Teksten zijn grepen uit het leven van de kinderen
Hoe komt het toch dat ik op verschillende freinetscholen zo veel fantasieteksten tegenkom? Ik hoop dat deze tekst duidelijk maakt waarom we op onze school een cultuur laten ontstaan waarin vrije teksten vooral over de kinderen zelf gaan, over heel gewone dingen, over familie, hun dieren, hun hobby’s, hun belevenissen en over het leven en werk op school: het zijn vooral grepen uit hun leven.
Daarom kies ik vooral voor ‘grepen uit hun leven’
Klik hier voor het downloaden
3 reacties
Dag!
In mijn klas kiezen de kinderen heel vaak voor fantasieteksten. Het zijn leuke, creatieve verhaaltjes, maar ik mis de andere teksten. Regelmatig probeer ik om hen verschillende verhaalsoorten aan te bieden, maar ze happen niet. Ook niet wanneer ik zelf met een eigen tekst kom. Iemand nog andere ideeën?
Dag Monica
Het schrijven van veel fantasieteksten kan liggen aan de traditie die eerder op school is ontstaan en bij de kinderen is ingeslepen, vergelijkbaar met het voorbeeld van Kaat uit mijn tekst. Misschien is het dan nuttig om het schrijven van teksten prioriteit te geven in teamoverleg met je collega’s.
In het boek ‘Werken met vrije teksten’ uit de Reeks staan wel tips en ideeën over het begeleiden bij het schrijven van teksten (blz 125 – 158). Wie weet, helpen die.
Jeroen
Iets wat regelmatig terug komt, die fantasieteksten, verhalen. Ze mogen geschreven worden. Maar even of zelfs belangrijker zijn de teksten die over zichzelf gaan, hoe ze zich voelen, wat ze hebben beleefd, wat indruk achter laat, wat moeilijk gaat… Aan ons, als leerkrachten om kinderen hierin te stimuleren.