeken we niet naar één expert die uitlegt, maar zijn we een groep ervaringsdeskundigen die van elkaar willen leren, ongeacht ons aantal jaren dienst. We durven ons openstellen en laten ons prikkelen. Wat er die dag gebeurt hebben we zelf in handen.
Hieronder lees je wat deze werkgroep van plan is. In aanloop naar de dag van de coöperatie kan iedereen via reacties hieronder concrete afspraken voorstellen, onderzoeksvragen verfijnen, vragen om materiaal mee te brengen enz… Staat jouw onderzoeksvraag er nog niet bij? Post ze in een reactie.
Voormiddag
Hoe organiseer ik onderzoekjes binnen mijn klas? Op welke manier laat ik kinderen van de eerste graad bronnenonderzoek doen?
weet niet goed wat ik kan verwachten
Hoe onderzoek in de 1e graad organiseren? Hoe doe-onderzoeken stimuleren?
bij jongste kleuters niet altijd evident, manieren van vastleggen, activiteiten laten volgen op onderzoekjes
hoe diepgaand onderzoeken bij jongste kls. zonder zelf veel input te geven?
Hoe formuleer je goede onderzoeksvragen bij anderstaligen?
Hoe kan ik kleuters zo zelfstandig mogelijk een onderzoekje laten vastleggen op een duidelijke manier voor iedereen?
Hoe laat je kinderen hier zelfstandig mee aan het werk gaan?
Hoe taalzwakke kinderen uit de derde graad zo zelfstandig mogelijk tot onderzoek brengen
Hoe verschillende onderzoeksvragen zo goed mogelijk coördineren (met mediagebruik)?
Hoe zorg je ervoor dat alle kinderen alle doelen bereiken als je werkt met onderzoek?
in mijn groep is het een moeilijke overgang van opzoeken naar onderzoeken
Onderzoekvragen voor anderstallige nieuwkomers?
Een onderzoek opstarten, uitvoeren,.. met de jongste kleuters.
Hoe laat ik kinderen van een eerste graad zelfstandig onderzoeken zonder steeds gebruik te moeten maken van schooltv
Namiddag
uitwisseling, Hoe gaan anderen te werk met het onderzoek? Hoe breng je dit naar de groep. eventuele naverwerking
Ik vertrek voornamelijk vanuit buurtwandelingen. Binnen eerste en tweede leerjaar niet zo gemakkelijk om alles ook vast te zetten op papier.
Verschil onderzoek en opzoeken.wat leg je vast en hoe?
Hoe kan ik iedereen actief met een onderzoekje maten bezig zijn, zonder teveel te willen sturen?
Hoe krijgen kinderen voldoende inspiratie om een nieuw onderzoek te starten? En hoe zorg je voor de goede vraagformulering van hun onderzoek
Nadenken over onderzoek tegenover project in een eerste graad, bekijken hoe anderen het aanpakken. Wat doen jullie als verwerking ervan?
Weergave van onderzoekjes op een document, in een boek,… op een begrijpbare en overzichtelijke manier voor de kleuters.
ik wil hier graag meer over weten
Korte onderzoeken sneller aanpakken? Jongste kleuters nog meer zelf laten doen. Antwoorden zoeken op hun vragen.
Dit waren de vragen van vorig jaar
Birgit: ik zou graag samen willen brainstormen over o.a. onderzoekjes bij de jongste kleuters; Hoe kom je er aan? Hoe maak je ze visueel? Wat staat er op je onderzoekspapier (sjabloon)? Hoe creëer je diepgang? Wat laat je terugkomen en hoe? Wat doe je nadien met de onderzoekspapieren? Wat doen de anderen ondertussen?
Sanne Boelaert – Sassepoort: ik zou graag mijn input geven rond op stap gaan, zou hierbij misschien graag aansluiten bij onderzoeken. Ik ga 2wekelijks naar de boerderij, wat leidt tot heel veel onderzoek in de natuur en hun eigen persoontje.
Jeroen: het Freinet-Kleuterboek is bijna klaar. Wil je het hoofdstuk over onderzoek graag vooraf ontvangen om door te lezen en tegen die dag van aantekeningen en aanvullingen te voorzien, laat het maar weten.
Lotta: ik wil graag concrete onderzoeken van jonge zien kinderen (kleuter en onderbouw lager): tot welke resultaten komen ze, met welke fiches, met welke begeleiding…? Ik heb ook interesse in wereldoriëntatie maar dan vooral vanuit het standpunt van zelfstandig werk. Hoe kunnen we nog meer vanuit de kinderen werken, zonder stress en met grote motivatie van de kinderen zelf. Hoe werktijden organiseren, onderzoeken vastleggen en de leerplandoelen opvolgen?
Anouk (Perenboompje): Ik ben mijn weg een beetje kwijt rond onderzoek met kleuters… En zeker over het vastleggen hiervan. Voorheen werkte ik altijd met een poster maar we proberen het dit jaar anders. Ik voel hier niet echt een klik mee en heb ook niet het gevoel dat het echt werkt in mijn groep met (jongste) kleuters. Ik zal meebrengen hoe we nu werken en wil graag verdiepen op het onderwerp met de groep.
Natalia: ik wil me graag verdiepen in de onderzoekjes omdat dit mijn eerste jaar is in het methodeonderwijs. Ik wil gerust meebrengen wat ik al gedaan heb in de klas.Ik heb nog maar weinig ervaring met onderzoekjes…hoe pakken jullie dit concreet aan? Verlopen onderzoekjes telkens op dezelfde manier? Hoe leggen jullie de onderzoekjes vast? Stellen jullie de onderzoekjes nadien ook voor in de kring?
