Verslag werkgroep “kring in de kleuterklas”
Vragen werden overlopen, interesses afgetoetst.
Ervaringen uitwisselen wordt prioritair gevonden en zal waarschijnlijk groeien tot meer specifieke vragen.
Uit het gesprek komen heel wat struikelblokken, knelpunten naar voor en delen de aanwezigen initiatieven die zij hierrond treffen.
Struikelblokken / knelpunten:
- (jongste) Kls geven weinig input om mee aan de slag te gaan.
- Het initiatief van de kls na de ronde, om aan de slag te gaan met hun plannetje is miniem, soms onbestaand (begeleiding is altijd nodig)
- Steeds hetzelfde kleine groepje oudsten die input aanreiken om mee aan de slag te gaan.
- Lkrn zijn bang dat hun aandeel te groot is, de kls worden ‘verplicht’ om een onderzoek te doen.
- Kringen waar niet alle kleuters bij zijn… niet iedereen is op de hoogte van wat leeft
- Kring voor iedereen? Wat met kls die dit niet aankunnen? Kring verlaten door sommigen, blijft de ronde dan nog waardevol voor de blijvers?
- Kls die quasi ‘nooit’ afspraken naleven, te vaak grenzen overschrijden, de klas een onveilig gevoel geven, als lkr en klasgenootjes vermijdingsgedrag vertonen, …
- Hoe opbouw in leerstof (vb kalenders) bij classe unique?
- Waarde van het praatrondeboek
Initiatieven die werken:
* Kleuters schrijven in voor het vertellen Wat? Waarom? wat wil ik er mee doen? (picto’s) Eerst speelwerktijd, kleuters schrijven intussen in voor ronde. (max 6 per kring)
* Bak om meegebrachte spullen in te leggen om over te praten.
* Kleuters zelfstandig maken: klasorganisatie moet duidelijk zijn, kleuters krijgen vertrouwen om te experimenteren
* Terugkeerronde / evaluatieronde maakt dat kleuters elkaar evalueren: is dit bouwwerk oké? Kleuters maken zelf afspraken, criteria. Hierdoor worden plannetjes goed uitgewerkt door kleuters.
* Jongste kleuters vertellen meer in 1-1 relatie dan in de ronde, kan later meegenomen worden naar de volgende ronde onder impuls van lkr.
* Duur van de ronde kan uitlopen bij grote interesse, interactie, maar ook geskipt of ingekort worden in andere situaties.
* Onderzoek kan uitlopen tot project, wanneer het leeft in de klasgroep. Niet te verwarren met een thema dat door de lkr, de tijd van het jaar inspiratie geeft. Wanneer geforceerd werkt het niet!!!
* Tentakels opzetten , creatief zijn als lkr. onderwerpen breed zien en betrekken bij activiteiten die de kinderen graag doen .
* Taken uitvoeren en in de ronde zitten na opruimliedje zijn verplicht. Ronde uitzitten moet nooit. Oudste kleuters moeten verantwoorden waarom de kring verlaten wordt, jongsten verlaten kring wanneer stilzitten, luisteren niet meer mogelijk is.
* Kring moet zinvol zijn! kls leren rustige activiteiten te doen buiten de kring die de ronde niet stoort. Kls geven zelf aan wat storend werkt, voelen zelf aan dat uit de kring gaan betekent dat ze zich aan afspraken moeten houden.
* Liefdevol consequent zijn, ook bij kls die de kantjes eraf lopen. Proberen te begrijpen, grenzen aangeven, beseffen dat iedereen eigen grenzen heeft. Signaleren, bespreekbaar maken…
* In functie van de kleuter die de kalender moet doen wordt gewerkt volgens de verwachtingen of het kunnen van deze kleuter in het bijzonder.
* Vastleggen is belangrijk. Wat werkt voor jouw klas is belangrijk, de vorm (leefboek, fotoboek, klasdagboek, techniekboek,… ) is ondergeschikt. Lijkt onbenullig bij jongsten, toch werkt het voor kls en ouders. Kls kunnen erover vertellen. Doe wat werkt voor je klas en voor jezelf. Kies voor 1 methode, doe niet te veel!!!
Dagvoorzitter: Maike
Verslag: Gertje