Onze eerste wiskundewandeling
Na de praatronde vertel ik aan de kinderen dat we iets nieuws gaan proberen. Voor we daaraan kunnen beginnen, moeten we eens kijken waarover we het tijdens rekenlessen/momenten allemaal hebben.
We maken een mindmap…
Toevallig gaan we die dag ook naar de bibliotheek. We nemen het fototoestel mee en ik vraag aan de kinderen om onderweg op zoek te gaan naar dingen waar we wiskundefoto’s van kunnen maken. In het begin maken we vooral foto’s van huisnummers en andere getallen. Maar wanneer iemand in de kerktoren vierkanten herkent en zegt dat dit toch ook in onze mindmap stond, zijn we vertrokken en uiteindelijk hebben een mooie variatie in onze foto’s.
Ik kies ervoor om de kinderen met twee aan deze nieuwe werkvorm te laten starten omdat ik vermoed dat er anders een aantal kinderen gaan zijn die niets hebben omdat ze schrik hebben dat ze iets fout gaan doen, geen inspiratie hebben of denken wat ze willen doen niet goed genoeg is.
Elk koppel krijgt een foto en de opdracht “iets wat wiskunde is met die foto te doen.”
Ook tijdens de bespreking merk ik dat dit voor de kinderen allemaal heel erg nieuw is en dat ze in hetzelfde kringetje blijven denken. Bijvoorbeeld: bij één foto is er het idee om de omtrek te gaan meten. Ook bij de bespreking van de volgende foto’s wordt telkens het idee van het meten van de omtrek ter sprake gebracht.
Voor mij als leerkracht is het ook nieuw. Ik merk dat ik tijd nodig heb om goede vragen te bedenken die de kinderen aanzetten tot verder nadenken en verder onderzoek.
Enkele resultaten na één werkmoment:
- Bij de foto van de kerktoren hebben Lotte en Lina de gaatjes geteld en gemeten. Ze zouden graag weten hoe groot zo’n vierkant in het echt is en daarvoor zijn ze op zoek gegaan naar de hoogte van de hele toren. Volgende keer willen ze aan de hand van de lengte van de toren op zoek gaan naar de grootte van de vierkantjes.
- Twee andere kinderen hebben de gaatjes op de foto gebruikt om een cijferoefening in te maken. Tijdens de bespreking vraagt een leerling of ze het getal nog terug zouden vinden als één van de gaatjes dichtgetimmerd was. Ze gaan volgende keer eens proberen of je ook andere getallen in een cijferoefening kan vinden als je de uitkomst ook hebt.
- Daan en Jelle hebben ontdekt dat de hele toren een rechthoek is en dat elk gat een vierkant is. Hun vraag is of de bouwers de gaten ook nog in andere vormen zouden kunnen maken. Ze hebben de foto vergroot en gaan proberen om andere meetkundige figuren in de toren te plaatsen.
- Andere kinderen gingen aan de slag met een foto van een rioolputje. Ze hadden ontdekt dat de tralies evenwijdig stonden. Iemand merkte op dat dat niet zo moeilijk was omdat ze zo dik zijn. We vragen ons af of je van twee niet-evenwijdige lijnen altijd twee evenwijdige lijnen kan maken door ze gewoon dikker te maken. Dries en Sam gaan dat volgende keer uitzoeken.
We zijn vertrokken!
2 reacties
Hallo iedereen,
Heel interessant en boeiend…
Wat ik ook uitprobeer bij de kinderen is om tot en duidelijke probleemstelling te komen.
Het bespreken van foto’s is een belangrijk element om tot die vraag te komen omdat de kinderen gaan vertellen wat ze zien (= wat ze zelf al weten) Deze dingen kan je op het bord zetten om te visualiseren wat er zoal uit een eenvoudig foto te halen is. Dan komen tot de vraag in samenspraak met de groep = coöperatie. De vraag duidelijk visualiseren en oplossen. Je kunt dat in groep doen of klassikaal. je ziet maar waar je jezelf veilig bij voelt.
Veel plezier…
Bedankt Kathleen voor deze super tip! Zie je het misschien zitten om hiervan een voorbeeldje mee te brengen naar de dag van de coöperatie? Fijn om mee aan de slag te gaan in onze werkgroep rekenen. Tot dan! Groetjes Leen