Elly Huysmans – Ondersteboven: Onderzoekjes in onze kleuterschool lopen goed. In onze lagere school gebeuren zelden onderzoekjes: leerkrachten zoeken het te ver. Ik ben op zoek naar eenvoudige voorbeelden om collega’s over de streep te trekken.
Annick – Tinteltuin: ik wil me graag verdiepen in de onderzoeken kleuter/jonge kinderen. Wij doen af en toe een onderzoekje met de jongste kleuters maar misschien kan ik er meer uithalen dan wat ik nu doe.
Leen Bosschaert: Ik wil me ook bij deze groep aansluiten; ik wil mijn zoektocht in de 1ste graad wel delen met anderen en hier via tips en ideeen van anderen weer een stap verder vooruit kunnen zetten. Ik breng mijn onderzoeksboeken mee waarin de kinderen systematisch tekenen bij hun onderzoek.
Sanne – Ondersteboven: Dit is het eerste jaar in methodeonderwijs en elke hulp/raad/… die ik kan krijgen. Ik wil graag meer onderzoekjes in de klas uitvoeren/naar voren brengen/… Ik zou dan ook graag willen weten hoe dit aan te pakken, hoe ik meer vanuit de kinderen kan halen, …
Mieke – Tuimelaar: Ik sluit me graag hier aan. Hoe kan je leerstof die niet spontaan aan bod komt toch in je werking ‘installeren’ ? Via fichewerk of … ? Ik wil verder stil staan bij de evaluatie van projectwerking… Hoe zorgen voor regelmatige herhaling? Op welke manier houden jullie leerstof “levendig”? Hoe leerstof van project remediëren (vraag van inspectie).. Ondertussen hebben we hierover wel een visie maar toch benieuwd hoe andere scholen hiermee omgaan en ik wil voorbeelden van anderen horen.
Laura: Ik werk mijn eerste jaar in het Freinetonderwijs en ben nog steeds zoekende naar een gepaste en duidelijke manier om mijn kinderen te begeleiden bij hun onderzoek (starten, uitvoeren, controleren, presenteren). Ik zal mijn posters en onderzoekfiche meebrengen.
Elie Truyens – Ondersteboven: Ik breng onderzoeken mee van jongste tot oudste – de visie en meerwaarde rond onderzoeken – hoe ze tot stand komen – hoe vast leggen, wat vast leggen… Kort samenvattingsblad onderzoeken (wat leert een jong kind?) Koppeling praatronde – wisselwerking functie van hun wederkerigheid.
Nancy – Ondersteboven: Ik sta in de derde graad en wil graag meer onderzoeken vanuit mijn praatronde kunnen afleiden en hier verder mee aan de slag gaan. Hoe pak ik het aan? Hoe baken ik het af? Hoe evalueer ik? Wat is mijn neerslag?
Kathleen – Step: Met enkele of met meerdere kleuters op onderzoek, welke activiteiten maak ik er aan vast? Noteren gaat goed, wordt ook door de kleuters telkens weer opnieuw bekeken en geraadpleegd.
Dafne – Tandwiel: Hoe kunnen kleuters dit zelfstandig aanpakken?
Virginie: Hoe organiseer je de onderzoeken in een classe Unique ?
Jill: Hoe trek in een onderzoek dat aansluit bij de doelen open voor de hele klas?
Benjamin: Hoe het onderzoek begrijpbaar afbakenen?
Katrien: ik vind dat de lagere school veel kan leren van de manier hoe onderzoek in kleuterklassen gedaan wordt en bewaard wordt, hoe kinderen zelfstandig aan onderzoek DOEN. Ik breng hier ook enkele inspirerende filmpjes van mee.
Marij: Ik heb het nog steeds moeilijk mijn weken te vullen met enkel onderzoeken. De onderzoeken die wij doen komen uit de (zelfgekozen) projecten van de kinderen. Voor mij blijven projecten het strikje rond de leerstof. Enkel onderzoeken? Help!
Kathy: Hoe kan je het onderzoeksgedrag van kleuters stimuleren en waar lag je bij dergelijke onderzoeken de nadruk? Hoe presenteer je deze onderzoekjes? Ik werk momenteel met affiches.
Dit materiaal brengen de werkgroepleden mee:
- blog met onderzoeken
- brevetten over onderzoek
- filmpjes
- klasdagboek
- klaskrant met onderzoeken
- kringverslag
- onderzoeken van peuters t.e.m. 2de kk
- onderzoeksboeken
- onderzoeksdocumenten
- onderzoeksfiches
- praatrondeschrift
- stempels
- vastgelegde onderzoekjes
- vrije tekenschrift
lectuur ter inspiratie, reflectie en discussie:
hoofdstuk kleuterboek, powerpoint en artikels onderzoek
3 reacties
Komt deze werkgroep nog eens samen?
Dan zou ik mij hier graag bij aansluiten. Er staan interessante vragen die bij mij ook nog onzekerheden geven. Ik zou graag horen hoe anderen het aanpakken om van daaruit te leren en graag mijn ervaringen uitwisselen.
Stephanie: werkgroep kwam samen op de dag van de coöperatie (was een van de keuzemogelijkheden).
Ik weet niet of er tijdens deze werksessie een vaste werkgroep ontstaan is die op regelmatige basis zou samenkomen. Op een volgende dag van de coöperatie zal er waarschijnlijk zeker ook weer een werkgroep onderzoek zijn.
Dan volg ik die! ;D