Actualiteit – Karrewiet
….Ingaan op de actualiteit …. een vaste actua ronde….elke week kijken naar Karrewiet….
Ik heb er mijn bedenkingen bij.
Wat is zinvol nieuws voor onze kinderen?
Hoe filter je de actualiteit? Zodat kinderen niet wekelijks te horen en te zien krijgen dat IS maar weer eens is toegeslaan….
Vinden jullie het nodig om Karrewiet te kijken?
En vanaf welke leeftijd?
Ik ben vooral benieuwd hoe het in jullie school gebeurt. Is het niet aan ouders om te kiezen of ze hun kind deze beelden willen tonen?
Graag jullie reacties!
8 reacties
Hoi,
Veel kinderen kijken thuis (tablet/tv) al naar Karrewiet. Een tijdlang was dit een vaste waarde op school. Nu is dit eerder verwaterd. Ik denk wel dat we niet moeten ‘overdrijven’ en dat er elke dag iets te zien is van IS. En als dat zo is, dan is het toch belangrijk dat de kinderen dit weten? Niet? Ik denk dat Karrewiet dan juist een uitstekend middel is om dit te brengen. Ze bekijken daar zeer goed op welke manier ze dit voor een kinderen begrijpbare manier kunnen brengen.
Er zijn nog andere manieren om rond actualiteit te werken in de klas.
schriftelijk:
– nieuwsbegrip (www.nieuwsbegrip.be , begrijpend lezen met een tekst uit de actualiteit)
– klap krant
– wablief krant
in het Frans:
– les niouzz (alternatief voor Karrewiet vd rtbf)
Klopt Sander, maar vraag is dan…voor welke leeftijd zijn de, soms toch wel expliciete beelden, bestemd?
Ik legde men oor ook te luisteren bij de eindredacteur van Karrewiet. Die zegt dat focusgroep 9-12j is. Ik kan me eerder vinden in Karrewiet vanaf de 3de graad.
Is het niet goed om onze jonge kinderen ergens toch wat af te schermen van het geweld en de ellende in de wereld?
Voor angstige kinderen brengt het vaak meer angst en onzekerheid.
En… klapkrant klinkt leuk!
Hey Griet,
Ik geef zelf les in de 2de graad. Ik ervaar dat de kids goed begrijpen, goed mee zijn en de beelden kunnen begrijpen. Ik denk wel dat het belangrijk is als je in de klas Karrewiet kijkt om gebeurtenissen te kaderen. Een plaats voor laten om hierover te praten, in de kring brengen…
Ik zou met kleuters niet meteen naar Karrewiet kijken. Niet omdat het eventueel schokkend is, wel omdat het me nogal moeilijk lijkt.
Ik geef les in de derde graad, maar ik ben geen fan van Karrewiet. Ik vind het soms simplistisch. De makers trachten ook positief nieuws een plaats te geven – wat goed is, maar dat is dan vaak heel irrelevant nieuws.
Mijn leerlingen brengen dagelijks actua in de kring en dat doen ze op een heel behoorlijk niveau, waardoor ik Karrewiet eigenlijk niet nodig heb.
Sven, ik begeleid kleuters maar mijn interesse gaat ook uit naar de Freinet werking in de lagere school 😉
Ik sluit me aan bij Sven. Kinderen brengen spontaan nieuws mee in de kring: we hebben geen speciale actua-ronde. Actua is één van de vele dingen die in de kring besproken kunnen worden. De actuapuntjes in een aparte schrift bewaren is soms wel zinvol, net net zoals dat ik sommige jaren wel een beurtrol geïnstalleerd had waarbij kinderen iets van actua moesten voorbereiden, maar dat was dan enkel om het wat op gang te brengen. Dit op gang brengen kan je ook doen door naar Karrewiet te kijken, maar ik ben er ook niet altijd zo enthousiast over. Dit systematisch met de hele klas bekijken vind ik zoals Sven niet altijd relevant. Kinderen kijken wel thuis naar Karrewiet (spontaan of met die beurtrol) en brengen dan vaak een concreet puntje en dan kijken we naar dit concrete fragment op Karrewiet. Ik weet dat er ook klassen zijn waar Karrewiet wordt gekeken tijdens het eten. Ik denk niet elke dag maar 1 keer per week, of je kan ook kiezen dat er een Karrewiet-lunch-lokaal is waar kinderen zelf kunnen kiezen om tijdens of na het eten naar het nieuws te gaan kijken. Maar al deze dingen vind ik dus eerder voor de oudsten van de lagere school…
Ivm expliciete beelden en aanslagen enz… Volgens mij moeten we opletten dat we zelf als leerkrachten niet teveel meegaan in de buitenproportionele media-aandacht voor deze dingen. Als kinderen zelf een nieuwsartikel uit de krant mogen kiezen komen ze in het begin vaak ook af met alle misdaden en overvallen. Maar wat is daarvan eigenlijk de nieuwswaarde? Ik vind het dan logischer om aan de hand van nieuwsfeiten iets te weten te komen over de wereld: landen en steden, hoe de maatschappij functioneert, … het echte leven… enkele ET/leerplandoelen die vaak niet onmiddellijk uit hun eigen onderzoek komen, kunnen wel met bepaalde nieuwsfeiten de klas binnenkomen.
Maar als je altijd een volledige aflevering van Karrewiet bekijkt is er soms weinig tijd voor duiding en als er al nabespreking is gaat er dan soms meer aandacht aan de minder relevante onderwerpen…
Ik vind het zelf niet echt een meerwaarde om structureel Karrewiet te kijken in de klas. Kinderen brengen wel vaak iets mee dat ze zagen in Karrewiet en dan vind ik het wel fijn om alleen die reportage samen te bekijken zodat we van daaruit samen verder kunnen praten. Bij grote incidenten vind ik de themaprogramma’s van Karrewiet soms ook heel zinvol. Ik vind ook dat er een aantal heel interessante themadossiers staan op de website van Karrewiet.
Hey,
Ik ben wel fan van Karrewiet 🙂
Ik werk in de 1ste graad en bij mij is Karrewiet een van de mogelijke keuzes in de vrije werktijd ‘s morgens. Dit kan alleen of met 2.
Wie naar Karrewiet keek dan, vertelt daarna in de praatronde 1 ding dat hem boeide.
Ik heb geen aparte actuaronde of beurtsysteem hiervoor omdat het spontaan nieuws brengen omdat het je boeit dan wat verloren gaat. We doen bijna elke dag een praatronde met verschillende rubrieken: voorstellen tekst/boek/onderzoek, nieuws, tonen, vertellen.
Bij nieuws komt dus soms iets uit Karrewiet, maar het mag evengoed nieuws zijn over je familie, iets dat in de straat gebeurde,…
Het toffe aan Karrewiet is dat het met verstaanbare woorden wordt uitgelegd en dat er heel gevarieerd nieuws in zit.
Ik vind het zeker doenbaar voor een eerste graad. Indien nodig herkader ik soms wel wat zodat iedereen het juist begrijpt, maar we kijken niet met de hele klas samen.