Outdoor education in secundair en in basisonderwijs
Voordries 31
9050 Gent
België
Outdoor learning of outdoor education lijkt misschien de zoveelste trend, maar het is eigenlijk de oudste en meest authentieke vorm van leren die bestaat. Tijdens de industrialisering moesten plots heel veel kinderen opgeleid worden en was onderwijs niet langer een zaak van de elite. Overvolle klassen met schoolbanken netjes op een rij, voorgekauwd lesmateriaal en een frontaal docerende leerkracht waren het gevolg. Freinet verzette zich tegen die geforceerde manier van onderwijs en het miskennen van de natuurlijke explorerende kracht van kinderen. Hij maakte wandelingen in de natuur, ging naar de ambachtslieden in het dorp en gaf leerlingen de kans hun ervaringen mee te nemen in de klas.
Ten gevolge van een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het toenemend verkeer, de complexere ruimtelijke ordening, de angstcultuur en de strengere reglementering heeft outdoor learning de laatste twee decennia wereldwijd een meer urgent karakter en een boost gekregen. Kinderen spelen helaas niet langer vrij en onbezorgd buiten in hun vrije tijd. Frilufsliv of leven in de openlucht is een begrip in de Scandinavische landen en heeft daar intussen ingang gevonden in het onderwijs, in Groot-Brittannië ontstonden de Forest Schools en in Duitsland heb je de Waltkindergärten en de Naturschule. In Vlaanderen zie je langzamerhand ook het aantal initiatieven rond openluchtonderwijs groeien. Om maar te zeggen: het onderwijs probeert er gelukkig iets aan te doen.
De boeken ‘Het laatste kind in het bos’ (R. Louv, 2005) en ‘Laat ze buiten spelen. Pleidooi voor gezonde risico’s’ (H. Tovey, 2011), waren voor velen een eyeopener. Louv lanceerde de term nature deficit disorder of natuur-tekort-stoornis, waarmee hij subtiel verwees naar de stijging van leerstoornissen, depressies en medicatiegebruik bij kinderen door een gebrek aan beweging in de natuur. Tovey wees er ons fijntjes op dat biologische kippen tegenwoordig meer recht hebben op buitenruimte en -beweging dan schoolkinderen.
Waar staan wij als freinetscholen binnen die wereldwijde evolutie? Er zijn veel leerkrachten die eraan willen beginnen, maar niet echt weten hoe. Terwijl het heel eenvoudig kan zijn: net zoals Freinet een buurtwandeling maken en kijken wat de omgeving ons te bieden heeft; durven openstaan voor het onverwachte en er gewoon aan beginnen. Toch botsen we geregeld op belemmeringen.
We hopen jullie tijdens deze freinetbijeenkomst talrijk te mogen ontmoeten zodat we elkaar kunnen inspireren en aanmoedigen met ideeën en good practices die laagdrempelig zijn. Van harte welkom en tot dan!
Dieter Bossu
(Dieter is leerkracht in ‘t Groen Drieske een heeft een eindwerk gemaakt over “Outdoor education en wiskunde: hoe kan de buitenomgeving een betekenisvolle context zijn voor wiskundeonderwijs inde lagere school?”)
Onze nieuwe invulling voor de Gentse freinetnamiddagen verloopt als volgt:
De freinetnamiddag start om 14u. Je bent welkom vanaf 13u30 als je graag de rondleiding volgt in de school. Er wordt een half uurtje een rondleiding gegeven in de school, met aansluitend de bijeenkomst in eén van de klassen.
14u00 – 15u00 Start bijeenkomst thema outdoor education: bespreken, praten, discuteren over,.. de teksten die in bijlage op de website staan en reeds op voorhand zijn doorgenomen door de deelnemers, de hedendaagse maatschappij, Freinet zijn visie op …
15.00u-16.00u praktijkervaringen uitwisselen in groepjes.
Wie zelf inspirerende materialen, foto’s,… uit de praktijk heeft, kan deze meebrengen.
Extra aanbod voor wie snel reageert:
Wie heeft zin om in deze voormiddag vanaf 8u30 een collegiale visitatie te doen in ‘t Groen Drieske? De kleuterklassen zijn naar toneel, daarom enkel bezoek lagere school mogelijk. Neem contact op met Sven 09 323 54 02.
Download hier de leestekst over outdoor learning in basisonderwijs.
Download hier de leestekst over outdoor learning in secundair onderwijs
Download hier enkele pagina’s uit het Buurtwandelingenboek dat komende herfst verschijnt. (geschreven door 3 freinetleerkrachten)
tekst kleuter en lager rond outdoor learning.tekst secundair rond outdoor learning
Wat gebuurt er bij jou - enkele paginas